Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Iolanda Segura: “La nova llista d’adjudicació de places és un nyap i torna a contenir errors”

    Ana Basanta

    Niubó cessa el subdirector de plantilles pel caos de l’adjudicació de places docents

    Ana Basanta

    «Si a casa ningú entén res del que t’expliquen a l’escola, el camí el fas sol»

    Víctor Saura

    Absentisme, abandonament i fracàs escolar: quan el sistema no sap cuidar

    Francesc Imbernon

    Avaluar per incloure, incloure per avançar

    Pau Gaitán
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Vides adultes assegudes als pupitres d’El Salvador

    Actualitat
    Vides adultes assegudes als pupitres d’El Salvador

    Gabriela Sánchez - eldiario.esjuliol 2, 20148 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Jordi, Blanca, María Raquel i José Ricardo a la seva escola de la comunitat San Bartolo del Salvador / Alba Sotelo
    Jorge, Blanca, María Raquel i José Ricardo a la seva escola de la comunitat San Bartolo del Salvador / Alba Sotelo

    Aquest és un article publicat a Desalambre

    Tenen 16 i 17 anys però van a classe amb nens de 13.  En José Ricardo sempre arriba tard després de munyir a cadascuna de les seves vaques. La Blanca va a l’escola més cansada que els seus companys després de visitar una altra escola, la de la seva filla. Les mans vermelles d’en Jorge aporten pistes sobre les hores dedicades a l’agricultura. Estem en una escola d’una zona rural empobrida d’El Salvador, en una comunitat envoltada de plantacions de canya de sucre i blat de moro, en una època en què una part dels alumnes desapareixen per ajudar la seva família.

    “L’escola s’adapta a la comunitat. La necessitat de les seves famílies obliga els alumnes a treballar des de molt joves. Altres es converteixen en pares quan encara vénen a l’escola, actualment tenim tres mares. Quan algú comença a faltar sovint, imaginem el que passa i els lliurem una guia perquè puguin seguir els ensenyaments a distància”, explica la professora de Socials de l’escola. Però no és fàcil i els cursos pendents s’amunteguen.” Tenim ‘sobre edat’ a l’escola”, reconeix la mestra.

    Ajudar la família, aprendre a treballar per obtenir ingressos com més aviat millor o l’arribada primerenca de la paternitat són algunes de les circumstàncies que els nens salvadorencs comencen a afrontar a una curta edat i que influeixen en la seva escolarització. El nombre de nens i adolescents -entre els cinc i 17 anys- que realitzen alguna activitat productiva suposa el 8.5% de la població infantil, segons l’Enquesta de Llars i Propòsits Múltiples (EHPM) de 2013 realitzada pel Govern salvadorenc. La xifra ha experimentat una reducció de més de l’11% respecte a l’any anterior. Segons les autoritats, aquesta caiguda es deu a les polítiques implementades pel Govern per prevenir i reduir el treball infantil, després de les advertències de l’Organització Internacional del Treball (OIT) que monitoritzen els resultats.

    La captació de menors per les bandes és un altre dels obstacles a l’educació. Mentre estudien a l’escola els joves no estan tan exposats a la captació de les maras com ho estaran a secundària, però tenen els seus riscos. “Què en serà d’aquests nens quan surtin d’aquí?”, es pregunta la professora. Reconeix que aquest col·legi no ha patit el setge de les bandes, però explica que d’altres sí, el que influeix en la programació de les seves activitats. “Abans sortíem més… Fèiem excursions amb d’altres escoles, intentàvem ensenyar més enllà d’aquestes parets. Però ara, tal com està la situació de la criminalitat, no es pot. No podem arriscar-nos a que s’apropin als nostres alumnes”, apunta de forma contundent. Ho fa amb coneixement de causa. Fa gairebé un any un grup de bandes van matar “un dels seus nois” de 16 anys quan més nens de l’escola jugaven a futbol en hores no lectives.

    Blanca: a l’escola de la seva filla abans d’anar a l’escola

    La Blanca té d'una filla de 3 anys però continua els seus estudis de primària / Alba Sotelo
    La Blanca té una filla de 3 anys però continua els seus estudis de primària / Alba Sotelo

    La Blanca se sent diferent de la resta i opta per callar. Comencem a xerrar sobre la curta edat a la qual molts salvadorencs inicien la paternitat. Els seus companys reconeixen que és una situació comuna. Amb una mica de vergonya, en Jorge assegura que prefereix esperar acabar els seus estudis, té por de tenir encara menys temps per aprendre i vol garantir-se un “bon treball”. Mentrestant, la Blanca mira a una banda somrient. La resta també riu mentre ho comenta. Sabem que alguna cosa passa, alguna cosa ens estem perdent. La Blanca evita dir res.

    Riu amb la vergonya d’una nena que escolta allò que es nega a assumir. La seva parla és interrompuda constantment per un riure nerviós. Amaga el seu rostre amb les mans, mira de reüll, torna a riure. Es posa vermella com una nena perquè és una nena, encara que ja n’hagi nascut una altra d’ella. Va ser mare als 13 anys i va deixar l’escola. Però volia tornar, li agradaria ser infermera. Aquest curs, transcorreguts tres anys, ha tornat. “Així puc completar els meus somnis”. Té 17 anys i cursa sisè de primària.

    Cada dia, abans d’arribar a l’escola, prepara la Catherine, la seva filla de tres anys, i la porta a l’escola infantil. “Intento fer els deures quan ella dorm, encara que alguns dies no puc”, relata la Blanca. Altres dies no pot acudir-hi. Segons descriu, la nena cau malalta sovint per una infecció pulmonar. No és l’única, assegura. La comunitat que envolta el col·legi està envoltada de cultius de canya de sucre. Les tècniques d’explotació industrial són denunciades pels seus habitants i ja hi ha hagut diversos casos d’insuficiència renal derivats dels químics ruixats a les plantacions i per la crema dels canyars. Cada any, un avió fumiga els cultius. El producte cau sobre els integrants de la comunitat. “Els nadons es veuen especialment afectats. La meva nena té problemes en els ronyons”, lamenta la Blanca sobre un pupitre situat al pati de la seva escola.

    En Jorge i les seves mans envermellides

    Blanca té d'una filla de 3 anys però continua els seus estudis de primària / Alba Sotelo
    En Jorge ensenya les seves mans, tenyides de vermell / Alba Sotelo

    En Jorge escriu els seus deures amb les mans tenyides de vermell. El dia anterior va estar treballant amb els seus pares en la collita de blat de moro de casa: el producte que hi ruixen marca a tot aquell que manipuli el cultiu. Vol anar a la universitat, vol ser advocat. És conscient del retard en els seus estudis, cursa sisè de primària quan hauria d’estar a batxillerat, però tot forma part d’un elaborat pla.

    Quan tenia 13 anys va abandonar l’escola. “Necessitava aprendre a treballar al camp. Sentia que havia d’ajudar a la meva família, encara que ells estaven en contra que deixés d’estudiar”. Però més que abandonar-la, la deixava aparcada per un temps. “Dos anys, per saber el que era treballar de veritat. Vaig pensar que el millor era deixar-ho, reprendre-ho després i compatibilitzar l’ofici amb els estudis”.

    Així ho va fer, exactament com va planejar, encara que resultés ser una mica més dur que el que havia dissenyat en els seus esbossos mentals. Quan se’l necessita a casa o quan sorgeix alguna tasca falta a classe i després intenta recuperar-ho. “Encara que les meves notes no són molt bones…”, confessa el jove de 16 anys mentre sembla voler ficar-se dins de si mateix per timidesa.

    Critica l’explotació industrial de la canya de sucre i és conscient dels danys que està causant a la seva comunitat: el producte químic que desprèn una avioneta cada any per accelerar la concentració del sucre ha provocat malalties a alguns dels seus veïns i arrasa els cultius de blat de moro. Però, de tant en tant, ha de treballar-hi. “Per ajudar la meva família”, repeteix en Jorge un cop i un altre. A la sortida de classe, reconeix una de les seves majors pors dins dels canyars al vespre: “temo que m’atropellin amb un dels tractors. El meu oncle va morir atropellat per un d’ells, quan es fa fosc els conductors no veuen res, i no és estrany que passi. Cal anar amb molt de compte”. Se’n va a casa. “Ahir ens va quedar una part de la parcel·la per conrear”.

    En José Ricardo i les batalletes amb els seus caps.

    José Ricardo a la seva escola de Sant Bartolo del Salvador / Alba Sotelo
    En José Ricardo a la seva escola de Sant Bartolo del Salvador / Alba Sotelo

    Hora de sortida a l’escola de Sant Bartolo. Un grup de joves es queda xerrant, mentre planten un arbre de mango a l’hort de l’escola. L’arbre ha quedat molt torçat i a en José Ricardo li resulta familiar. “Com m’esbroncava el meu cap aquella vegada per deixar-los així”, diu entre rialles mentre clava la pala a la sorra. No treballa per a algú en concret sinó que, quan se’l necessita, els veïns solen acudir a casa seva a oferir-li alguna feina, al que se sumen les tasques diàries per ajudar a casa, augmentades en l’època del blat de moro; cultius que, segons detalla, se’ls han fet malbé en més d’una ocasió. “Els químics que expulsa l’avió dels canyars els cremen”, diu el jove de 16 anys. Ell mateix ha sentit el producte en la seva pell, algun any ha estat ruixat quan estaven a l’escola.

    En José Ricardo mira l’hora. Avui s’està retardant una mica més de l’habitual i la feina s’acumula. “Em llevo a les cinc del matí per munyir les vaques, avui hi he estat més de tres hores … estan ben dures. I ara em toca encarregar-me dels cabrits -mira el canell sense rellotge-. Ja vaig tard”. Les rialles dels seus companys esclaten.

    Nota: Aquesta cobertura és possible gràcies al finançament de l’ONG Agareso i del Fons Gallec de Cooperació amb l’objectiu de traslladar a un grup de periodistes per explicar a través d’un documental dels esforços comunitaris per tirar endavant la societat, en un context marcat per la violència de les maras i la pobresa.

     

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Les comunitats hauran d’endeutar-se per finançar la LOMCE
    Next Article
    Opinió
    L’informe Talis: avaluació i informes, dues constants educatives en els darrers temps
    Gabriela Sánchez - eldiario.es

    Related Posts

    Opinió
    Consells per gaudir de l’estiu amb infants: Una guia per a famílies

    juliol 25, 2025

    Opinió
    La DGAIA i els serveis de (des)protecció a la infància

    juliol 22, 2025

    Entrevista
    Santi F.Gómez: “L’esport, amb un caire educatiu, pedagògic, integrador i inclusiu, aconsegueix prevenir l’obesitat”

    juliol 18, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}