Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Visibilitat, prestigi i acompanyament institucional per al lleure educatiu i sociocultural

    El primer Fòrum Acellec posa les bases per a la creació d’una Taula Professional del Lleure Educatiu i Sociocultural que obri la porta a una interlocució directa i àgil de la patronal amb els departaments implicats de la Generalitat
    Ana Basantafebrer 21, 20255 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    D'esquerra a dreta: Pep Montes, Joan Romero, Josefa Beltrán, Teresa Llorens i Xavier Fina | Acellec
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Donar més visibilitat pública i més prestigi social al sector del lleure educatiu i sociocultural per tal de dignificar-lo, i comptar amb el suport de les administracions són alguns dels objectius del primer Fòrum Econòmic i Social de l’Associació Catalana d’Empreses del Lleure, l’Educació i la Cultura (Acellec).

    La jornada, celebrada el 19 de febrer a l’Ateneu Barcelonès, va aplegar més de 200 representants del sector, entre empreses, patronals, entitats, sindicats, docents i administració. El Fòrum neix amb vocació de continuïtat i de propostes concretes, com la creació d’una Taula que reuneixi els diferents agents de forma periòdica.

    L’Acellec compta amb prop de 150 empreses associades que tenen una facturació conjunta anual de 150 milions d’euros i engloba 10.000 llocs de treball. Per això, considera imprescindible la creació d’una Taula Professional del Lleure Educatiu i Sociocultural, que treballi amb diferents grups de treball i que inclogui la participació dels diferents departaments de l’Administració amb competència en les àrees en què es desenvolupa el sector. La Taula neix amb vocació de ser un espai estable i continu d’interlocució, diàleg i cooperació.

    Àngels Roca demana l’acompanyament de les administracions per potenciar el lleure educatiu | Acellec

    La presidenta d’Acellec, Àngels Roca, va assegurar que es tracta “d’un pas molt importat i inèdit per treballar conjuntament, donar visibilitat al nostre sector i demanar l’acompanyament de les administracions per potenciar el lleure educatiu i la cultura de proximitat, créixer i avançar en la nostra professionalització”, una petició que va rebre respostes favorables per part de membres del Govern.

    El gerent de l’Acellec, Pep Montes, va detallar els reptes del Fòrum, que, a més de la Taula professional, passen per constituir un observatori del sector que ajudi a dimensionar totes les activitats i empreses, aconseguir més impuls professional a partir de grups de treball concrets, com ara temps del migdia, extraescolars, colònies, equipaments i patrimoni, reconeixement de les bones pràctiques de professionals, empreses i entitats del sector, i fer xarxa i comunitat entre tots els agents.

    Declaració del Fòrum

    Montes va ser l’encarregat de la lectura de la ‘Declaració del Fòrum’, que destaca que el lleure educatiu és un dret social de caràcter universal i que la cultura de proximitat esdevé essencial per a la participació de la ciutadania i la garantia dels drets culturals. El text remarca que el sector “atén serveis ciutadans de primera necessitat en els àmbits educatiu, cultural i social, amb una vocació constituent de servei públic” i que fa compatibles “la rendibilitat econòmica amb la rendibilitat social”. Com a exemple, el document cita el temps educatiu de migdia o les cases de colònies.

    Com a reptes de futur, la Declaració indica que “la visibilitat social és molt lluny de la que seria desitjable i no es correspon encara amb la importància i el valor social”. Recorda que hi ha una part del sector que no està associada i posa èmfasi que “l’esforç de professionalització que han fet les nostres organitzacions topa encara amb riscos evidents de precarització del sector, perquè l’administració estalvia recursos imprescindibles a través d’un model de contractació pública de baixa qualitat, perquè ens falten eines de formació i qualificació adequades per donar valor als nostres equips humans”.

    Taula rodona

    Un dels plats forts de la jornada va ser la taula rodona ‘Cap a una taula professional del sector’, que va comptar amb quatre representants de diferents conselleries de la Generalitat: Joan Romero, director executiu d’Acció del Departament d’Economia; Josefa Beltrán, secretaria de Millora Educativa del Departament d’Educació; Teresa Llorens, secretària d’Infància, Adolescència i Joventut del Departament de Drets Socials i Inclusió, i Xavier Fina, director general de Promoció Cultural i Biblioteques del Departament de Cultura.

    Romero va posar èmfasi en la predisposició per part d’Acció en acompanyar el sector, del que va destacar els beneficis econòmics i el seu valor social. Beltrán va subratllar el reconeixement del lleure educatiu com a part de la comunitat educativa i va destacar l’activitat dels menjadors escolars per oferir una alimentació saludable i equilibrada, tot subratllant el repte que suposa que aquest temps del migdia estigui en consonància amb el projecte educatiu del centre.

    Llorens va qualificar d’”imprescindible” la necessitat de crear espais comuns i transversals i va reivindicar el lleure educatiu com un dret de totes les persones tenint en compte el benestar de la ciutadania i l’equitat social. Per això, va situar la comissió interdepartamental del Govern com un bon òrgan per abordar el lleure. Per part seva, Fina va assegurar: “Volem ser còmplices i acompanyants en aquesta missió de posar la ciutadania al centre” i va mencionar aspectes com la proximitat, la mediació i l’accés a la cultura, així com la formació i la dignitat en l’exercici de la professió.

    Formació, qualitat, innovació

    El catedràtic d’Economia de la UPF i president de l’Observatori PIME, Oriol Amat, va impartir una conferència sobre l’estat de la petita i mitjana empresa a Catalunya, que representen el 99,8% de les companyies. Amat va assenyalar la inversió en formació, l’obtenció de certificats de qualitat, la innovació i la digitalització i l’aposta per a l’exportació com a elements clau que tenen a veure amb l’èxit de les pimes a Catalunya.

    Alícia Romero es compromet a millorar les eines de finançament per ajudar a prestigiar el sector del lleure educatiu i sociocultural | Acellec

    La consellera d’Economia i Finances, Alícia Romero, va cloure la jornada tot donant suport a les iniciatives sorgides: “Hem de ser capaços de posar el nostre granet de sorra per fer gran aquest àmbit econòmic: professionalitzar-lo, prestigiar-lo, donar-li eines i finançament”.

    “Esperem que els mesos vinents puguem tenir millores en l’àmbit de la gestió de les subvencions, ajuts i prestacions que dona la Generalitat. Tot l’esforç perquè pugueu donar el millor servei possible a la ciutadania”, va afegir.

    La jornada va comptar amb la participació de diferents agents del sector entre els quals les patronals Pimec, Cecot, FOESC, Conpymes i la Confederació, els sindicats CCOO i USOC i l’Associació de Cases de Colònies i Albergs de Catalunya.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    ACELLEC Cultura educació en el lleure empreses Lleure Lleure educatiu Proximitat
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Reportatge
    Hi ha un equilibri entre l’ús i l’abús del plàstic?
    Next Article
    Reportatge
    La prevalença del TDAH a Europa i el seu impacte en nens i adults
    Ana Basanta
    • X (Twitter)

    Periodista i escriptora. Des del gener del 2023, directora del Diari de l'Educació. Llicenciada en Història i en Ciències de la Comunicació. Especialitzada en temàtiques socials. Autora dels llibres "La aldea del silencio", "Días que valieron la pena", "Doctor, no voy a rendirme" i "Líbano desconocido", entre d'altres.

    Related Posts

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Actualitat
    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    maig 16, 2025

    Anàlisi
    Un palmarès marcat per la figura del pare

    maig 12, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}