Un manifest viu i dinàmic
Estem en un moment crucial per al present i el futur de la nostra vida individual i col·lectiva. Hem de prendre consciència de com els avenços tecnològics ens afecten en àmbits tan dispars com la política, la salut, l’economia, l’educació o els nostres drets. Aquests canvis suposen una gran oportunitat de dissenyar una nova cultura digital per desenvolupar una societat millor.
Però tot això no passarà si esperem que algú ho faci per nosaltres. Necessitem dibuixar un nou mapa per interpretar el món que ens permeti teixir un nou consens social. Per això volem reflexionar, compartir i connectar persones i entitats per actuar des d’un posicionament ètic, reflexiu i informat. Per tot això, partim d’aquests 10 àmbits:
- Societat Dinàmica. Educa tota la tribu. Si la tribu avui és digital, la tribu s’educa també a internet. Aprendre a viure en societat implica poder créixer en tots els àmbits, també el digital.
- Drets Humans. Tota persona té dret a estar connectada amb el món i a conèixer de forma entenedora els avenços de les noves tecnologies, sotmetent-los a debats ètics i socials.
- Educació Universal. La xarxa entre famílies, entitats, empreses i institucions educatives ha d’assegurar l’educació digital de criatures, joves, persones adultes i gent gran.
- Competències Digitals. Desenvolupem competències digitals al llarg de la vida, on l’ús adequat de les eines resideix més en el ‘per a què’ i el com, i menys el ‘quan’ o ‘quant’.
- Gestió de la Identitat. Hem de gestionar les emocions a la xarxa de manera que preservem la pròpia privacitat, la seguretat i la identitat; preservant sempre l’equilibri entre el jo presencial i el virtual.
- Desenvolupament Professional. Hem de replantejar el disseny i la funció dels sistemes educatius, les noves formes de treball i les relacions entre ciutadania i institucions públiques i privades.
- Cultura Col·laborativa. Participem creativament en el disseny d’una cultura de dades obertes amb noves apropiacions de la tecnologia i formes de relacions humanes.
- Comunicació Crítica. Els mitjans de comunicació i les xarxes socials són responsables dels missatges i valors que transmeten. Productors i consumidors hem de tenir esperit crític.
- Consum Conscient. El consum digital responsable genera hàbits saludables i respectuosos en la connexió amb un nou equilibri entre horaris, espais i usos conscients.
- Ús Responsable. Fem servir els recursos adequats de forma justa, equitativa i solidària, a favor de la transparència, la neutralitat, la reutilització i la sobirania tecnològica.