Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Manifest per una nova cultura digital

    Pilar Lleonart, Gretel Vila, Núria Comas i Marçal Farrémaig 16, 20183 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    elenabs / iStockphoto
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    elenabs / iStockphoto

    Un manifest viu i dinàmic

    Estem en un moment crucial per al present i el futur de la nostra vida individual i col·lectiva. Hem de prendre consciència de com els avenços tecnològics ens afecten en àmbits tan dispars com la política, la salut, l’economia, l’educació o els nostres drets. Aquests canvis suposen una gran oportunitat de dissenyar una nova cultura digital per desenvolupar una societat millor.

    Però tot això no passarà si esperem que algú ho faci per nosaltres. Necessitem dibuixar un nou mapa per interpretar el món que ens permeti teixir un nou consens social. Per això volem reflexionar, compartir i connectar persones i entitats per actuar des d’un posicionament ètic, reflexiu i informat. Per tot això, partim d’aquests 10 àmbits:

    1. Societat Dinàmica. Educa tota la tribu. Si la tribu avui és digital, la tribu s’educa també a internet. Aprendre a viure en societat implica poder créixer en tots els àmbits, també el digital.
    2. Drets Humans. Tota persona té dret a estar connectada amb el món i a conèixer de forma entenedora els avenços de les noves tecnologies, sotmetent-los a debats ètics i socials.
    3. Educació Universal. La xarxa entre famílies, entitats, empreses i institucions educatives ha d’assegurar l’educació digital de criatures, joves, persones adultes i gent gran.
    4. Competències Digitals. Desenvolupem competències digitals al llarg de la vida, on l’ús adequat de les eines resideix més en el ‘per a què’ i el com, i menys el ‘quan’ o ‘quant’.
    5. Gestió de la Identitat. Hem de gestionar les emocions a la xarxa de manera que preservem la pròpia privacitat, la seguretat i la identitat; preservant sempre l’equilibri entre el jo presencial i el virtual.
    6. Desenvolupament Professional. Hem de replantejar el disseny i la funció dels sistemes educatius, les noves formes de treball i les relacions entre ciutadania i institucions públiques i privades.
    7. Cultura Col·laborativa. Participem creativament en el disseny d’una cultura de dades obertes amb noves apropiacions de la tecnologia i formes de relacions humanes.
    8. Comunicació Crítica. Els mitjans de comunicació i les xarxes socials són responsables dels missatges i valors que transmeten. Productors i consumidors hem de tenir esperit crític.
    9. Consum Conscient. El consum digital responsable genera hàbits saludables i respectuosos en la connexió amb un nou equilibri entre horaris, espais i usos conscients.
    10. Ús Responsable. Fem servir els recursos adequats de forma justa, equitativa i solidària, a favor de la transparència, la neutralitat, la reutilització i la sobirania tecnològica.

     

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Tastets pedagògics a l’escola
    Next Article
    Actualitat
    Després de la primavera ve l’estiu: seguirà la polarització? Les criatures durant els temps de vacances escolars
    Pilar Lleonart, Gretel Vila, Núria Comas i Marçal Farré

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}