Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    Yeray García

    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    Martí Teixidó

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    L’art de celebrar amb art

    Inma Buñuales Rodriguez
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Neix Educació360, una aliança per integrar les extraescolars al model educatiu i garantir-ne l’accés

    Sandra Vicentegener 29, 20184 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Barcelona, 01.12.14
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La Diputació de Barcelona, la Fundació Jaume Bofill i la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica impulsen Educació360. Educació a temps complert, presentada el dilluns 29 al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona. L’aliança pretén impulsar una xarxa formada per centres educatius, institucions, espais d’educació en el lleure, formació artística i espais d’aprenentatge extraescolars en general. L’objectiu és equiparar les competències adquirides a les hores lectives amb aquelles que s’obtenen fora de l’aula, tot creant un clima d’aprenentatge continuat i sense barreres d’accés.

    “El projecte neix d’una realitat que ens preocupa i que es contrasta amb dades: les extraescolars, que en principi van néixer per compensar les mancances educatives de les escoles, han tingut tant èxit que s’han acabat convertint en una font de desigualtats”, explica Ismael Palacín, director de la Fundació Jaume Bofill. El projecte proposa anivellar les oportunitats d’accés a aquestes opcions formatives convertint-les en una prioritat de les polítiques públiques perquè “no pot ser que el teu ventall depengui de la renda de la teva família”, denuncia Palacín.

    Així, des de la Diputació de Barcelona consideren necessari convertir les extraescolars en sinònim d’equitat. Òscar Pascual, assessor tècnic a la Diputació, assegura que “estudiarem les possibilitats de finançament, subvencions i beques d’aquestes activitats per a garantir-ne l’accés a tothom”. I és que tal com apunta Palacín, “no estem parlant de classes, sinó d’educació: hem d’aprofitar el gran teixit associatiu i aprenentatge en el lleure de Catalunya que, ara per ara, està infravalorat”.

    Aprenentatge personalitzat en un model educatiu integrat

    Des de Jaume Bofill asseguren que s’ha de canviar la lluita per l’educació -que ja no és només garantir el dret a entrar per la porta d’una escola- pel dret a l’aprenentatge: “és absurd pensar que només s’aprèn en hores lectives, que, a més, són la minoria”. I és que aquest espai representa només un terç de la jornada. Palacín defineix com a “obsolet” el tenir en compte només les matèries lectives i reclama reconèixer els altres aprenentatges per a convertir-los en competències tan vàlides com qualsevol assignatura. “Ens cal englobar tot l’aprenentatge en un llenguatge comú i no separar-ho, perquè els nens no viuen en calaixets”, assegura.

    Per a poder fer realitat aquestes propostes cal, segons l’aliança, començar a pensar en aprenentatges personalitzats, en què cada infant es creí la seva pròpia trajectòria contemplant totes les opcions: “l’aprenentatge extraescolar ofereix una qualitat i quantitat d’oportunitats en alça però poc reconegudes i desconnectades del sistema educatiu”, considera Palacín. Per a Pascual, el motiu de les desigualtat en l’accés a aquestes activitats i el seu baix reconeixement al currículum és que “no les vam saber convertir en polítiques públiques. Fa temps, els coneixements que s’obtenien en el lleure eren considerats secundaris, però ara els valors, la sensibilitat i l’autonomia que s’obtenen fora de classe són imprescindibles, tant a nivell personal com laboral”.

    “La formació artística hauria de ser reconeguda com una competència més: els nens no viuen en calaixets”. /CARLES PALACIO

    Així, per a poder generar una bona oferta pública, Pascual considera que s’ha d’observar de prop la feina que ja s’ha fet a part del territori: “a molts municipis s’han fet moltes coses ja. Hem de donar força a la xarxa de coneixement que ja tenim i convertir-la en propostes públiques”. En aquesta línia, Palacín assegura “que tot plegat ja s’ha intentat, el que necessitem és un clima favorable per a dur-ho a terme”.

    Així, Educació360 es començarà a desenvolupar en els propers quatre anys a 12 municipis, que Palacín anomena “laboratoris”. Són àrees que “ja es creuen el projecte i que ens ajudaran a demostrar com es poden resoldre els problemes que vindran”. Es tracta de municipis “dispersos geogràficament i volgudament homogenis per a captar la complexitat del territori”, afegeix.

    I, mentre es desenvolupi aquest assaig als ‘laboratoris’, des de la Diputació de Barcelona, asseguren que apostaran per promoure experiències locals, suport a actors que “crearan guies per a poder fer realitat la idea que persegueix Educació360. Documents que expliquin a les escoles com integrar les extraescolars, opcions transversals de reforç escolar o propostes per dinamitzar l’hora del menjador”, exposa Pascual.

    “Tothom diu que el que estem intentant és molt important, però algú havia de creure-hi en ferm i treballar per a que es faci possible”, conclou Palacín.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Competències educació global Educació360 extraescolars
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Terry O’Connell: “El diàleg és el fonament de les bones relacions”
    Next Article
    Actualitat
    De l’Estiu 1993 al curs 2002-2003: el poder d’ensenyar cinema a l’institut
    Sandra Vicente
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Actualitat
    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    maig 16, 2025

    Opinió
    El lleure d’estiu, un dret de primera pendent

    maig 9, 2025

    Actualitat
    Fundesplai supera les 110.000 places aquest estiu i augmenta un 10% les beques

    maig 7, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.