Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
Clica aquí i ajuda'ns!
La Fundació Bofill alerta que 116 escoles o instituts de Catalunya estan en perill de tancament per la manca de planificació escolar. Són centres d’una sola línia amb més del 25% de places vacants a I3 o 1r d’ESO, molt per sobre la mitjana i la seva majoria pateixen les conseqüències d’una oferta excessiva al seu entorn i que no han rebut solucions a temps per part de l’administració.
Aquestes són les principals conclusions d’un informe de la Fundació Bofill, que posa èmfasi en la baixada de la natalitat: entre 2008 i 2022, el nombre de naixements a Catalunya ha baixat gairebé un 37% i, per tant, el total d’alumnes, una tendència que es preveu que continuï en els pròxims anys.
L’estudi indica que l’excedent d’oferta pot quedar repartit de manera molt desigual en un municipi, concentrant-se en alguns centres que, amb el temps, perden línies i tenen risc de no arribar al mínim d’estudiants per garantir que el grup únic pot continuar. Aquesta situació es dona especialment a localitats petites.
Els 116 centres identificats corresponen a 45 municipis diferents, tant a primària com a secundària i a primària i secundària. Afecta 63 etapes de centres concertats i 57 etapes de centres públics.
Més planificació i més atenció a l’alumnat nouvingut
L’informe indica que les decisions que es prenen en matèria educativa es fan d’esquena a la realitat demogràfica i demana al Departament que faci una millor planificació a deu anys vista per tal d’evitar el tancament indesitjat de centres. Aposta per la fusió i transformació de centres, un nou decret de concerts per regular la sobreoferta de tots els centres finançats amb recursos públics, reduir ràtios a secundària i millorar l’atenció a l’alumnat nouvingut.
En aquest sentit, assenyala que la caiguda de l’alumnat no queda compensada amb l’arribada de persones estrangeres, i que hi ha un augment de la competitivitat entre centres.
Com a mostra, remarca que un 58% dels centres tenen una sola línia d’I3 i que la tendència d’eliminar línies es dona sobretot a la xarxa pública, fet que passa a 1.044 centres, un 6% més que el curs 2017/18. En canvi, a la concertada succeeix en 263 centres, xifra que representa una disminució de menys del 2% en aquests vuit cursos.
Els últims anys, les places vacants s’han concentrat sobretot al sector concertat: mentre que a la xarxa pública el percentatge s’ha reduït fins al 8%, a la concertada ha pujat un 14% entre 2017 i 2023. La fundació subratlla que, tot i aquestes dades, la normativa actual impedeix a l’administració adaptar l’oferta de la concertada, una reivindicació del Pacte contra la Segregació Escolar.
Una altra de les conclusions és que l’excés d’oferta als municipis cronifica la complexitat dels centres més vulnerables. Pràcticament la meitat dels centres en risc de tancament (49%) tenen una concentració d’alumnat vulnerable més alta que el seu entorn. A la sobreoferta d’altres escoles s’hi ha afegit la manca de demanda i l’assignació excessiva de matrícula viva.