Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    116 escoles o instituts de Catalunya estan en risc de tancament per falta d’alumnes

    La Fundació Bofill ho atribueix a manca de planificació d'Educació
    Redacciófebrer 12, 20253 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La Fundació Bofill alerta que 116 escoles o instituts de Catalunya estan en perill de tancament per la manca de planificació escolar. Són centres d’una sola línia amb més del 25% de places vacants a I3 o 1r d’ESO, molt per sobre la mitjana i la seva majoria pateixen les conseqüències d’una oferta excessiva al seu entorn i que no han rebut solucions a temps per part de l’administració.

    Aquestes són les principals conclusions d’un informe de la Fundació Bofill, que posa èmfasi en la baixada de la natalitat: entre 2008 i 2022, el nombre de naixements a Catalunya ha baixat gairebé un 37% i, per tant, el total d’alumnes, una tendència que es preveu que continuï en els pròxims anys.

    L’estudi indica que l’excedent d’oferta pot quedar repartit de manera molt desigual en un municipi, concentrant-se en alguns centres que, amb el temps, perden línies i tenen risc de no arribar al mínim d’estudiants per garantir que el grup únic pot continuar. Aquesta situació es dona especialment a localitats petites.

    Els 116 centres identificats corresponen a 45 municipis diferents, tant a primària com a secundària i a primària i secundària. Afecta 63 etapes de centres concertats i 57 etapes de centres públics.

    Més planificació i més atenció a l’alumnat nouvingut

    L’informe indica que les decisions que es prenen en matèria educativa es fan d’esquena a la realitat demogràfica i demana al Departament que faci una millor planificació a deu anys vista per tal d’evitar el tancament indesitjat de centres. Aposta per la fusió i transformació de centres, un nou decret de concerts per regular la sobreoferta de tots els centres finançats amb recursos públics, reduir ràtios a secundària i millorar l’atenció a l’alumnat nouvingut.

    En aquest sentit, assenyala que la caiguda de l’alumnat no queda compensada amb l’arribada de persones estrangeres, i que hi ha un augment de la competitivitat entre centres.

    Com a mostra, remarca que un 58% dels centres tenen una sola línia d’I3 i que la tendència d’eliminar línies es dona sobretot a la xarxa pública, fet que passa a 1.044 centres, un 6% més que el curs 2017/18. En canvi, a la concertada succeeix en 263 centres, xifra que representa una disminució de menys del 2% en aquests vuit cursos.

    Els últims anys, les places vacants s’han concentrat sobretot al sector concertat: mentre que a la xarxa pública el percentatge s’ha reduït fins al 8%, a la concertada ha pujat un 14% entre 2017 i 2023. La fundació subratlla que, tot i aquestes dades, la normativa actual impedeix a l’administració adaptar l’oferta de la concertada, una reivindicació del Pacte contra la Segregació Escolar.

    Una altra de les conclusions és que l’excés d’oferta als municipis cronifica la complexitat dels centres més vulnerables. Pràcticament la meitat dels centres en risc de tancament (49%) tenen una concentració d’alumnat vulnerable més alta que el seu entorn. A la sobreoferta d’altres escoles s’hi ha afegit la manca de demanda i l’assignació excessiva de matrícula viva.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    bofill Fundació Bofill Tancament d'escoles tancament de centres Tancament de línies
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Reportatge
    Científiques que inspiren vocacions
    Next Article
    Anàlisi
    MIR 2025: present i futur
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Actualitat
    La inestabilitat de les plantilles penalitza els centres de màxima complexitat

    maig 27, 2025

    Opinió
    Infrafinançan l’escola pública i aquí no passa res

    maig 26, 2025

    crònica
    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    maig 6, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}