Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    5 raons per treballar els Objectius de Desenvolupament Sostenible a l’aula

    Àngels Sorianojuliol 2, 20184 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Els Objectius de Desenvolupament Sostenible, proposats per l’ONU el 25 de setembre de 2015, identifiquen 17 objectius per finalitzar amb la pobresa, protegir el planeta i garantir la prosperitat per a tots, amb l’horitzó del 2030; és la coneguda Agenda 2030.

    Aquests 17 objectius van des de l’acció sobre el clima, els ecosistemes terrestres, la vida submarina, i l’educació de qualitat, entre d’altres, fins la igualtat de gènere, la fam i la fi de la pobresa, o aigua neta. Però…

    Què ens ofereixen els #ODS dins de l’aula? Ens donen la possibilitat de treballar els objectius dins de les nostres activitats, des dels continguts currículars a la renovació de la metodologia. Arreu del món s’estan treballant molts projectes col·laboratius focalitzats en diferents #ODS, com el ClimateAction Project. Hi van participar més de 530 escoles d’arreu del món, i va ser liderat per Koen Timmers amb un plantejament centrat en l’objectiu de canvi climàtic. O el projecte And you, how do you sing to love?, que centra les propostes educatives en la igualtat de gènere i analitza els rols de les dones en la comunicació, des de la poesia dels trobadors a les cançons de determinants gèneres musicals actuals.

    Quines són les 5 raons per incorporar els #ODS dins de les aules?

    1a Raó: Aprenentatge basat en projectes

    Els #ODS a l’aula són una excel·lent forma de desenvolupar projectes basats en un producte final, tant si el volem determinar prèviament, o si optem per deixar que els alumnes siguin els qui arribem a descobrir-ho, com resposta a un procés d’aprenentatge. Si com a mestres podem enllaçar els nostres continguts curriculars amb els 17 objectius de sostenibilitat, contribuirem a comunicar l’agenda de l’ONU per assolir un món millor i fer que els nostres alumnes siguen protagonistes dels seus aprenentatges.

    2a Raó: Treball col·laboratiu

    Com hem comentat a la primera raó, amb els aspectes metodològics que estem desenvolupant a les nostres aules amb els #ODS, farem palès el compromís vers la transformació de l’escola. El que estem vivim els darrers anys és un context idoni per a que els alumnes treballen de forma col·laborativa, ja que els #ODS són la columna vertebral d’aquests projectes. Són un bon moment per desenvolupar el treball col·laboratiu, per equips de 4 o per parelles, ja que en la interacció aprendran un dels altres, millorant les seves competències.

    3ª Raó: Consolidar les Competències

    Gràcies a les metodologies i la vinculació directa amb la realitat més propera dels nostres estudiants, els #ODS són un excel·lent vehicle per al treball en el currículum les anomenades softSkills o habilitats “suaus” com l’empatia, la gestió del conflicte, i l’ètica i la justícia. Aquests són elements importants que caldrà en un futur molt proper que determinem com societat, perquè tothom pugui entendre allò que està bé i allò que no ho està per assolir un món just.

    4a Raó: Resolució de problemes reals de la seua vida

    Però una de les raons més importants per als estudiants és el fet que gràcies als #ODS podem connectar els seues projectes amb la realitat més pròxima: treballar la igualtat de gènere, fer accions per millorar la situació dels refugiats, de la qualitat de l’aigua, de les seues platges, de la Igualtat de gènere, i dels reptes que poden trobar al seu entorn més pròxim.

    5à Raó apoderament de la veu de l’alumnat

    I sens dubte, treballar amb el #ODS a l’aula ens permet sentir la veu dels estudiants, capacitant-los per prendre decisions, i per reflexionar amb exemples sobre quines accions volen portar a terme, o quines volen realitzar per millorar el seu entorn.

    Encara et falta raons?… Segur que no!

    Si vols trobar més informació sobre com fer-ho possible et deixem aquestes adreces per començar.

    http://www.teachsdgs.org/

    http://worldslargestlesson.globalgoals.org/

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    “L’escola no és l’instrument meritocràtic ni d’inclusió eficaç que alguns suposen”
    Next Article Un instrument per a la transformació educativa: la Rúbrica de canvi
    Àngels Soriano

    Related Posts

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}