Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Jaume Funes: “Mentre ens dediquem a protegir falsament, no ens dediquem a ensenyar a pensar”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    La reforma de la jornada escolar a França s’implementa malgrat algunes resistències

    Benoît Crossetembre 8, 20143 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Najat Vallaud-Belkacem, ministra d'Educació a França. /Foto: Benjamin Geminel
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El govern francès continua ennguegant-se amb la reforma dels anomenats ritmes escolars, l’equivalent a la jornada. La setmana passada es va iniciar el nou curs, amb la posada en marxa definitiva de la llei que augmenta la jornada de quatre a quatre dies i mig a la setmana en l’educació primària. La nova ministra d’Educació, Najat Vallaud-Belkacem, es va topar però amb l’oposició d’una quinzena d’alcaldes – entre els quals l’edil de la segona ciutat francesa, Marsella– que es van negar a obrir les portes de les escoles el dimecres tal com estava previst. Els governs municipals lamenten el cost elevat de la reforma i la complexitat per contractar educadors per les activitats extraescolars.

    Aquest conflicte és l’últim episodi que ha marcat la reforma dels ritmes escolars, una de les grans apostes del president François Hollande i del que va ser el seu primer ministre d’Educació, Vincent Peillon. La reforma gaudia al principi d’un gran suport per part de la comunitat educativa. La idea subjacent, sostinguda per molts experts en cronobiologia, era que la duració de les jornades era massa llarga i no era òptima per l’aprenentatge.

    Peillon va decidir llavors que els nens haurien d’estudiar només fins les 3:30 de la tarda, és a dir només cinc hores diàries -el mateix número d’hores que a Catalunya-, atès que els nens dinen entre les 12 i les 13:30, per després participar en una hora d’activitats culturals o esportives. Per compensar aquesta reducció, va decidir reinstaurar una mitja jornada –les escoles escullen generalment el matí del dimecres– que la dreta havia suprimit el 2008 per estalviar diners.

    Abans de ser ministre, Peillon havia conversat molt amb els sindicats i aquests semblaven estar d’acord amb la proposta. A l’hora de la veritat, però, s’hi van posar en contra. El gran problema era que el ministre no els podia oferir cap millora salarial a canvi de la modificació de la seva jornada laboral, ja que l’augment del pressupost d’Educació estava destinat a la contractació de 60.000 persones (mestres i personal administratiu) promesa per Hollande. L’oposició sindical es va traduir en diverses jornades de vaga.

    Per altra banda, els alcaldes es van rebel·lar contra la reforma. En van criticar el cost i van denunciar la dificultat per contractar educadors per només una hora diària, sobretot als pobles més petits. Els alcaldes van guanyar el suport d’alguns pares que acostumaven a deixar els seus fills tot el dimecres en un casal d’infants i que ara els hauran de recollir a l’hora del dinar.

    La reforma, plantejada pel curs passat, es va posposar un any per calmar els ànims, però l’oposició era tan gran que Peillon va ser rellevat. Malgrat el risc d’allunyar-se de la filosofia original de la reforma, el seu successor, Benoît Hamon, va donar llavors la possibilitat a les escoles d’agrupar les quatre hores en una única tarda.

    Si bé la majoria dels municipis ha acabat acceptant la reforma i l’està començant a aplicar, encara hi ha una quintzena d’alcaldes recalcitrants, alguns dels quals havien tancat amb candau les portes dels centres el dimecres passat. La ministra Najat Vallaud-Belkacem va prometre fermesa contra aquests alcaldes i va anunciar que cridarà els prefectes, els representants de l’Estat a nivell local, per tal que apliquin la llei.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La Universitat de Girona demana el preconcurs de creditors per al seu Parc Científic i Tecnològic
    Next Article
    Actualitat
    Ricard Chumillas, mestre d’educació infantil: “Estimat dilluns”
    Benoît Cros

    Related Posts

    Entrevista
    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    maig 30, 2025

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Entrevista
    Belén López: “El sistema educatiu ha de millorar en tots els sectors, des de l’educació primària fins a la formació professional o universitària”

    abril 17, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}