Una forquilla que refreda el menjar, una serp marina que engoleix els plàstics dels oceans, una bateria que mentre es toca genera energia per carregar el mòbil, un barret que conté un dispensador de mocadors, un paraigua que es lliga a l’esquena per poder caminar amb les mans lliures… Tot això són invents d’infants que han passat del dibuix al prototip a través del projecte Little Inventors, nascut el 2015 de la mà de l’artista i dissenyador anglès Dominic Wilcox. El passat cap de setmana Wilcox va passar per Barcelona en el marc del Festival Fixing the Future, organitzat al CCCB per Abacus i Habilis.cat, i que ha portat a la ciutat persones d’àmbits molt diversos amb projectes que tenen com a denominador comú la voluntat de fer un món millor.
“Vam començar per casualitat, a la meva ciutat natal, Sunderland. Em van convidar a un festival infantil i em van dir que fes el que volgués, o sigui que quan vaig tenir a un centenar de nens i nenes al davant els vaig ensenyar algun dels meus invents i els vaig preguntar si volien ser inventors, em van dir que sí i llavors els vaig entregar un full en blanc on a sota hi posava ‘el meu invent’, i els vaig convidar a fer un dibuix”, recorda Wilcox. I segueix: “Un nen va dibuixar una petita càmera inserida en una dent, que es dispara quan somrius, i una nena va dibuixar una pastilla amb dues meitats que et permet decidir quina part de la teva cara vols que dormi mentre l’altra segueix treballant… Fantàstic! I llavors vaig pensar què passaria si ens prenem les idees dels infants seriosament i les connectem amb adults amb les habilitats i els mitjans per fer-les realitat”.
20.000 dibuixos de 80 països
Wilcox va penjar a internet l’activitat que havia fet a Sunderland i ràpidament va atraure l’atenció de la comunitat educativa i la complicitat de les institucions. Ara Little Inventors compta amb un equip que llença reptes als infants i que recull les seves idees, sempre en forma de dibuix, amb la col·laboració d’escoles, museus o institucions educatives. Al voltant d’un 1% dels 20.000 dibuixos d’infants d’uns 80 països que han arribat a Little Inventors al llarg d’aquests anys s’ha acabat convertint en un objecte, però en el 100% dels casos l’infant ha rebut el que Wilcox anomena un “feedback positiu”. “Els nois i noies reben un missatge d’unes línies agraint i valorant el treball, donar aquest feedback és important per generar confiança; la creativitat és quelcom inesperat, que se surt de la norma, i per tant per ser creatiu i ensenyar les teves creacions has de tenir confiança”, explica l’artista britànic.
“Recollim totes les idees, les analitzem i valorem, i triem les que destaquen per la seva originalitat, o per com de divertida o enginyosa és, llavors busquem fabricants locals, artesans, dissenyadors… qualsevol persona amb habilitats de l’àrea on s’ha fet el repte, de manera que l’infant que ha tingut la idea s’hi reuneixi, si pot ser en el seu taller, per explicar la idea amb més detall”, comenta Wilcox. “Una de les dificultats dels infants –afegeix– és que no sempre comuniquen les seves idees clarament, o sigui que de vegades hem d’endevinar-les quan mirem al dibuix”. De vegades, el dibuix es redibuixa, de vegades s’hi introdueix una animació, però al web es poden trobar tots els originals.
El principal objectiu sempre ha estat despertar i potenciar el pensament creatiu de l’infant, en un sistema educatiu, el britànic, que segons diu Wilcox està totalment focalitzat en l’ensenyament de llengua i matemàtiques. “Com que els mestres tenen molta feina, i sobretot l’han tingut durant la pandèmia, els reptes que proposem estan lligats amb el currículum”. Treballen especialment amb alumnat de primària, però també han fet la prova amb estudiants d’institut i amb adults “i més o menys ha anat tot igual”. “La gent acostuma a dir que els infants tenen molta creativitat, jo penso que els adolescents i els adults tenen la mateixa creativitat, però ha estat amagada al llarg dels anys a mesura que anem avançant pel sistema educatiu; els infants tenen la mateixa creativitat que nosaltres, la diferència és que la seva és lliure i que nosaltres hem d’anar deixant anar aquestes capes d’inhibició que tenim”.
Material en obert
Els mestres que treballen amb Little Inventors es poden descarregar una guia, així com materials per treballar a l’aula, com vídeos o power points. Tot és en obert. I l’activitat que es proposa pot ser més ràpida o més extensa en funció del que es vulgui. Amb totes es treballen aspectes de llengua i matemàtiques, però si per exemple la idea és llençar un repte sobre la sostenibilitat del planeta “primer cal fer una lliçó de biodiversitat als alumnes”. Un cop acabada l’activitat els mestres pugen els dibuixos al sistema, i és aquí quan es produeix el feedback positiu.
“Alguns mestres ens han dit que és un molt bon projecte per a l’inici de curs, perquè els ajuda a conèixer millor els seus alumnes, en especial els que són més callats”, comenta Wilcox, que recorda que “jo també vaig ser un infant tímid i acadèmicament molt normalet, i més tard, quan vaig estudiar arts, vaig descobrir que podia comunicar conceptualment les meves idees sense obrir la boca, i que causava reaccions, això em va canviar”.
Obres inspiradores
Els dos centenars d’objectes originals fabricats per Little Inventors a partir dels dibuixos dels infants estan repartits per mig món. Alguns els conserva el mateix equip de Little Inventors, però molts d’altres s’han quedat a les escoles on s’ha fet el projecte, com a inspiració per la resta dels alumnes. Fins i tot n’hi ha cinc, d’entre els primers creats, que ja formen part de la col·lecció permanent del Victoria & Albert Museum de Londres. Ara mateix n’hi ha alguns que s’exhibeixen en el Palais des Nations de Ginebra, seu oficial de Nacions Unides a la ciutat suïssa, fruit d’una iniciativa de la Child Rights International Network. Però les propostes que han volat més alt son els dibuixos que va seleccionar un astronauta canadenc que havia col·laborat en un repte amb alumnes d’aquest país per millorar l’espai exterior i que després es va endur en una missió a l’Estació Espacial Internacional.
I algun invent podria arribar a ser mai un un producte comercial? “El propòsit no és aquest, sinó despertar la passió pel pensament i l’acció creativa, però de tota manera tampoc es pot descartar”, insisteix Wilcox. Per exemple? “Doncs fa poc hem dissenyat una fèrula que, a banda d’evitar que la part del cos que sigui es mogui mentre es restableix l’ós, també produeix petites descàrregues elèctriques per evitar que el múscul es debiliti”. La idea és d’un nen.