Des que s’han conegut les dades de l’Informe PISA i la davallada a Catalunya han sigut nombroses les reaccions en el món de l’educació, i la Conselleria d’Educació ha rebut múltiples crítiques en haver atribuït part dels mals resultats a una “sobrepresentació” de l’alumnat immigrant vulnerable.
El secretari de Polítiques Educatives, Ignasi Garcia Plata, i el director general d’Innovació, Digitalització, Joan Cuevas, van explicar que el percentatge d’alumnat nouvingut que ha fet les proves al conjunt d’Espanya és del 15% mentre que a Catalunya és del 24%, la qual cosa ha provocat una allau de rèpliques i ha encès les xarxes.
La Federació d’Educació de CCOO ha rebutjat “enèrgicament les lamentables declaracions d’alts càrrecs del Departament d’Educació que han fet recaure en la població immigrada els resultats obtinguts en l’informe PISA”. El sindicat considera que les causes centrals de la caiguda tenen a veure amb “manca d’inversió, ràtios inacceptables i una legislació inadequada”. “Ha arribat molt alumnat nouvingut en zones a vegades econòmicament i socialment desafavorides i no s’han posat els recursos suficients per atendre aquest alumnat”, ha afegit en un comunicat. “El problema no és la població immigrada, sinó la manca de recursos”.
Des del sindicat de Professors de Secundària aspep•csp, David Rabadà ha subratllat que “un model d’ensenyament en coneixements esdevé un model social amb criteri. Un model educatiu en competències esdevé un model social incompetent”.
Per part d’UGT-FP a Catalunya, Jesús Martín ha dit que “les polítiques educatives errònies, juntament amb el manteniment de les retallades que cronifiquen el malestar de la comunitat educativa es reflecteixen any rere any en proves objectives externes com les de PISA, on Educació no pot amagar ni maquillar els resultats negatius”.
En aquest sentit, Martín considera que l’ús del mòbil té part de la culpa de les distraccions de l’alumnat i que els anys de retallades en el sector educatiu sumen “la combinació perfecta” per empitjorar els resultats de l’examen. Les justificacions del Govern català, ha dit, són de “tirar pilotes fora” quan considera que l’alumnat nouvingut vulnerable està sobrerepresentat.
Verificat
D’altra banda, la plataforma Verificat s’han preguntat “És atribuïble aquest daltabaix a la migració? Els alumnes nouvinguts redueixen el rendiment de les classes?” i han explicat els motius pels quals la resposta és que no: “Si excloem la població immigrant de primera i segona generació i mirem les notes només dels nadius, també veiem una davallada i uns resultats baixos en comparació amb les altres comunitats autònomes i països de l’OCDE. No sembla que l’explicació sigui l’alumnat estranger”.
“Sí que és cert que els alumnes estrangers tenen una taxa d’abandonament escolar més alta i uns resultats a les proves PISA que la mitjana. Però compte amb interpretar aquesta informació! Les diferències no s’expliquen perquè l’alumne hagi nascut aquí o allà, sinó per variables com les condicions socioeconòmiques, el temps que fa que l’alumne estudia aquí, les llengües parlades a casa i el nivell de segregació del centre.
Catalunya ha tret els seus pitjors resultats a les proves PISA i @educaciocat ho atribueix a una "sobrerepresentació" de l'alumnat a les dades.
És atribuïble aquest daltabaix a la migració? Els alumnes nouvinguts redueixen el rendiment de les classes?
⚫️ T'ho expliquem! 🧵👇
— Verificat (@veri_fi_cat) December 5, 2023
També han reaccionat personalitats del món de la política. Ester Niubó (PSC), ha dit a les xarxes: “El Govern de Catalunya atribueix els pèssims resultats de l’Informe PISA a l’alumnat immigrant. És molt greu que, els que porten 5 anys dirigint la Conselleria i 8 anys governant, culpin l’alumnat de la seva inacció. La responsabilitat és clara. Menys excuses i més autoexigència”.
El també diputat socialista Raúl Moreno ha destacat que “són tan greus els resultats educatius de l’informe PISA com les excuses del Govern”, de qui ha dit que “no inverteix en centres d’alta complexitat, en inclusiva, ni en reducció de les desigualtats”.
David Cid (En Comú Podem) ha destacat que “la situació és catastròfica, estem davant d’una crisi educativa”. Davant la “incapacitat” del Govern d’ERC, ha dit, cal apostar pel diàleg amb els grups parlamentaris i la comunitat educativa. “Que l’educació sigui una prioritat pressupostària”, ha incidit.
Demanen rectificar
Des de la CUP-NCG han instat el Govern a donar explicacions sobre “les greus declaracions respecte a la valoració de l’informe PISA” perquè “atribuir els mals resultats a la ‘sobrerepresentació’ de la immigració és un error molt greu” i han exigit una rectificació immediata.
Laia Estrada (CUP) també s’ha manifestat: “Una escola pública infrafinançada, amb ràtios insultants i un professorat que cada cop ha d’assumir més responsabilitats amb menys recursos… Què podíem esperar? Els mals resultats de l’informe PISA són tan alarmants com la justificació que ha donat el Departament d’Educació”.
D’altra banda, el president de la Generalitat, Pere Aragonès, també s’ha pronunciat sobre el tema tot afirmant que “l’educació és una prioritat del Govern. Vam començar el curs amb més mestres que mai i reduint les ràtios. Però és evident que l’informe PISA és dolent, sense excuses. Per això, des de fa temps posem tota l’energia i recursos per capgirar la situació, acabar amb la segregació escolar i donar resposta als nous reptes educatius. Ens hi juguem el futur del país”.
3 comentaris
La culpa la tienen los pobres!!! Volvemos al darwinismo social del XIX gracias a ERC. No hay nada como el nacionalismo para viajar en el tiempo.
si us plau, reviseu l’article i corregiu les errades ortogràfiques i gramaticals.
Es curioso que nunca se plantee la posible incidencia de una de las principales características de nuestro sistema educativo en los resultados obtenidos. me refiero a la inmersión, o mejor dicho, a la exclusión del castellano del sistema educativo.