“Si pot quedar-se a casa, millor”. Aquesta és una frase que encara és habitual sentir-la avui dia. I les preguntes que ens formulem són: “Per què? Per què amb qui millor està és amb la família? Però amb quina família? El model de família d’anys enrere, quan la mare es quedava a casa? O amb un o una cangur sense formació en educació?
Els nens i nenes han d’aprendre a aprendre i aquest procés educatiu té lloc durant la primera infància, que és quan es creen la majoria de connexions neuronals que tindrem al llarg de la nostra vida. I ho han de fer en un entorn entre iguals, amb professionals amb una formació adequada i en espais adaptats per aquest fi.
Tampoc s’ha d’oblidar el projecte educatiu, que és el full de ruta del centre, tant d’infantil com d’aquells destinats a edats més avançades. Catalunya disposa d’una xarxa educativa molt rica, amb centres de titularitat diversa i amb projectes educatius consolidats, que mereixen ser tinguts en compte.
Cal que es prengui seriosament aquesta etapa i garantir, amb un finançament adequat i just, que tot infant tingui dret a una educació de qualitat
Ens hi juguem molt. Els resultats de l’informe PISA han fet evident la necessitat de reformar el model educatiu català i millorar l’ensenyament que ofereixen els centres. Invertir en qualitat, també en les escoles autoritzades destinades al 0-3, és el millor que podem fer si volem intentar revertir els mals resultats obtinguts.
Segons assenyala Mary Eming Young, en el document del Banc Mundial From Early Child Development to Human Development: “Invertir en educació en els primers anys és invertir en el futur”. Cal que es prengui seriosament aquesta etapa i garantir, amb un finançament adequat i just, que tot infant tingui dret a una educació de qualitat. També que les famílies tinguin la llibertat d’escollir el centre amb un projecte que encaixi amb les seves preferències educatives.
Donem valor a l’educació infantil i fem cas, abans que sigui massa tard, a allò que postula la Declaració de Ginebra de 1924: “La humanitat ha d’atorgar a l’infant el millor que li pugui donar”.