La lluita de la jove ativista pakistanesa Malala Yousafzai, en defensa del dret universal a l’educació, està donant els seus fruits. Aquesta setmana la UNESCO ha concretat en què consistirà el Fons Malala pels Drets a l’Educació de les Nenes, un acord amb el Govern del Pakistan pel qual aquest organisme internacional destinarà 7 milions de dòlars a millorar l’accés, la qualitat i la seguretat de l’aprenentatge de les nenes en les àrees més hostils del Pakistan.
“No hi ha cap millor inversió a llarg termini per un país amb intenció de reforçar la inclusió social, la justícia, l’equitat i el creixement econòmic”, expressava en referència a l’educació infantil la directora general de la UNESCO, Irina Bokova, a l’hora de signar el contracte amb el ministre d’educació del país. Ara mateix, al Pakistan hi ha encara 3,8 milions de nenes sense escolaritzar, i les que ho estan tenen probabilitats més altes d’abandonar que els nois. “Les diferències entre nens i nenes en l’accés a l’educació primària ronda el 10%”, apunten des de la UNESCO, que tenen la intenció de reduir-ho a la meitat amb el programa engegat.
Els fons aniran destinats a desenvolupar capacitats tant en l’educació formal com en la que té lloc fora de les aules, des de la preparació dels mestres fins a la conscienciació de certes comunitats davant la qüestió del gènere. “No és només la quantitat o els diners o augmentar les matriculacions; té a veure amb la qualitat de l’educació a les escoles, amb la formació dels mestres i preparació per a llocs de treball decents i una societat inclusiva”, deixa clar Bokova.
En els darrers mesos, Pakistan ja havia fet moviments per millorar l’educació de les nenes al país. Entre elles, l’inici de la implantació d’un sistema educatiu gratuït i obligatori per a tots els joves d’entre 5 i 16 anys, com a dret constitucional. I el compromís d’augmentar la despesa en aquest àmbit del 2 al 4% del PIB.
Aquesta és, sens dubte, una victòria de l’activista Malala Yousafzai, que des de l’any 2009 manté una campanya per denunciar com en algunes àrees de Pakistan l’escolarització de les nenes és pràctiament impossible pel rebuig que reben de grups integristes. Ella mateixa va ser víctima de la violènci d’un grup talibà mentre pujava a l’autobús per anar a l’escola. Va rebre dos trets al cap, però se’n va sortir.