Malgrat l’escenari de normalitat que pretén vendre la conselleria d’Educació del Govern balear en relació a l’aplicació del TIL, el cert és que en moltes escoles i instituts el polèmic pla de trilingüisme no s’està aplicant bé i, en alguns casos, ni tan sols es compta amb l’autorització del projecte. Dues estimacions, de l’Assemblea de Docents i de l’associació d’inspectors, reforcen la tesi de desgavell en la seva implantació.
La valoració dels inspectors, que es va conèixer ahir a través de l’entitat ADIDE, constata que “per regla general” el TIL s’està desplegant malament als centres educatius, perquè no hi ha mitjans suficients. En aquest sentit, els inspectors denuncien que la seva aplicació hauria d’haver estat gradual. A més, constaten que hi ha un 20% dels centres que ni tan sols tenen el projecte degudament autoritzat. Tot això són estimacions seves, recollides de les actuacions dels inspectors, ja que la conselleria s’entossudeix en donar la sensació de normalitat sense aportar dades que ho demostrin.
Els inspectors no s’oposen al TIL, però sí que són molt crítics amb la conselleria d’Educació, a qui consideren responsable d’haver conduït la comunitat educativa de les Illes al curs “més crispat” de la història. L’associació passa comptes i critica la manca d’ofertes de diàleg des del Govern, la precipitació en l’aplicació del TIL, la vulneració de drets fonamentals com el d’expressió i, sobretot, el fet que hagin reduït la seva professió -la d’inspector- a fer complir la llei per les escoles. Així ho recollia ahir el Diario de Mallorca.
Manca de recursos
L’alta valoració que contradiu la postura del Govern de José Ramón Bauzá és la de l’Assemblea de Docents, abanderada de les protestes contra aquest decret de llengües i molt bel·ligerant contra les polítiques del PP. Segons una enquesta seva elaborada en 20 instituts, de totes les matèries que s’havien d’impartir en anglès, en un 27% dels casos no s’està fent finalment, per manca de recursos o de personal qualificat amb el nivell B2. De fet, només el 26% dels centres enquestats compten amb dos o més professors qualificats nous. La resta n’ha rebut un o cap.
Un altre defecte en l’aplicació, segons constata l’Assemblea de Docents, és que molt difícilment les classes s’imparteixen 100% en anglès quan toca, tal com preveu el TIL, sino que en un 90% dels casos s’alterna amb el català. A més, a la meitat dels centres enquestats -un 48%- no disposen de llibres de text en anglès per a fer-ho correctament.