Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
Clica aquí i ajuda'ns!
“We are humans”, bromeja en Faizal que, ja més seriós, explica que per ell “la identitat és el que ens representa”. I afegeix: “Tenim molts punts en comú amb els nois i noies d’Istambul”. Ell és un dels dotze alumnes de 4t d’ESO de l’Institut Miquel Tarradell, del barri del Raval de Barcelona, que participa en la darrera sessió del projecte Capturant Identitats de la Filmoteca de Catalunya. És doncs, moment de fer balanç d’un curs que ha estat diferent per a ells encara que no els ho sembli.
En Faizal i els seus companys han format part d’un projecte innovador, Capturant Identitats, impulsat pels Serveis Educatius de la Filmoteca de Catalunya, en què dotze alumnes de l’Institut Miquel Tarradell del barri del Raval de Barcelona han treballat la identitat mitjançant la fotografia. Ho han fet de forma paral·lela a dotze estudiants del barri de Gàlata d’Istambul, a Turquia. Capturant identitats forma part de Tandem-Turkey, programa que vol desenvolupar projectes culturals i d’intercanvi, així com del projecte de la Fundació Tot Raval Apadrina el teu Equipament Cultural per desenvolupar iniciatives a llarg termini entre centres educatius i espais culturals.
Entendre l’expressió d’emocions
Primer els alumnes del Miquel Tarradell van fer tres sessions de reflexió al voltant del concepte i dels tipus d’identitat: la personal, la de barri, la de país… I a continuació, un fotògraf professional els va impartir un parell de sessions de tècnica perquè fessin les fotos ells mateixos durant un cap de setmana i poguessin començar a treballar la setmana següent. Un treball que va consistir en analitzar aquestes instantanies i a escriure’n els textos descriptius pertinents. Primer d’un mateix i després d’un company. Van aparellar-se amb els alumnes d’Istambul i van haver d’interpretar i llegir les seves fotografies. I és que el projecte no pretén altra cosa que “fer èmfasi en el valor de la imatge per expressar emocions”, clarifica Noemí Sas, responsable del projecte.
Les fotografies dels dotze alumnes reflecteixen la seva identitat. Al voltant de la taula hi ha asseguts 10 alumnes i almenys hi ha representades tres cultures ben diferents: l’Azaar és d’arrels marroquines, en Miguel catalanes i la Zyrish, sud-americana. Tant ells com els seus companys han trobat al Raval un espai que els identifica, ja sigui un camp de futbol, el carrer on van viure o una plaça on passegen amb els amics.
El barri, signe d’identitat
El barri, doncs, els representa ,si atenem a les seves fotografies i reflexions. En Faizal comenta que “Ciutat Vella no és el mateix que l’Eixample. Ciutat Vella és el símbol de la vida de Barcelona, és el barri més multicultural i el més vital de la ciutat: a totes hores trobaràs gent diferent pels carrers”.
L’any 2010, el 50% de la població resident al Raval tenia el seu origen fora d’Europa, principalment a l’Àfrica, l’Àsia i l’Amèrica Llatina. Una conseqüència directa de l’onada migratòria dels primers anys de la dècada dels 2000 que va convertir l’antic Barri Xino en el més multi-ètnic i cosmopolita de Barcelona. Paral·lelament, diverses institucions públiques i altres ofertes turístiques s’han instal·lat al barri com el Museu d’Art Contemporani de Barcelona, el Centre de Cultura Contemporània de Barcelona o la Filmoteca de Catalunya. L’obertura de la Rambla del Raval ha estat el primer pas de la reforma d’una barri que, a ulls de molta gent, havia quedat oblidat.
“La cultura és una eina de canvi, encara que sigui en minúscules”, assegura la Noemí Sas. Aquesta responsable està convençuda que la iniciativa ha estat una bona oportunitat per totes les parts perquè “hem treballat paral·lelament amb un centre educatiu d’un barri del centre d’Istambul que, igual que El Raval, és molt turístic, té molts centres culturals i gaudeix d’una multiculturalitat important”. En aquest sentit, Esteve Riambau, director de la Filmoteca de Catalunya, assegura que “el projecte posa de manifest el diàleg entre dues ciutats unides per la imatge i la reivindicació de les respectives identitats dels alumnes participants”
‘Capturant Identitats’ va començar a caminar l’octubre del 2013 i ha funcionat durant tot el curs escolar. Noemí Sas afirma que “hem après a llegir les fotografies i a entendre que el joc de les percepcions en les imatges respon a una qüestió purament cultural”. El fet de treballar paral·lelament amb una escola d’Istambul ha permès “obrir-los els ulls i canviar la percepció sobre el poder de la imatge”, remarca Sas.
Projecte transversal
El procés ja es troba a la recta final. Només queda el muntatge i la inauguració de l’exposició de fotografies. Daniel Vázquez, professor responsable de l’Institut Miquel Tarradell del barri del Raval, mira enrere i remarca que “ens ha permès treballar conceptes i temàtiques de forma transversal: d’una banda, el concepte d’identitat, més propi d’assignatures com la Història, l’Ètica o la Filosofia, i de l’altra, l’art, mitjançant la fotografia”. Una reflexió, la de la identitat, que es materialitzarà en l’exposició de fotos que obre portes aquesta tarda, que també tindrà una mostra a Istambul i a un fòrum internacional.
Projectes com aquest converteixen els centres educatius d’un barri com el Raval en espais d’interrelació, de reflexió i d’innovació i permeten que “deixin de veure’s com escoles o instituts marginals”, argumenta Vázquez. Potser és un barri castigat per la crisi i socialment complex, però acaba convertint-se en un “lloc privilegiat” que estableix relacions exclusives amb potents equipaments culturals que perfilen projectes d’integració que contribueixen, a poc a poc, al canvi.