Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Capturar el Raval: sortir de l’aula per reivindicar el barri

    Mireia Bieljuny 6, 20145 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Faizal Ashraf, un dels participants al 'Capturant Identitats' de la Filmoteca.
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    “We are humans”, bromeja en Faizal que, ja més seriós, explica que per ell “la identitat és el que ens representa”. I afegeix: “Tenim molts punts en comú amb els nois i noies d’Istambul”. Ell és un dels dotze alumnes de 4t d’ESO de l’Institut Miquel Tarradell, del barri del Raval de Barcelona, que participa en la darrera sessió del projecte Capturant Identitats de la Filmoteca de Catalunya. És doncs, moment de fer balanç d’un curs que ha estat diferent per a ells encara que no els ho sembli.

    En Faizal i els seus companys han format part d’un projecte innovador, Capturant Identitats, impulsat pels Serveis Educatius de la Filmoteca de Catalunya, en què dotze alumnes de l’Institut Miquel Tarradell del barri del Raval de Barcelona han treballat la identitat mitjançant la fotografia. Ho han fet de forma paral·lela a dotze estudiants del barri de Gàlata d’Istambul, a Turquia. Capturant identitats forma part de Tandem-Turkey, programa que vol desenvolupar projectes culturals i d’intercanvi, així com del projecte de la Fundació Tot Raval Apadrina el teu Equipament Cultural per desenvolupar iniciatives a llarg termini entre centres educatius i espais culturals.

    Entendre l’expressió d’emocions

    Primer els alumnes del Miquel Tarradell van fer tres sessions de reflexió al voltant del concepte i dels tipus d’identitat: la personal, la de barri, la de país… I a continuació, un fotògraf professional els va impartir un parell de sessions de tècnica perquè fessin les fotos ells mateixos durant un cap de setmana i poguessin començar a treballar la setmana següent. Un treball que va consistir en analitzar aquestes instantanies i a escriure’n els textos descriptius pertinents. Primer d’un mateix i després d’un company. Van aparellar-se amb els alumnes d’Istambul i van haver d’interpretar i llegir les seves fotografies. I és que el projecte no pretén altra cosa que “fer èmfasi en el valor de la imatge per expressar emocions”, clarifica Noemí Sas, responsable del projecte.

    Les fotografies dels dotze alumnes reflecteixen la seva identitat. Al voltant de la taula hi ha asseguts 10 alumnes i almenys hi ha representades tres cultures ben diferents: l’Azaar és d’arrels marroquines, en Miguel catalanes i la Zyrish, sud-americana. Tant ells com els seus companys han trobat al Raval un espai que els identifica, ja sigui un camp de futbol, el carrer on van viure o una plaça on passegen amb els amics.

    El barri, signe d’identitat

    El barri, doncs, els representa ,si atenem a les seves fotografies i reflexions. En Faizal comenta que “Ciutat Vella no és el mateix que l’Eixample. Ciutat Vella és el símbol de la vida de Barcelona, és el barri més multicultural i el més vital de la ciutat: a totes hores trobaràs gent diferent pels carrers”.

    L’any 2010, el 50% de la població resident al Raval tenia el seu origen fora d’Europa, principalment a l’Àfrica, l’Àsia i l’Amèrica Llatina. Una conseqüència directa de l’onada migratòria dels primers anys de la dècada dels 2000 que va convertir l’antic Barri Xino en el més multi-ètnic i cosmopolita de Barcelona. Paral·lelament, diverses institucions públiques i altres ofertes turístiques s’han instal·lat al barri com el Museu d’Art Contemporani de Barcelona, el Centre de Cultura Contemporània de Barcelona o la Filmoteca de Catalunya. L’obertura de la Rambla del Raval ha estat el primer pas de la reforma d’una barri que, a ulls de molta gent, havia quedat oblidat.

    “La cultura és una eina de canvi, encara que sigui en minúscules”, assegura la Noemí Sas. Aquesta responsable està convençuda que la iniciativa ha estat una bona oportunitat per totes les parts perquè “hem treballat paral·lelament amb un centre educatiu d’un barri del centre d’Istambul que, igual que El Raval, és molt turístic, té molts centres culturals i gaudeix d’una multiculturalitat important”. En aquest sentit, Esteve Riambau, director de la Filmoteca de Catalunya, assegura que “el projecte posa de manifest el diàleg entre dues ciutats unides per la imatge i la reivindicació de les respectives identitats dels alumnes participants”

    ‘Capturant Identitats’ va començar a caminar l’octubre del 2013 i ha funcionat durant tot el curs escolar. Noemí Sas afirma que “hem après a llegir les fotografies i a entendre que el joc de les percepcions en les imatges respon a una qüestió purament cultural”. El fet de treballar paral·lelament amb una escola d’Istambul ha permès “obrir-los els ulls i canviar la percepció sobre el poder de la imatge”, remarca Sas.

    Projecte transversal

    El procés ja es troba a la recta final. Només queda el muntatge i la inauguració de l’exposició de fotografies. Daniel Vázquez, professor responsable de l’Institut Miquel Tarradell del barri del Raval, mira enrere i remarca que “ens ha permès treballar conceptes i temàtiques de forma transversal: d’una banda, el concepte d’identitat, més propi d’assignatures com la Història, l’Ètica o la Filosofia, i de l’altra, l’art, mitjançant la fotografia”. Una reflexió, la de la identitat, que es materialitzarà en l’exposició de fotos que obre portes aquesta tarda, que també tindrà una mostra a Istambul i a un fòrum internacional.

    Projectes com aquest converteixen els centres educatius d’un barri com el Raval en espais d’interrelació, de reflexió i d’innovació i permeten que “deixin de veure’s com escoles o instituts marginals”, argumenta Vázquez. Potser és un barri castigat per la crisi i socialment complex, però acaba convertint-se en un “lloc privilegiat” que estableix relacions exclusives amb potents equipaments culturals que perfilen projectes d’integració que contribueixen, a poc a poc, al canvi.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Augmentar el nombre de llevadores salvaria milions de vides de dones i nadons
    Next Article
    Opinió
    Excel·lència distribuïda o perduda: quines feines aconsegueixen els estudiants amb molt bones notes?
    Mireia Biel

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Opinió
    Greus fets de violència sexual cap a una menor d’edat sota la guarda de l’administració

    maig 14, 2025

    Anàlisi
    Nostàlgia pels estius dels noranta a l’adolescència

    maig 6, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}