Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Tinc dos anys i estic cansat

    Aina Cabau Vallverdú

    Com cuidem els mestres?

    Joan M. Girona

    Cabòries d’un substitut inestable

    Víctor Saura

    D’etiquetes i diagnòstics  

    Ferran Casadó i Anna Escobar

    Una reflexió sobre l’aprenentatge de les matemàtiques a Catalunya: Les competències bàsiques com a brúixola

    Laura Morera
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Política educativa i pobresa

    Opinió
    Política educativa i pobresa

    Jaume Martínez Bonafémaig 11, 20163 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Sovint escolte o llegisc sobre educació, pedagogia o escola com si aquestes paraules foren alienes al món de la pobresa i la injustícia social. No obstant això, segons les dades de la Fundació Save The Children, 2.540.763 nens i nenes viuen en llars els ingressos de les quals estan per sota del llindar de pobresa. Un de cada tres nens viu en llars amb una renda inferior al 60% de la renda mitjana, i diversos informes coincideixen que aquesta dada preocupant pot anar en augment. Molts mestres i moltes escoles, es trobaran cada dia amb aquests nens que, des de la seua pobresa, reclamen el dret constitucional a gaudir de la millor educació, aquella que els garantisca el ple desenvolupament integral de la seua personalitat. Té l’escola polítiques, sabers i eines per garantir aquest dret?

    En la nostra última i vigent Llei d’Educació no apareix la paraula pobresa. Tampoc ha de sorprendre’ns si pensem que la llei responia als dictats de l’hegemonia neoliberal, que invisibilitza la pobresa i la injustícia social, perquè sobre aquests pilars edifica les seues estratègies de poder. Però tampoc he vist en els fòrums professionals, sindicals o pedagògics, anàlisis que faciliten la comprensió i la crítica a un sistema d’escolarització còmplice amb els processos estructurals que generen la desigualtat social.

    Vegem els currículums vigents, i la manera en què són presentats en els llibres de text. Vostès no creuen que la naturalització i reproducció de l’actual estructura social -sí, aquesta que deixa a un de cada tres nens a la cuneta- a través de les disciplines curriculars és una manera d’engany als pobres? Un currículum fragmentari, tancat a les diferents, complexes i conflictives experiències socials, no serveix per a aprendre a llegir el món en què vivim. Qui perd més quan l’escola no ensenya a llegir críticament la realitat quotidiana? Doncs òbviament, aquells necessitats de transformar aquesta realitat. Vostès no creuen que aquest 30% dels nens i nenes escolaritzats podria sentir-se enganyat per una oferta curricular que silencia, ignora o menysprea la seua situació social? Quin coneixement allibera i quin coneixement aliena o idiotitza?

    I què ocorre amb les anomenades activitats extracurriculars? Si en els municipis l’oferta educativa i cultural extraescolar es privatitza i individualitza, o es tanca per falta de recursos, quins nens i nenes se sentiran més perjudicats? Si a més el carrer o la plaça, lloc antany per a la trobada i el joc d’aquests nens, està avui colonitzat per un urbanisme social al servei de l’automòbil, quin territori propi els queda als qui no tenen res?

    Hi ha resistències i hi ha voluntats transformadores. Però és necessari que les polítiques educatives aprenguen a llegir amb els ulls dels subjectes de resistència i transformació. L’aparent neutralitat, l’asèpsia social, amb la qual de vegades apareixen determinades propostes educatives, deixa els pobres en situació de desigualtat. Els conceptes d’educació, pobresa i desigualtat social han d’estar coherentment lligats al disseny de qualsevol política progressista per a l’escola pública.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Desigualtats educació extraescolars opinió pobresa
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    Begonya Gasch: “Darrere el fracàs escolar i l’abandonament hi ha joves que pateixen”
    Next Article
    Actualitat
    Lliuren 300.000 signatures al Congrés perquè els delictes de pederàstia no prescriguin
    Jaume Martínez Bonafé

    Related Posts

    Opinió
    Sinonímies

    juliol 4, 2025

    Opinió
    Feliç estiu, aventures en l’horitzó

    juliol 4, 2025

    Opinió
    Indignació

    juliol 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}