“¿Per què no es tramita el decret d’escola inclusiva?” Aquesta és la pregunta que es formulen des de fa mesos les entitats que s’agrupen sota el paraigua de la Plataforma Ciutadana per una Escola Inclusiva a Catalunya, que han decidit fer pública la seva “decepció” davant un departament d’Ensenyament que té el text des de fa mesos al calaix. Fa més de dos anys que es coneix la preparació d’aquest decret, en fa un des que es va anunciar públicament, i des del maig del 2016 que el seu redactat està tancat, però encara no ha entrat a debat al Consell Escolar de Catalunya, pas previ a las seva aprovació.
Les entitats consideren “incomprensible” aquesta situació, sobretot tenint en compte que, després de múltiples negociacions i la reelaboració d’alguns esborranys, el departament d’Ensenyament va accedir a recollir la majoria de les seves demandes. Amb el nom de Decret de l’Atenció Educativa a l’Alumnat en el Marc d’un Sistema Inclusiu, el text posava les bases per a la reconversió dels centres d’educació especial, reconeixia el dret de les famílies a escolaritzar els seus fills en centres ordinaris i la rebaixa de les categoritzacions mèdiques de l’alumnat amb discapacitat.
“Expressem la nostra decepció envers aquest Govern, que està demostrant la seva incapacitat a l’hora de tramitar un simple decret sobre una matèria que se suposava que era prioritària”, sentencia la Plataforma en un comunicat, en el qual retreuen a Ensenyament que se’ls hagi dit en més d’una ocasió en els últims mesos que el text entraria “de forma imminent” al Consell Escolar. I encara no ho ha fet.
Aquest endarreriment en la publicació del decret refreda la bona sintonia evidenciada entre Generalitat i entitats, sobretot en el tram final de la seva redacció. També pel fet que Meritxell Ruiz ha apostat en el seu primer curs com a consellera per reforçar el model d’escola inclusiva amb la incorporació de més professionals. I és precisament en aquest context que les entitats fan pública la seva incomprensió.