Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Jaume Funes: “Mentre ens dediquem a protegir falsament, no ens dediquem a ensenyar a pensar”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    L’escola de Ngũgĩ wa Thiong’o

    Jordi Badiellamaig 25, 20175 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Ngugi wa ThiongÕo
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Fa uns dies, Ngũgĩ wa Thiong’o va dictar la conferència “Àfrica, escriptura i emancipació” al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona. L’escriptor kenyà va exposar la seva opinió en relació a les llengües minoritzades a partir del testimoni de l’activisme social en defensa del kikuiu, la seva llengua materna, que, dellà dies, va costar-li la presó i l’exili.

    Avui, el lector català té a l’abast tres obres de Ngũgĩ wa Thiong’o, totes tres publicades per l’editorial Raig Verd: Somnis en temps de guerra (2016), Desplaçar el centre (2017) i Descolonitzar la ment (2017). La primera ha motivat aquest article. En ella, l’autor explica la seva infantesa, des que aconsegueix anar a una escola de preescolar fins que puja dalt d’un tren de mercaderies que el porta a un centre de secundària.

    Del pas per l’escola de Ngũgĩ wa Thiong’o ja en fa molt de temps i una escola de la Kenya colonitzada bé cal situar-la en el seu context. Però, tot i així, voldria posar en relleu que fins i tot l’escola més resclosida té la virtut d’inspirar una bona educació.

    Heus-ne aquí alguns exemples extrets de l’obra autobiogràfica de Ngũgĩ wa Thiong’o, aquell nen desfavorit que, malgrat les dificultats aparentment insalvables, avui acumula deu títols de doctorat de diferents universitats d’arreu del món.

    L’oportunitat

    El primer record de l’escola de Ngũgĩ wa Thiong’o és de l’any 1947, quan la mare li va preguntar si li agradaria anar-hi. La seva mare va advertir-lo, també, que eren pobres i que, per tant, no sempre tindria un àpat al migdia, però que el fet que tingués gana no hauria de ser una excusa per no anar a escola.

    La classe

    Seien en bancs, sense pupitres ni taules. Els tres cursos es feien alhora en el mateix lloc: una església de parets i teulada de ferro corrugat, sense envans.

    L’ensenyament

    Majoritàriament es basava en el sistema de crida i resposta. El mestre o la mestra escrivia o llegia a la pissarra i els alumnes ho repetien amb cantarella. Tenien un tros de pissarra negra i un guix per escriure i hi copiaven el que el mestre o la mestra havia escrit a la pissarra gran.

    L’uniforme

    La mare li rentava els únics pantalons curts i l’única camisa que tenia cada cap de setmana perquè s’ho pogués posar el dilluns. Quan arribava a casa es canviava per no embrutar-ho i es tornava a vestir com sempre, amb una tela lligada amb un nus damunt l’espatlla.

    Les notes

    Quan li ensenyava les notes dels deures, exercicis o exàmens, per bones que fossin, la mare sempre li preguntava si s’havia esforçat al màxim. Sens dubte, estava més interessada en el procés que en el resultat.

    Els companys

    Són un record viu: la Lizzie Nyambura, que a 5è tenia fama de ser la més intel·ligent; el seu germà, Burton Kĩhĩka, que era l’atleta més ràpid de l’escola; en Ndũng’ũ wa Livingstone, l’únic alumne que tenia una pissarra petita amb ratlles i feia una lletra exemplar; la Mũmbi wa Mbero, que un dia seria la primera persona a anar amb Vespa per la ciutat; la Mary, que més tard es va casar amb en Kĩbũthũ, el germà de la Mũmbi, la noia més forta, capaç de tombar els nois més alts i ferms.

    L’assetjament

    Hi havia un nen que es deia Igogo, que vol dir “corb” o “merla”. Els nens, quan eren a prop seu, grallaven com un ocell. Això el feia rabiar de valent i perseguir-los inútilment fins que, abatut, tornava a casa encara entre les burles dels companys que, o bé estaven amagats rere els arbusts o, descaradament, el seguien.

    Els mestres

    Són un record vague: la Joana Kahahu, que el va ajudar a aprendre a llegir; en Benson Kamau, de sobrenom Gĩthuri, que solia cantar les lliçons, la Rahabu Nyokabi Kĩambati, a qui tota una generació posterior reconeixeria com la seva mestra… De tots ells, però, en sobresurt el record viu del senyor Samuel G. Kĩbicho i la seva biblioteca.

    L’institut

    Amb les donacions dels veïns, la família aconseguí pagar la quota inicial. Tingué un uniforme nou i una caixa de fusta per portar-hi tot el que necessitava, però li feien falta unes sabates i uns mitjons llargs, i no sabia on trobar diners per comprar-ne. Portar sabates per primera vegada li va fer tanta il·lusió com la que li van fer la primera camisa i els primers pantalons que la mare li va comprar per anar a l’escola de primària.

    Addenda

    Paradoxalment, per un motiu que a hores d’ara el lector ja pot sospitar, l’escola de Ngũgĩ wa Thiong’o, tan allunyada en l’espai i el temps, és capaç d’inspirar la que aquí i ara desitjaríem:

    • Una escola en la qual els infants puguin créixer junts sense excepcions
    • Una escola adaptada a l’alumne, no al contrari
    • Una escola en la qual un mestre, com una mare o un pare, tot i ser imprescindible, cada dia sigui una mica menys necessari
    • Una escola amb espais dignes de la imaginació dels usuaris, amb zones permanents i d’altres de temporals que facin possibles belles experiències
    • Una escola flexible i transparent, capaç d’acoplar-se a qualsevol altra entitat: als hospitals, a les botigues, als mercats
    • En definitiva, una escola en la qual els alumnes tinguin el temps i els estímuls necessaris per endinsar-se en mons que nosaltres, probablement, no podem imaginar

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La meitat dels estudiants de 15 anys té un nivell baix de coneixements financers
    Next Article
    Actualitat
    El balancí com a dispositiu moral
    Jordi Badiella
    • X (Twitter)

    Filòleg i professor de secundària a l'escola cooperativa El Cim de Terrassa, federada a EscolesCoop.

    Related Posts

    Opinió
    #Francohatornat, quan la història es converteix en meme

    juny 6, 2025

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}