Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Javier González: “L’Associació Escola Benaiges continua gràcies al suport de la gent”

    Ana Basanta

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Les colònies de vacances compleixen 125 anys

    Redacciónovembre 5, 20184 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Torra, El Homrani i Josep Oriol Pujol entrellacen els braços durant la celebració
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El 1883 un grup de monitors i 671 infants de Barcelona van ser els primers catalans en viure l’experiència de marxar de colònies de vacances a viles com les Corts o Sarrià, experiència organitzada per la Societat Econòmica Barcelonesa d’Amics del País fruit de l’esperit europeu de renovació pedagògica. Per commemorar aquesta efemèride, al voltant de 250 persones es van aplegar ahir al Saló Sant Jordi del Palau de la Generalitat, al costat del president de la Generalitat.

    L’acte, conduït per la periodista Gemma Bonet, va comptar amb la intervenció de Josep Oriol Pujol, director general de la Fundació Pere Tarrés, el qual va parlar dels intangibles associats a les colònies que han ajudat milers d’infants i adolescents a ser “més persones, respectuosos amb l’altre, amb la natura, compromesos, responsables, gent de pau, reflexius i oberts”. En el seu discurs Pujol va llegir part del text Entusiasme sospitós de Carles Capdevila, dedicat a la implicació dels monitors i monitores de lleure.

    Per la seva banda, el conseller El Homrani va començar la seva intervenció emfasitzant que l’educació en el lleure fa 125 anys que apodera infants i joves, i va tenir unes paraules de reconeixement a la tasca dels “monis“, com se’ls coneix popularment. “Els monitors sou motor de cohesió social, igualtat d’oportunitats i creació d’una societat millor”, va afirmar el conseller.

    Amb una trajectòria de 125 anys, les colònies han esdevingut un patrimoni de Catalunya que s’ha de preservar, registrar i documentar. Pere Soler, professor del Departament de Pedagogia de la Universitat de Girona, va condensar en una ponència la trajectòria, les contribucions i els reptes de les colònies de vacances.

    També el president de la Generalitat, que va cloure l’acte, va referir-se a les colònies com “un actiu de la nostra societat, formen part del patrimoni col·lectiu, cultural i social de Catalunya”. Quim Torra va agrair la petjada que els monitors han deixat en els infants i va destacar el paper de la Fundació Pere Tarrés, que també compleix 60 anys, com a entitat referent en l’educació en el lleure en el nostre país.

    El president de la Generalitat es fa una foto amb diversos dels assistents a l’acte | Fundació Pere Tarrés

    L’educació en el lleure a Catalunya

    Un total de 414.953 infants i joves van participar en activitats de lleure a Catalunya durant l’estiu de l’any passat. Això suposa que un 34,5% dels infants i adolescents catalans, un de cada tres, van participar en alguna colònia, casal, acampada, ruta o camp de treball, segons dades de la direcció general de Joventut de la Generalitat.

    El sòlid arrelament social de les entitats de lleure es fa palès en l’existència de diversos moviments i federacions, que des de les tradicions dels centres d’esplai o l’escoltisme, agrupen diferents entitats. La Fundació Pere Tarrés va promoure activitats de lleure per un 34,89% dels infants i joves durant l’estiu de 2017; la segueix de ben a prop Fundesplai, amb el 34,14%; Minyons Escoles i Guies de Catalunya, amb l’11,49%; Esplais Catalans (Esplac), amb el 5,73%; Moviment d’Esplai del Vallès, amb el 3,07%; i Escoltes Catalans, amb el 2,77%.

    Reptes de futur

    Segons diu la Fundació Pere Tarrés en un comunicat, aquest aniversari arriba en un bon moment “per a mirar cap al futur del lleure educatiu”. “La nova realitat educativa i social planteja diferents reptes que tots els agents implicats en l’educació en el lleure caldrà que tinguin en consideració, segons es va recollir al 3r Congrés del Lleure que va tenir lloc l’any 2015 –afegeix–. Garantir la qualitat de les activitats, universalitzar l’accés a l’educació en el lleure, millorar l’entesa i coordinació de les diferents federacions i entitats que promouen l’educació en el lleure i evitar l’excés de regulació de les activitats de lleure per part de l’administració són els quatre reptes de futur del lleure educatiu”.

    Colònies sense datar | Del llibre ‘100 anys de colònies de vacances a Catalunya (1893-1993)’
    Colònies sense datar | Del llibre ‘Les colònies de vacances compleixen 125 anys’
    Foto d’unes colònies el 1968 | Del llibre ‘100 anys de colònies de vacances a Catalunya (1893-1993)’

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    El Ministeri obre la modificació de la Lomce a la participació pública
    Next Article
    Opinió
    Pacte contra la cohesió o com negociar un dret innegociable
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Actualitat
    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    maig 16, 2025

    Opinió
    El lleure d’estiu, un dret de primera pendent

    maig 9, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}