El Consorci d’Educació de Barcelona ampliarà de dos a tres anys els estudis de batxillerat en tres instituts de la ciutat. Amb aquesta mesura inèdita es vol disminuir l’abandonament escolar en aquesta etapa postobligatòria i adaptar-la perquè sigui una via d’accés més a la formació professional, ja que en general està molt enfocada a la universitat.
“Volem oferir un batxillerat més flexible, integrador i competencial”, ha dit el president del consorci, Josep Gonzàlez-Cambray, que ha assegurat que així s’oferirà un ritme més adient per aquells estudiants que l’escullin. La prova pilot es posarà en marxa als instituts Infanta Isabel (districte de Sant Martí), Ferran Tallada (Horta-Guinardó) i Balmes (Eixample).
Aquesta mesura és un dels canvis en els estudis postobligatoris a la ciutat, que també inclou un augment de l’oferta del batxillerat artístic tant en instituts com en centres artístics, a causa de l’increment en la demanda d’aquests estudis. A més, tres instituts oferiran un batxillerat professionalitzador amb estades a empreses orientat als cicles formatius de grau superior (CFGS) i onze d’altres oferiran continguts de la Formació Professional dins del batxillerat.
Pla de xoc contra la segregació
El curs vinent també es preassignaran places a P3 i a 1r d’ESO a l’alumnat en situació de vulnerabilitat. Aquesta és una de les principals novetats del pla de xoc contra la segregació que ha presentat el Consorci d’Educació de Barcelona, segons la vicepresidenta de l’ens, Laia Ortiz, per “combatre les diferències territorials però també les que hi ha dins de cada centre”.
Si bé l’any passat el consorci ja va començar a detectar com a vulnerables els infants destinataris del Fons Social que entraven a P3, enguany es proposa ampliar l’abast en la detecció treballant conjuntament amb els serveis socials de l’Ajuntament i els equips d’assessorament i orientació psicopedagògica (EAP), i provant d’identificar també els alumnes vulnerables que començaran 1r d’ESO.
El consorci preveu que seran 831 els alumnes de P3 que estaran en situació de pobresa extrema, un 6,5% de les 12.750 sol·licituds que l’ens estima per al curs vinent. A 1r d’ESO hi haurà 843 alumnes en aquesta situació.
Les famílies que es trobin en aquesta situació rebran una carta sobre quin és el centre al qual se’ls ha preassignat, que podran validar o rebutjar en el moment de fer la matrícula. A part de tenir una plaça reservada, aquests alumnes no hauran de pagar les quotes d’escolarització, tant en centres públics com concertats, ni el servei de menjador o les activitats complementàries.
L’objectiu d’aquest pla, segons han explicat el president i la vicepresidenta del consorci en roda de premsa, és aconseguir la igualtat d’oportunitats, l’equivalència entre centres i la integració entre la primària i la secundària. Per això, tots els centres s’incorporaran l’any vinent a la Xarxa d’Innovació Educativa i un 56% de les escoles de primària tindran un institut de referència.
Més places a P3 i menys a 1r d’ESO
L’oferta inicial a P3 serà de 14.090 places i a 1r d’ESO, de 14.568 (tot i que la majoria d’elles són places de continuïtat per alumnes que han cursat la primària al mateix centre). L’escola pública amplia 6 grups a P3, mantenint els mateixos centres, cosa que suposarà un augment de 114 places a la ciutat. En els centres concertats, l’oferta es reduirà en 25 places sense tancar cap grup. A 1r d’ESO es tancaran 3 grups en centres públics, cosa que suposarà una reducció de 84 places.
El curs 2019-20 obriran portes l’Institut Escola Arts, a Sants-Montjuïc, nascut de la transformació de l’Escola Miquel Bleach i l’Institut Joan Coromines; l’Institut La Sagrera, a Sant Andreu; i l’Institut Pedralbes, a Les Corts, fruit de la fusió de l’Ausiàs March i el Joan Boscà.