Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Aida C. Rodríguez: “Cal una política ambiciosa per garantir el lleure inclusiu i equitatiu per a tots els infants”

    Yeray García
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Educació rep 125 peticions per a la creació de nous instituts escola

    Redaccióabril 9, 20193 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    El conseller Bargalló, durant la 1a Jornada d'Instituts Escola
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El conseller d’Educació, Josep Bargalló, considera que els instituts escola “han de ser una eina de transició de primària a secundària excel·lent”. Ho va manifestar durant la cloenda de la 1a Jornada d’Instituts Escola, que, sota el nom d’Aprenem compartint, es va dur a terme dissabte passat a l’Institut Nacional d’Educació Física de Catalunya.

    El titular d’Educació va qualificar el model d’instituts escola “de bon model”, malgrat que continuï sent “minoritari”, ja que, actualment, existeixen 29 centres d’aquest tipus a Catalunya. Tot i així, va recordar que el curs que ve s’estrenen 25 instituts escola nous i va avançar que “ja tenim a sobre de la taula unes 125 peticions per a l’altre curs”.

    Segons va afegir el conseller, “tot i ser un model minoritari, nosaltres hi creiem. És un model que assumim com a propi i com a nostre, i que anirà en expansió progressiva”. També va assenyalar que “tenim un sistema educatiu molt divers i, per tant, també tindrem uns instituts escola molt diversos”. El conseller d’Educació també va constatar que els instituts escola són en alguns llocs “una eina de reequilibri territorial, de barri, de ciutat o de cohesió social” però que tots ells “han de ser una eina de transició de primària a secundària excel·lent”.

    Per la seva banda, el secretari de Polítiques Educatives, Carles Martínez, va mostrar la seva satisfacció pel model d’institut escola “perquè hi ha una voluntat i una coherència en aquests projectes entre els 3 i els 16 anys, que justament vénen a corregir una de les principals febleses del sistema educatiu: la transició de primària a secundària”. Per Martínez, els resultats dels actuals instituts escola a Catalunya “són molt positius, i no només en l’àmbit acadèmic”, ja que permeten “una transformació del sistema educatiu”.

    Per donar a conèixer aquest model, durant la jornada es van presentar, de manera simultània en dues sales, una dotzena d’experiències dels següents instituts escola: La Tordera (Santa Maria de Palautordera), Torre Queralt (Lleida), Trinitat Nova (Barcelona), Jacint Verdaguer (Sant Sadurní d’Anoia), Gavà Mar (Gavà), Mediterrani (Tarragona), La Mina (Sant Adrià de Besòs), Lloret de Mar, Les Vinyes (Castellbisbal), Marta Mata (Torelló), L’Agulla (El Catllar), Daniel Mangrané (Jesús-Tortosa). En total, a la jornada hi van assistir unes 300 persones, majoritàriament provinents dels 29 instituts escola que funcionen actualment a Catalunya i dels 25 que s’estrenaran el curs vinent.

    Any 1932, neix el primer institut escola

    Els instituts escola són una mostra d’innovació, en aquest cas de noves estructures organitzatives, i són reflex de la llarga experiència pedagògica i d’innovació de l’escola catalana. El 1932, la Generalitat fundà el primer institut escola, l’Institut Escola de la Generalitat de Catalunya, situat al Parc de la Ciutadella.

    El funcionament del centre el determinaven les normes elaborades pel Consell de Cultura de la Generalitat, que fixava, entre d’altres normes, l’edat mínima d’ingrés al centre -11 anys-, l’admissió d’alumnat dels dos sexes, el nombre d’alumnes, el pla d’ensenyament i l’organització. Ho complementava un reglament intern que definia trets com ara la coeducació, l’ús del català com a llengua bàsica, les sortides fora de l’aula, la supressió de qualificacions i llibres de text o la introducció de l’exercici físic, entre d’altres aspectes.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Departament d'Educació Institut escola
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Allò que el vent mai no s’endurà!
    Next Article
    Opinió
    El mirall finlandès (I): sistema educatiu, recursos i inclusió
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Actualitat
    Així serà el batxillerat des del curs 2026-27

    abril 16, 2025

    Actualitat
    La matrícula viva, nou criteri d’Educació per plafinicar l’oferta de places i reduir ràtios

    febrer 14, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}