El conseller d’Educació, Josep Bargalló, considera que els instituts escola “han de ser una eina de transició de primària a secundària excel·lent”. Ho va manifestar durant la cloenda de la 1a Jornada d’Instituts Escola, que, sota el nom d’Aprenem compartint, es va dur a terme dissabte passat a l’Institut Nacional d’Educació Física de Catalunya.
El titular d’Educació va qualificar el model d’instituts escola “de bon model”, malgrat que continuï sent “minoritari”, ja que, actualment, existeixen 29 centres d’aquest tipus a Catalunya. Tot i així, va recordar que el curs que ve s’estrenen 25 instituts escola nous i va avançar que “ja tenim a sobre de la taula unes 125 peticions per a l’altre curs”.
Segons va afegir el conseller, “tot i ser un model minoritari, nosaltres hi creiem. És un model que assumim com a propi i com a nostre, i que anirà en expansió progressiva”. També va assenyalar que “tenim un sistema educatiu molt divers i, per tant, també tindrem uns instituts escola molt diversos”. El conseller d’Educació també va constatar que els instituts escola són en alguns llocs “una eina de reequilibri territorial, de barri, de ciutat o de cohesió social” però que tots ells “han de ser una eina de transició de primària a secundària excel·lent”.
Per la seva banda, el secretari de Polítiques Educatives, Carles Martínez, va mostrar la seva satisfacció pel model d’institut escola “perquè hi ha una voluntat i una coherència en aquests projectes entre els 3 i els 16 anys, que justament vénen a corregir una de les principals febleses del sistema educatiu: la transició de primària a secundària”. Per Martínez, els resultats dels actuals instituts escola a Catalunya “són molt positius, i no només en l’àmbit acadèmic”, ja que permeten “una transformació del sistema educatiu”.
Per donar a conèixer aquest model, durant la jornada es van presentar, de manera simultània en dues sales, una dotzena d’experiències dels següents instituts escola: La Tordera (Santa Maria de Palautordera), Torre Queralt (Lleida), Trinitat Nova (Barcelona), Jacint Verdaguer (Sant Sadurní d’Anoia), Gavà Mar (Gavà), Mediterrani (Tarragona), La Mina (Sant Adrià de Besòs), Lloret de Mar, Les Vinyes (Castellbisbal), Marta Mata (Torelló), L’Agulla (El Catllar), Daniel Mangrané (Jesús-Tortosa). En total, a la jornada hi van assistir unes 300 persones, majoritàriament provinents dels 29 instituts escola que funcionen actualment a Catalunya i dels 25 que s’estrenaran el curs vinent.
Any 1932, neix el primer institut escola
Els instituts escola són una mostra d’innovació, en aquest cas de noves estructures organitzatives, i són reflex de la llarga experiència pedagògica i d’innovació de l’escola catalana. El 1932, la Generalitat fundà el primer institut escola, l’Institut Escola de la Generalitat de Catalunya, situat al Parc de la Ciutadella.
El funcionament del centre el determinaven les normes elaborades pel Consell de Cultura de la Generalitat, que fixava, entre d’altres normes, l’edat mínima d’ingrés al centre -11 anys-, l’admissió d’alumnat dels dos sexes, el nombre d’alumnes, el pla d’ensenyament i l’organització. Ho complementava un reglament intern que definia trets com ara la coeducació, l’ús del català com a llengua bàsica, les sortides fora de l’aula, la supressió de qualificacions i llibres de text o la introducció de l’exercici físic, entre d’altres aspectes.