Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    L’Art, una experiència sensorial i inclusiva

    eugeniaicarmejuny 4, 20195 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    La paleta de barreja de colors
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L’Art dins del context escolar ens permet avançar en l’ús d’un llenguatge inclusiu, lliure de les barreres de l’encert i l’error, un llenguatge connectat directament amb l’emoció i la subjectivitat, que permet als infants avançar en l’autoconeixement i el criteri personal. Un llenguatge que permet descobrir i analitzar l’entorn immediat, interpretar i comprendre entorns llunyans, ja sigui en el temps o en l’espai.

    Partint d’aquesta concepció, el nom d’Educació Visual i Plàstica ens queda petit, sentim que deixem fora l’alumnat que no hi veu, a qui veu de manera diferent i a totes aquelles persones que, immerses en un món digital, ràpid i saturat d’estímuls visuals, han reduït el ventall d’experiències d’observació pausada i d’anàlisi.

    Els i les mestres d’Art ens sentim responsables de l’acompanyament de l’alumnat en la seva aventura d’aprendre a mirar, ens sentim en el deure d’oferir totes les possibilitats al nostre abast per a que cada alumne construeixi la seva mirada. Ara bé, entenem la paraula mirada com un concepte ampli i ric, que no passa només per l’experiència visual. Podem mirar amb els dits i descobrir detalls dels objectes tocats que potser haurien passat desapercebuts per la vista. Podem ensumar aromes que ens ajudin a entendre i a construir millor la imatge mental d’una obra d’Art. Per tant, estem parlant d’experiències sensorials àmplies que ens porten a comprendre i apreciar millor allò que ens envolta, alhora que ens permeten forjar imatges mentals detallades i significatives.

    Partint d’aquesta experiència, el nom Educació Sensorial i Plàstica s’ajusta millor a la nostra idea d’educació artística i suposa un replantejament metodològic que permet apropar-nos a situacions d’aprenentatge on tot l’alumnat queda inclòs.

    Emmarcats en aquesta manera d’entendre l’experiència artística i amb el repte de treballar amb una alumna invident, ens hem endinsat en l’aventura de crear materials, recursos i estris que permetin el treball al taller d’Art, materials per a tot l’alumnat.

    Un dels reptes més interessants ha estat treballar el color amb algú que no el veu ni l’ha vist mai.

    Primera fase

    Construir significats compartits des de l’experiència sensorial. El color vermell l’olorem, el tastem…

    La primera fita ha estat construir una idea del color i dotar-la de significats. Hem fugit dels reduccionismes i dels estereotips. El groc no només és la llimona, ni el vermell només serveix per representar l’enuig o la ira, per exemple.

    Així doncs, abans de llençar-nos a pintar i utilitzar els colors, hem treballat la construcció social i personal dels significats del color partint de l’exploració de l’entorn proper i de les experiències sensorials riques i variades, amb els suport del llenguatge oral en situacions de reflexió i diàleg compartides entre iguals.

    Aquestes sessions d’exploració de l’entorn, de percepció i diàleg han permès a tot l’alumnat identificar de manera més eficaç les variacions tonals dels elements de l’entorn, reflexionar sobre quines sensacions els evoquen, connectar les sensacions amb records i emocions, i compartir-les.

    És així com arribaran a vertebrar el color com un element del llenguatge plàstic carregat de significats i matisos que poden utilitzar de manera lliure i personal.

    Segona fase

    Recerca i descobriment. Teoria del color i diversitat cromàtica. Treball amb colors primaris

    El segon objectiu ha estat utilitzar el color, especialment en el cas dels qui no el veuen, i aconseguir que sigui una experiència autònoma, controlada i intencional. En aquest segon objectiu és on vam trobar-nos amb la necessitat de generar estris de suport. Des de l’inici vam voler que aquests estris fossin d’ús general i compartit amb tot l’alumnat, per tant creats des del Disseny Universal d’Aprenentatge.

    Per introduir el color des de l’experiència, el descobriment de les tonalitats a partir de les barreges, les proporcions i la teoria del color, vam partir del joc experimental amb aigües de colors i l’ús de comptagotes, sempre treballant a partir dels colors primaris.

    Hem creat unes targetes de suport, amb diferents codis comunicadors que permeten planificar l’acció de barrejar colors. Hem triat el codi CMYK (acrònim anglès de Cyan Magenta Yellow Black), per referir-nos als colors primaris i al negre, donada la seva universalitat i proximitat. En el cas dels alumnes invidents les mateixes sigles es poden llegir en codi Braille.

    L’ús de les targetes de suport permet a tot l’alumnat recordar les relacions entre els colors descobertes en les experiències de joc, alhora que són un bon recurs per acabar reforçant aquest aprenentatge i planificar el mateix treball d’aplicació del color.

    Tercera fase

    La recerca del color: Materials de suport: paleta de barreges i fitxes de treball

    El tercer pas per aconseguir el treball autònom de l’alumnat ha estat oferir-los un estri per barrejar colors amb les referències necessàries per poder identificar el color que estan utilitzant. Així doncs, hem creat la paleta de barreges, que té els contenidors per als colors primaris, el blanc i el negre, tots ells senyalitzats amb marcadors que permeten a l’alumnat identificar el color de la pintura que està utilitzant. També disposa de contenidors per fer les barreges.

    En conclusió, quan els colors cobren significat podem utilitzar-los per expressar-nos. Quan disposem d’eines adequades per a tot l’alumnat els estem oferint la possibilitat de gestionar el seu treball de manera autònoma.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Art Fundació Collserola Inclusió opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Creix l’oposició a la reforma del currículum de la Formació Professional
    Next Article
    Actualitat
    Cap a un compromís ètic amb la natura
    eugeniaicarme

    Related Posts

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}