Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    L’art de celebrar amb art

    Inma Buñuales Rodriguez

    Podem fer servir la IA com a cercador? Desinformació i eines per fer una bona cerca

    Paula Miguel (Verificat)

    Per què no parlem de Palestina?

    Joan M. Girona

    Magisteri, ascensor social en crisi

    Josep Callís i Franco

    La Metamorfosi Educativa. Un canvi paradigmàtic cap a la transformació del sistema educatiu

    Francesc Imbernon
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Col·legi professional de docents?

    Francesc Imbernonjuny 20, 20193 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Grup constituent del Col·legi Professional de Docents de les Illes Balears
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Grup constituent del Col·legi Professional de Docents de les Illes Balears | Foto: Més per Menorca

    Fa poc dies la comissió gestora del Col·legi Professional de Docents de les Illes Balears va convocar a l’assemblea constituent d’aquest col·legi que es celebrarà el pròxim dimarts 25 de juny de 2019. Serà el primer col·legi de docents de l’Estat amb aquesta denominació. Un organisme autònom, ja que algun col·legi de doctors i llicenciats ha creat un col·legi de docents dins de la seva associació. Però no és el mateix.

    Segons els seus impulsors, l’objectiu del Col·legi de Docents és donar un impuls a la docència com a professió i servir, també, per millorar la tasca educativa, ja que permetrà l’autoregulació dels docents, els quals podran compartir recursos, garantir una bona pràctica docent i un codi ètic. El Col·legi agruparà els professionals que estiguin habilitats per a l’exercici de mestre d’Educació Infantil i Primària, professor de Secundària i Universitat públics i privats, i serà de col·legiació voluntària, ja que no pot ser obligatòria, per llei, en el camp de l’Administració Pública.

    Sempre ha estat un tema estrany i polèmic la creació de col·legis de docents. Estrany perquè, fins ara, no hi havia un col·legi específic de docents no universitaris. El professorat  de secundària pot estar en els Col·legis Oficials de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències, on no podien accedir els diplomats d’infantil i de primària. Ara sí que hi accedeixen ja que són graduats.

    Però no és mateix estar dins d’un Col·legi Oficials de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències que un col·legi autònom de docents, encara que a hores d’ara, en aquests darrers col·legis, són predominats els docents. Puc dubtar si han de constituir-se col·legis professionals autònoms de docents o canviar el contingut i la denominació dels col·legis de doctors i llicenciats. Primer perquè ja no hi ha llicenciats sinó graduats, segon perquè la classificació de filosofia i lletres és caduca, ja que no existeix cap facultat amb aquesta denominació ni es fa servir com agrupació d’àrees científiques (ara és humanitats, socials i ciències). Sense entrar en la caduca denominació genèrica de ciències. I molts llicenciats o graduats ja tenen el seu col·legi específic. Com tota institució antiga s’ha de posar al dia. Transformar-se o crear un col·legi separat de nou com han fet a les Illes?

    I polèmic, ja que alguns sindicats poden reclamar que ells ja són defensors dels docents i que els col·legis son gremis corporatius. Crec que són tasques diferents. És cert que no es mostren totalment en contra i argumenten que pel fet de no ser escollits no podran negociar res. I hi estem d’acord, ja que un col·legi professional no ha de néixer per negociar res laboral, això pertoca als sindicats, però pot influir per donar més importància a la docència, estar present socialment,  oferir-los-hi eines, ajudar el que calgui per millorar la professió i l’ensenyament.

    Moltes professions tenen col·legis (quasi totes i en el camp de l’educació pedagogs, psicòlegs, educadors socials…) i també hi ha sindicats educatius. Els papers són complementaris i benvingut sigui un col·legi professionals de docents per donar més impuls a la professió, que ha quedat molt malmesa després de les retallades i el maltractament administratiu. És un moment d’ajuntar esforços.  I amb aliances amb sindicats, moviments de mestres, agrupacions vàries, associacions, podem fer més força per evitar una degradació de la docència i de l’ensenyament. Que ens cal i molt. A veure si això es converteix en una taca d’oli.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    L’horitzó de l’escola inclusiva centra la celebració dels 10 anys de la LEC
    Next Article
    Entrevista
    Claire Simon: “El pati és un escenari de teatre i els infants saben perfectament que és una ficció del món futur”
    Francesc Imbernon
    • X (Twitter)

    Catedràtic de Pedagogia de la UB

    Related Posts

    Opinió
    El lleure d’estiu, un dret de primera pendent

    maig 9, 2025

    Opinió
    L’Anella Verda: pedalar cap a un futur sostenible

    maig 7, 2025

    Opinió
    L’art de celebrar amb art

    maig 7, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.