Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Aida C. Rodríguez: “Cal una política ambiciosa per garantir el lleure inclusiu i equitatiu per a tots els infants”

    Yeray García
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Dos anys d’FP + dos d’universitat, l’associació d’exrectors proposa una nova modalitat de grau

    Víctor Saurajuliol 4, 20194 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Aules universitàries
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

     

    La proposta que aquest dijous ha presentat el Col·lectiu Laude (del qual formen part gairebé totes les persones que han estat rectors o rectores d’universitats catalanes) sorgeix d’un seminari organitzat en dues sessions, el novembre de 2018 i l’abril de 2019. Entre una data i l’altra s’han mantingut molts contactes bilaterals amb administracions, agents socials i institucions educatives d’FP i universitat. En síntesi, la proposta consisteix a estrènyer els lligams entre els cicles formatius de grau superior i els estudis universitaris per la via de crear uns nous graus de quatre anys, dels quals els dos primers es cursarien en un institut i els dos següents en centre docent universitari. D’aquí el nom “2+2”.

    Segons aquesta proposta, el pas de l’institut a la universitat seria directe, sense passarel·les, i l’alumne obtindria el títol d’FP superior en el moment de superar el segon any, i de grau universitari després de fer-ho amb el quart. Els cursos es podrien fer seguits o amb una aturada d’un temps, si l’estudiant decideix provar sort al món laboral sense tancar-se la possibilitat de continuar l’itinerari més endavant. Els graus tindrien “un caràcter eminentment professionalista, orientats a necessitats ocupacionals”, farien especial atenció “a l’assoliment de competències” i posarien especial èmfasi “en la metodologia dual, les pràctiques, l’aprenentatge per projectes…”. El disseny curricular i competencial de cada grau el farien equips mixtos FP-Universitat i també el professorat “tindria aquest caràcter mixt”.

    Un camí predissenyat

    Actualment, els estudiants que finalitzen un cicle formatiu superior ja poden fer el salt a la universitat, però amb aquesta proposta s’aconsegueixen diversos canvis significatius, segons explica Josep Ferrer, exrector de la UPC i president de l’associació d’exrectors. “Avui l’estudiant ha de fer un grau que no està pensat per ell ni dissenyat com a continuació natural del que ha fet a l’FP; les universitats li exigeixen uns requisits i potser li convaliden alguna assignatura, però no s’estalviarà pràcticament res i haurà de fer els quatre anys d’universitat”, senyala. “Hi ha gent que fa aquest camí, però es necessita una moral de ferro, per això voldríem un camí que estigués ja predissenyat”.

    El col·lectiu Laude, quan es va presentar l’abril de 2018 | Foto: UB

    Segons les converses que han mantingut, hi hauria diverses famílies professionals (com informàtica, comunicacions o electrònica) on aquest vincle seria raonablement fàcil d’establir. De tota manera, Ferrer adverteix que aquesta part ja no els pertoca tant. “Abans de presentar aquesta proposta s’ha consultat a unes setanta persones significatives i rellevants de tots els àmbits, però sempre a títol individual;  la idea ha estat molt ben rebuda, i per això com a Col·lectiu Laude la fem pública i considerem que a partir d’aquí la seva viabilitat acadèmica, econòmica i administrativa l’han de fer uns altres”, apunta el president de Laude.  El document presentat, en qualsevol cas, suggereix una experiència pilot per on es podria començar: “L’actual grau interuniversitari de bioinformàtica a partir dels cicles superiors impartits actualment a diversos instituts d’FP”.

    Grau: “Arriba en el moment oportú”

    La proposta s’ha fet a la sala d’actes de l’Escola del Treball, amb la presència de directors d’instituts d’FP, sindicalistes, representants associatius, d’universitats… Gairebé tots ells han participat en algun moment de les converses, si bé Ferrer no ha deixat de subratllar que no han buscat l’adhesió de cap institució i que per tant tothom hi era com a persona individual i no com a representant de ningú. Un dels presents ha estat el secretari general d’Universitats, Francesc Xavier Grau, el qual, en el torn de paraules ha recordat que a començaments d’any es va presentar el Pacte Nacional per la Societat del Coneixement, i que, “en aquest context, és una idea que arriba en un moment oportú i que serà oportuna de discutir”.

    La proposta s’emmarca en la voluntat del Col·lectiu Laude de “continuar treballant per generalitzar l’educació superior”, diu Ferrer, i per això “és important que la societat sigui conscient i valori que la formació professional de grau superior forma part d’aquest àmbit”. Perquè la proposta tiri endavant, adverteix el col·lectiu, cal abordar “adaptacions de les normatives vigents i dels criteris i barems fins ara emprats per l’autorització i seguiment de les titulacions superiors”. En aquest sentit, afegeixen, “fóra convenient la col·laboració de l’AQU” [Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya].

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Sobre la llei de contractes de serveis (?) a les persones (?)
    Next Article
    Opinió
    ‘Los muertos no mueren’, ‘Un atardecer en la Toscana’ i ‘Sauvage’
    Víctor Saura
    • X (Twitter)

    Periodista i professor de secundària. Exdirector del Diari de l'Educació i secretari de la Fundació Periodisme Plural. Autor de 'Aquest confús i desigual món explicat als joves' (Octaedro)

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Anàlisi
    Tria pragmàtica de places MIR

    maig 16, 2025

    Actualitat
    Equitat i bretxa de gènere, assignatures pendents a la universitat

    maig 2, 2025

    1 comentari

    1. Pingback: L'institut Guillem Catà i la UVic s'alien per poder oferir un CFGS i un grau en 2+3 anys - Diari FP

    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}