Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    Martí Teixidó
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Reportatge
    L’educació pública a debat, l’hora de les propostes alternatives

    Jaume Carbonelloctubre 7, 20194 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Els assistents van poder respondre a la pregunta: ‘Com t’imagines l’educació pública del futur’? | Fotos: VS

    Sovintegen i cansen les trobades educatives on la nota dominant  són les queixes i el reguitzell de lamentacions; la publicació de llibres i articles on no es fa altra cosa que mostrar la degradació de l’escola actual, tot enyorant la d’altres temps que es qualifica d’idíl·lics –una fake news, com es diu ara–; o els debats educatius on s’acusa el neoliberalisme de ser el causant de tots els mals de l’ensenyament –una altra mentida–. És evident que hi ha queixes i sobretot critiques molt ben fonamentades, i que cal estar molt atents a totes les incursions i efectes de les polítiques neoliberals, però el que és frustrant és que en aquests espais gairebé mai surten propostes alternatives en l’horitzó d’una transformació educativa i social que reculli el més valuós del nostre patrimoni pedagògic, millori el present i projecti el futur, amb un ull atent a la realitat i l’altre somiant amb la utopia.

    Aquest congrés és de caire ben diferent, i se situa en aquesta  darrera via constructiva i propositiva, doncs tracta de definir els principis i línies d’actuació de l’educació pública, així com de recollir les experiències i tot l’actiu pedagògic, per tal de renovar-la, enriquir-la i dignificar-la. Compta amb el suport de la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica (FRMP), però s’organitza de manera descentralitzada a partir dels centres de cada territori. A diferència d’altres jornades i congressos, es parteix d’uns eixos temàtics de debat, però sense ponències prèvies ni conferències d’experts: el protagonisme recau en la veu del professorat. Una segona característica és la seva durada: s’inicia aquest mes d’octubre de manera descentralitzada i conclou el maig del 2020 amb una trobada final a Barcelona, de la qual sortiran les conclusions. I la tercera característica és que abraça tots els nivells educatius no universitaris. Ara bé, caldrà fer un gran esforç, perquè el debat arribi amb més força a la secundària o a la formació de persones adultes perquè, a hores d’ara, la participació se centra majoritàriament a Infantil i Primària.

    A l’acte inaugural, amb un to festiu, rostres optimistes i unes gotes d’humor, van intervenir mestres de diferents territoris, es va llegir el manifest fundacional i tothom va poder respondre, amb unes etiquetes adhesives, la pregunta “Com t’imagines l’educació pública del futur?”, una manera de visualitzar l’inici del procés participatiu. Després d’una lectura ràpida d’aquestes opinions, podem extreure’n aquestes 50 paraules en forma de desitjos: acollidora, aliança de tots els agents educatius, administracions públiques compromeses,  menys burocràcia, autocrítica, canvi, cohesió social, compartir, comunitat, conciliació laboral familiar, conversa, crítica, equip docent, diversitat, Drets Humans, educació emancipadora, equitat, escola oberta al món, escola verda i ecològica, escola lliure, escola viva, escoltar, experiència humana, felicitat, feminisme, finançament públic, formació de mestres de qualitat, igualtat d’oportunitats, il·lusió, innovadora, inclusiva, interessos dels alumnes, justícia, llibertat d’expressió, optimisme, oportunitats, participació, pensament crític, personalització de l’aprenentatge, plural, projecte educatiu de zona, reconeixement de la diferència, recursos, renovació pedagògica, sense repressió, respectuosa, tolerant, tranquil·la, treball en equip, treball en xarxa.

    Conceptes que conviden a un debat exigent, ampli i compromès, on caldrà encendre les llums curtes per veure què passa a les aules i a les escoles i què es pot fer per millorar-les; i caldrà també encendre les llums llargues per anar més enllà i poder  llegir, comprendre i intervenir en l’entorn. Ras i curt: no hi ha transformació educativa sense transformació social i a l’inrevés. Perquè és prou sabut que l’equitat i la inclusió educativa es resolen tant a l’escola com al territori. És l’hora, per tant, de teixir xarxes i aliances entre mestres, altres professionals de l’educació, famílies, ajuntaments i altres actors socials perquè, tal com s’expressava en un dels desitjos, l’educació pública es converteixi amb la millor escola del món.

     

    Consulta aquí tots els articles publicats al Diari de l’Educació sobre el Primer Congrés d’Educació Pública

     

    Els representants dels diversos territoris ‘teixint xarxa’

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Primer Congrés de l'Educació Pública
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Congrés d’educació pública a Catalunya: això promet
    Next Article
    Actualitat
    Estudiants d’FP fabriquen una rèplica del ‘Mosca’, l’avió que va defensar l’Ebre
    Jaume Carbonell
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Reportatge
    Científiques que inspiren vocacions

    febrer 11, 2025

    Anàlisi
    El 70% dels adolescents de 14 anys tenen accés il·limitat a pantalles en el seu temps lliure

    novembre 13, 2024

    Opinió
    La formació del professorat de secundària, tan necessària com menystinguda

    octubre 8, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.