Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Tinc dos anys i estic cansat

    Aina Cabau Vallverdú

    Cabòries d’un substitut inestable

    Víctor Saura

    L’evidència científica no arriba a un consens sobre els efectes de les pantalles en la salut mental dels infants i adolescents

    Ares Biescas (Verificat)

    D’etiquetes i diagnòstics  

    Ferran Casadó i Anna Escobar

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » La Universitat catalana rep cada cop menys fills de pares no universitaris

    Actualitat
    La Universitat catalana rep cada cop menys fills de pares no universitaris

    Redaccióoctubre 9, 20194 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Parada de ciències de la Universitat de Girona. / Foto: Saló de l'Ensenyament
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Estudiants universitaris a l’aula

    Els fills i les filles de persones amb estudis universitaris estan sobrerepresentats a la universitat: conformen el 47,1% de l’estudiantat que hi accedeix, mentre que sols són el 26,2% de la població de 19 anys d’edat. En l’extrem oposat, els i les joves amb progenitors sense més estudis que els obligatoris estan infrarepresentats: sols són un 24,3% del jovent que accedeix a la universitat, en tant que constitueixen el 39,5% de la població de 19 anys d’edat. Aquesta és una de les principals conclusions de l’estudi Qui estudia a la universitat?, elaborat per diversos investigadors del Grup de Recerca i Treball (GRET) de la Universitat Autònoma de Barcelona, i que aquest matí ha presentat a l’Observatori del Sistema Universitari (OSU).

    L’estudi no només analitza el que es coneix com a Nivell Formatiu Familiar (NFF) dels estudiants universitaris del període 2002-2017, sinó que creua aquestes dades amb les del nivell formatiu de la població de 40 a 60 anys durant aquest període, ja que és la població candidata a ser progenitora dels universitaris de nou accés. D’aquesta manera s’obté la taxa d’accés a la universitat, que es defineix com “el quocient entre la presència d’un col·lectiu a la universitat i la presència d’aquest mateix col·lectiu en el conjunt de la societat”.

    Així, “la taxa d’accés a la universitat entre estudiants amb progenitors amb estudis universitaris és 82,6. Entre els fills i les filles de progenitors amb estudis postobligatoris, és 38,2. En el cas d’estudiants amb progenitors sense més estudis que els obligatoris és 28,3”.

    En altres paraules, s’observa que l’any 2002 el 16,5% de la població catalana tenia progenitors amb estudis universitaris, i que aquest col·lectiu representava el 35,4% de l’estudiantat. En canvi, el 62,3% de la població catalana tenia progenitors sense estudis o amb només els estudis obligatoris, i aquest col·lectiu representava el 38,2% de l’alumnat universitari. El tercer grup són els fills amb pares que tenen estudis secundaris postobligatoris, el qual el 2002 representaven el 21,2% de la població general i el 26,4% de la universitària.

    L’any 2017, en canvi, pràcticament la meitat de la població universitària pertany al grup dels fills amb progenitors amb estudis superiors, mentre que només una quarta part dels universitaris són fills de persones amb pocs estudis, quan fa 15 anys aquest col·lectiu gairebé fregava el 40%. Una part d’aquest fenomen es deu al fet que cada cop hi ha més població general amb estudis superiors (ja és el 26,2% de la societat catalana), però una altra, segons els autors cal atribuir-lo a una creixent falta d’equitat social. Segons senyales en les conclusions, “si bé és cert que no tota aquesta desigualtat és atribuïble a la institució universitària, perquè una bona part és herència de la selecció que es produeix al llarg de tot el sistema educatiu, també és cert que la qüestió és prou important perquè formi part de l’agenda de la presa de decisions sobre les polítiques que afecten el sistema universitari”.

    Creix la universitat privada

    A partir de l’anàlisi de les dades d’accés a les universitats catalanes privades i presencials (Universitat Abat Oliva-CEU; Universitat Internacional de Catalunya; Universitat Ramon Llull; i Universitat de Vic–Central de Catalunya), l’estudi detecta també que l’accés a aquestes institucions decreix fins al 2014, per després augmentar substancialment: més d’un 26% en el període 2013-18 (5 anys). “Darrerament, doncs, és un fet que la universitat privada ha guanyat pes en el conjunt del sistema universitari català”.

    Els autors atribueixen aquest increment a diversos factors: millora de les possibilitats de treball juvenil; increment substancial de preus a les universitats públiques (s’ha reduït la diferència del cost entre estudiar a la pública o la privada); increment de l’oferta d’estudis per part de les universitats privades (l’oferta de graus creix a un ritme superior que en el sistema públic); i l’augment de l’accés d’estudiants a Cicles Formatius de Grau Superior.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La importància de trobar el rumb adequat
    Next Article
    Actualitat
    Bargalló es disculpa amb els sindicats per qüestionar la professionalitat dels funcionaris
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Anàlisi
    Què es pot fer per augmentar l’assistència dels universitaris a les aules?

    juny 30, 2025

    Anàlisi
    Universitat i mercat

    juny 18, 2025

    Actualitat
    La Universitat Progressista d’Estiu de Catalunya dedica l’edició d’aquest any a la defensa de l’alegria

    juny 13, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}