Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Incerts passos cap a l’educació inclusiva

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Viure el retorn a l’escola com una festa

    Jaume Montsalvatgejuny 7, 20204 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Foto: Escola Pia d'Igualada
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Fa dies que tinc la sensació que els mestres, en general, vivim en una realitat paral·lela. El dimecres 20 de maig  el conseller d’Educació Josep Bargalló va anunciar en roda de premsa el “Pla d’obertura de centres en fase 2 de desescalada per la finalització del curs 2019-20”. Des de llavors som molts els que ens estem trencant les banyes per intentar fer possible aquest retorn a les escoles, perquè els infants i joves pugin tornar presencialment a les aules.

    Cal dir que no ens ho han posat gens fàcil. A molts docents ens poden més les ganes de servei i retrobament amb els nostres alumnes que no pas les pors i les dificultats d’una obertura dels centres amb les mesures que es descriuen en les instruccions del Departament. Molts dels companys i companyes amb els quals parlo aquests dies, igual que a mi mateix, se’ns generen sensacions molt contradictòries: tenim moltes ganes de tornar a l’escola però  no a l’escola en la que ens estan abocant a tornar.

    Enmig d’aquesta situació llegeixo la carta setmanal que l’Albert Om publica al diari Ara cada dissabte, aquesta setmana dedicada a la cervesa. Descriu perfectament allò que tots i totes, d’una manera o altra, estem observant aquests dies pels carrers i places dels nostres pobles i ciutats. I de sobte he pensat de nou en aquesta realitat paral·lela.

    Comença la carta dient: “I després del coronavirus, l’Oktoberfest. Portàvem moltes setmanes preguntant-nos com ens ho faríem per restablir la confiança per tornar a estar junts, uns al costat dels altres. I ara hem vist que era molt senzill: en una terrassa, i amb una cervesa. La fase 1 ha convertit Catalunya en la gran festa de la cervesa, un Oktoberfest al mes de maig”.

    Us imagineu aquesta mateixa carta dedicada a l’Escola? Com ens ressonarien les paraules de l’Albert Om? Seria una cosa així: “I després del coronavirus, el retorn a les escoles. Portàvem moltes setmanes preguntant-nos com ens ho faríem per restablir la confiança per tornar a  estar tots junts, uns al costat dels altres. I ara hem vist que era molt senzill: en una aula, i amb una mestra. La fase 2 ha convertit Catalunya en la gran festa de l’escola, un 14 de setembre al mes de juny”.

    Què bonic que hagués estat que l’obertura de les escoles aquest juny s’hagués viscut com una festa, igual que s’ha viscut l’obertura de terrasses i bars. Queda clar que aquesta no és la prioritat del país, potser perquè no és possible, potser perquè les mesures sanitàries no ho recomanen, però també perquè no hi ha una voluntat clara i decidida. Un tuit del mateix dissabte del politòleg Marc Rius insisteix en aquesta mateixa tesi: “La imatge que donem com a societat quan es parla molt més de la importància d’obrir terrasses que les escoles reflexa el que som. Els nois i noies ho han captat. Una cervesa està per sobre d’un llibre. Si vols veure un amic ves a un bar, l’escola ni està ni se l’espera. És trist”. El juny ja el tenim perdut. Farem el que podrem i de la millor manera possible, que ningú ho dubti. De fet, aquesta setmana ens estem esforçant per poder acollir a l’alumnat a les nostres escoles i perquè aquesta experiència sigui el més gratificant i enriquidora possible.

    Però això no és el que tots i totes ens imaginàvem. Ens caldrà fer molta autocrítica, començant pels qui tenen responsabilitats de govern, i sobretot focalitzar els esforços al setembre.

    Tenim un repte ineludible, no ens podem permetre un retorn a l’escola al setembre que no sigui viscut com una festa, la festa de la convivència i la festa de l’aprenentatge. A l’escola hi anem a aprendre i a conviure. Hem de fer possible que el 14 de setembre sigui una festa, sense pors i amb esperança, amb il·lusió i sense rancúnies ni retrets. Al centre els infants i joves, les seves necessitats i els seus interessos. No els podem fallar.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Un nou principi
    Next Article
    Actualitat
    Quants docents de més faran falta al setembre?
    Jaume Montsalvatge

    Related Posts

    Opinió
    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    juny 2, 2025

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}