Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Quants docents de més faran falta al setembre?

    Víctor Saurajuny 7, 20207 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Aragonés i Bargalló, en la visita a l'Escola Montseny de Breda
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    “Si es volen fer bé les coses, la xifra de nous docents s’hauria d’acostar als 100.000”, comenta Ramon Font, portaveu de la USTEC, sindicat majoritari a l’ensenyament públic. “Al setembre, hi hauria d’haver un mínim de 30.000 mestres i professors més”, assenyala Eloi Planas, secretari de comunicació de la Intersindical-CSC Educació, la tercera central del sector públic. “Nosaltres no entrarem en una guerra de xifres, volem plantejar el debat d’una altra manera, però és cert que la nostra federació estatal ha parlat d’un increment d’un terç de la plantilla”, apunta Manel Pulido, secretari general de CCOO-Educació, segon en representativitat tant a la pública com a la concertada. “No sabem quina ha de ser la xifra –diu Dani Checa, secretari de comunicació de la USOC, el sindicat amb més representació a la concertada–, però sabem que no l’estan parlant amb els agents socials tot i la nostra disponibilitat a fer-ho”. Amb tot, en una entrevista a El Punt Avui, la consellera Meritxell Budó ha parlat de 9.000 docents de més, que seria la xifra que ha posat sobre la taula del Consell Executiu de la Generalitat el conseller Bargalló.

    La queixa de falta de diàleg amb el Departament d’Educació és una constant dels sindicats, especialment enfurismats aquests dies per la reobertura dels centres educatius en la fase 2 de desescalada (hi ha hagut peticions de dimissió, crides a la insubordinació, denúncies a inspecció de Treball i fins i tot un recurs contenciós-administratiu amb petició de tancament cautelar que ha estat desestimat pel TSJC). Però cap central no nega que el que ha de començar al setembre serà, veritablement, una emergència educativa, com la va batejar el conseller Josep Bargalló en la seva roda de premsa virtual del 20 de maig. “Volem formar part de la solució, no del problema, ser constructius i treballar en una solució realista que garanteixi el dret a l’educació presencial i la seguretat”, subratlla Planas.

    També hi ha coincidència en la presencialitat. El tercer trimestre virtual ha estat un gran aprenentatge per bona part del professorat i de l’alumnat, però el curs vinent ha de ser el màxim de presencial possible per garantir la igualtat d’oportunitats. “Cada dia sentim una nova ocurrència –opina Checa–, que si la plantilla s’ha de duplicar, que si s’ha de triplicar, que si uns aniran al centre un dia i l’endemà faran deures a casa, mentre l’altra part del grup assisteix al centre… Haurien de cridar tots els sindicats, ens asseiem, parlem i veiem de quina manera es pot fer”.

    Una part de la plantilla no podrà exercir

    En les darreres declaracions als mitjans, el conseller Bargalló ha insistit que ara mateix la prioritat és trobar els nous espais que faran falta, propers a cada centre, de titularitat pública o privada, per donar allotjament als grups desdoblats. I se suposa que els ajuntaments, en coordinació amb el Departament, estan treballant intensament en aquesta missió. Aquesta és ara la prioritat, ha subratllat el conseller. Però la veritable patata calenta seran els recursos humans. “En les properes setmanes el Govern coneixerà els espais disponibles i el nombre de docents que faran falta per començar les classes al setembre”, va dir Bargalló dijous passaat, durant una visita a una escola de Breda acompanyat pel vicepresident del Govern, Pere Aragonés.

    A grans trets, a Catalunya hi ha al voltant de 117.000 docents de tots els ensenyaments no universitaris, dels quals uns 79.000 pertanyen a l’ensenyament públic i 38.000 al privat concertat. Una part d’aquests docents ja està fent desdoblaments, o fa tasques que no són de docència directa, i per tant hi ha una part que no caldria duplicar quan al setembre els grups de 25 a la primària hagin de passar a ser de 13 màxim i els de 30 a la secundària hagin de quedar reduïts a la meitat. Però, a la vegada, hi ha un gruix de docents, encara indeterminat però que s’estima pot arribar al 10-15% de la plantilla, que no podrà exercir mentre no hi hagi vacuna perquè es troba dins dels supòsits considerats de risc.

    L’oportunitat d’arribar al 4% del PIB

    Per Ramon Font, el setembre també es pot entendre com una oportunitat. “Han d’arribar recursos extra d’Europa i de l’Estat i això s’ha d’invertir a fer créixer la plantilla i consolidar-la, és el que hem dit des què es va aprovar el decret d’escola inclusiva”, apunta. “Les nòmines de 100.000 docents més són, aproximadament, 4.000 milions d’euros, que sumats al pressupost actual de 5.670 milions són gairebé 10.000 milions, la qual cosa suposaria situar el pressupost en educació en el 4% del PIB, encara per sota del que diu la LEC”, afegeix. “Com diu Xavier Martínez-Celorrio, en relació a la nostra riquesa estem gastant en educació el mateix que Laos i el Perú”, comenta Font.

    I d’on sortirien 100.000 docents, de la nit al dia? A la borsa d’interins n’hi ha desenes de milers esperant a ser cridats, però certament, en especial a la secundària, hi ha especialitats amb molta més oferta que demanda, i altres a l’inrevés. “Durant un temps caldria baixar requisits, com el fet de tenir el màster, i fer molta formació continuada, però el fet és que a Catalunya tenim un milió i mig de titulats universitaris i m’estranyaria molt que el 10% no estigués a l’atur o fent feines que no els agraden”, afegeix Font.

    Intensificar les activitats fora del centre

    Per Manel Pulido, “cal que el debat vagi més enllà d’una xifra, hem de decidir si volem replicar el que estem fent ara o si no hauríem d’aprofitar per fer algunes coses de forma diferent, perquè en alguns llocs serà fàcil desdoblar grups i trobar nous espais, però en altres això potser serà impossible”. Pulido és partidari que una part dels diners que arribin en concepte d’emergència educativa es reverteixin en un creixement de la plantilla però que una altra puguin revertir en el conjunt de l’economia. “Potser necessitem un curs en el qual es facin moltes més sortides culturals, viatges, colònies… per dur un grup al cinema, al teatre o a una exposició potser no calen tres mestres, ho pot fer una mestra i dues companyes del lleure educatiu”, diu. Aquesta podria ser una solució pels centres amb més dificultats de duplicar espais, ja que sempre hi hauria grups fent activitats a fora en horari lectiu.

    “El que no podem fer-nos és trampes, el percentatge d’increment que es decideixi per la pública ha de ser el mateix per la concertada”, comenta Dani Checa, en relació no només al personal docent, sinó també al no docent, ja que possiblement no és només professorat el que s’hagi de reforçar, sinó també monitors de menjadors i personal de neteja. Si més no, sembla clar que el seu horari es farà més extensiu, i que això serà un sobrecost que algú haurà de cobrir. I encara sobre horaris, una altra opció seria que els centres traslladessin una part de l’activitat lectiva a la tarda, en especial els de secundària, una possibilitat que els sindicats saben que es podria posar sobre la taula, si bé entenen que podria generar malestar entre el professorat forçat a canviar d’horari. “En tot cas, difícilment això ajudaria la funció de conciliació que també fa l’escola”, comenta Ramon Font.

    Checa no creu que la nova situació pugui derivar en una fuga massiva de docents de la concertada a l’ensenyament públic, on se suposa que les condicions laborals i salarials són més atractives. “Les plantilles de la concertada són bastant estables i no crec que l’oferta que es faci doni gaires garanties de continuïtat; què passa si a mitjan curs 2020/21 ja ha sortit la vacuna?”, es pregunta Checa. “L’increment de places han de ser vacants adjudicades a juliol per a tot l’any, hi hagi vacuna o no. No es pot caure en la trampa de despatxar milers de docents d’un dia per l’altre quan es trobi una cura”, respon Eloi Planas. Font va més enllà d’un sol curs: “L’increment d’espais ha de ser conjuntural, però l’increment de plantilla ha de ser estructural”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    plantilles Reobertura de centres sindicats
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Viure el retorn a l’escola com una festa
    Next Article
    Actualitat
    Escoles bressol municipals: cada ajuntament té el seu llibret
    Víctor Saura
    • X (Twitter)

    Periodista i professor de secundària. Exdirector del Diari de l'Educació i secretari de la Fundació Periodisme Plural. Autor de 'Aquest confús i desigual món explicat als joves' (Octaedro)

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Opinió
    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    maig 19, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}