Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Jaume Funes: “Mentre ens dediquem a protegir falsament, no ens dediquem a ensenyar a pensar”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    L’autoconeixement com a clau pel futur

    Karina Cantero, Cristina Fernández, Mar Gallardo, Paula García i Laia Soriajuny 25, 20205 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Fotos cedides per Educaweb
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Aportacions de diferents autors pioners en l’educació emocional com Goleman (1995) i Bisquerra (2000) remarquen la importància de què l’autoconeixement tingui lloc des de la primera infància, ja que els infants es troben en un període crític pel que fa a l’aprenentatge, on comencen a incorporar les seves habilitats emocionals i les primeres nocions de la intel·ligència emocional.

    Partint d’aquesta concepció, va sorgir aquest projecte, el qual consisteix en la confecció d’una proposta d’intervenció per treballar l’autoconeixement en la segona etapa d’Educació infantil i promoure, entre altres aspectes, la millora en la capacitat per afrontar diverses situacions, conèixer les pròpies capacitats i limitacions, expressar com ens sentim i reconèixer-nos a nosaltres mateixos a través de les pròpies actituds.

    El disseny sorgeix a partir d’un centre d’interès i com a base s’ha utilitzat una metodologia constructivista, considerant els alumnes com els protagonistes principals de l’aprenentatge, ja que solament així podran crear el seu propi autoconcepte i construir els seus esquemes de coneixement a partir de les experiències educatives anteriors. A continuació expliquem les diferents fases que hem desenvolupat a través d’un projecte pilot.

    Fase introductòria

    L’objectiu principal consistia en la presentació de diverses situacions que produeixen un seguit de sentiments determinats. Aquesta es va dur terme a través de la lectura del conte anomenat El dia que les ceres de colors van dir prou de l’autor Oliver Jeffers, el qual relata la història d’un conjunt de ceres que es troben amb diferents problemàtiques que els fan sentir una emoció concreta.

    Es va fer la lectura fins la pàgina 28, amb la finalitat que fossin els mateixos infants qui trobessin un possible desenllaç. D’aquesta manera, l’adult adopta un rol d’observador i acompanyant de l’aprenentatge dels alumnes, deixant que siguin ells qui construeixin el seu camí cap a la descoberta d’un mateix.

    Fase de descoberta

    Després de tenir un primer contacte amb les diferents emocions, es van dur a terme diferents activitats per tal d’adquirir estratègies per saber gestionar-les i poder donar una resposta més objectiva a les ceres de colors d’en Duncan, el protagonista del relat.

    Totes les activitats han estat dissenyades amb la finalitat de potenciar la curiositat de l’infant, la creació d’hipòtesis i l’autoconeixement. En les dues següents sessions, es va posar èmfasi a l’aprenentatge entre iguals, i vam poder afirmar la importància d’aquest com una pràctica participativa i de retroalimentació significativa. A través de la descoberta amb miralls, els infants van descobrir que les emocions provoquen uns gestos facials, i que no totes causen la mateixa reacció a totes les persones.

    Tanmateix, gràcies a un debat posterior i al desenvolupament de la tercera sessió, on es van abordar les habilitats i els interessos propis, es va percebre que una part dels infants no era capaç d’identificar alguna de les seves qualitats, però amb l’ajuda dels companys/es van començar un primer contacte amb aquest aprenentatge introspectiu del propi jo, essencial al llarg del cicle vital.

    Després d’aquestes sessions vam ser partícips de moltes propostes que inicialment no estaven programades, però què van sorgir del propi interès i motivació dels infants, deixant-los indagar en les seves inquietuds.

    Fase final

    Un cop finalitzada la segona fase, es van dur a terme dues activitats com a cloenda. La primera tenia com a finalitat sintetitzar i posar paraules a tot l’aprenentatge adquirit durant la proposta. Per fer-ho, van escriure dins la imatge d’un elefant (animal de l’aula) els seus interessos, les seves habilitats i quelcom que consideraven que podien millorar. Amb aquesta activitat es va poder veure reflectida la consciència emocional, la confiança i l’autocrítica, que serveixen com a base per un bon desenvolupament de les habilitats socioemocionals.

    Així doncs, l’última activitat posava fi a la proposta amb la creació d’una carta a cada cera de colors. Van col·laborar i formar equip, ja que cada taula va proposar diferents solucions per les problemàtiques de cada color. Es va veure reforçada la idea de l’aprenentatge gràcies a l’expressió de les seves pròpies vivències, quedant obsoleta la idea d’una aula on un mestre/a explica i els alumnes escolten. Tanmateix, es va observar com els infants eren capaços de reconèixer els seus propis sentiments i els dels altres, alhora que es familiaritzaven amb tècniques i estratègies de gestió de les emocions.

    A fi de tall, s’ha pogut comprovar com a través del joc i activitats més dinàmiques els infants aprenen i són capaços d’iniciar-se en la descoberta del seu autoconcepte, els fa guanyar seguretat, competència emocional, i en definitiva, els fa més feliços.

    Exemple de carta final

    Premis Educaweb

    Les guanyadores del premi Educaweb en la categoria menors de 35 anys de l’edició de 2019 | Foto: Educaweb

    Karina Cantero Palomanes, Cristina Fernández Mané, Mar Gallardo García, Paula García Frías i Laia Soria Artigas van guanyar el Premi de la 12a edició dels Premis Educaweb d’Orientació acadèmica i professional, en la categoria de menors de 35 anys amb projectes no aplicats. Totes elles són mestres d’educació infantil i primària, i en el moment de presentar el projecte estaven estudiant el Màster de Psicopegadogia de la Facultat de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport Blanquerna-Universitat Ramon Llull.

    El projecte premiat es titula M’escolto, em miro, em conec i m’estimo, i en ell es treballa l’autoconeixement a la segona etapa d’Educació Infantil. Tots els detalls els pots consultar al web dels Premis d’Educaweb.

    Ja està en marxa una nova edició dels Premis Educaweb d’Orientació Acadèmica i Professional. Un any més, Educaweb convoca el certamen que posa en valor la tasca dels professionals de l’orientació acadèmica i professional. Las persones físiques i jurídiques interessades en participar-hi ja poden consultar les bases. Els menors de 35 anys també poden presentar-te amb un projecte no aplicat.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Ni lavabo ni ‘bocata’, mesures de seguretat extra en les primeres proves presencials postCovid
    Next Article
    Actualitat
    «Aquest estiu tindrem de nou una gran oferta d’activitats de lleure per a infants i famílies»
    Karina Cantero, Cristina Fernández, Mar Gallardo, Paula García i Laia Soria

    Related Posts

    Opinió
    #Francohatornat, quan la història es converteix en meme

    juny 6, 2025

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}