Catalunya ha aprovat amb un 32,2 sobre 60 les proves de pensament creatiu que avalua PISA 2022, sobre la capacitat de l’alumnat per respondre a demandes d’innovació i creativitat.
La mitjana espanyola és de 32,8 punts, la dels països de l’OCDE de 32,7 punts i la del conjunt de la Unió Europea baixa al 32,1, segons l’informe publicat pel Ministeri d’Educació.
Les mateixes dades situen Espanya per davant de països com Alemanya, França, Països Baixos o Itàlia, però per darrere de Corea, Canadà, Austràlia, Nova Zelanda, Estònia, Finlàndia, Dinamarca, Letònia, Bèlgica, Polònia, Portugal i Lituània, que són els països que obtenen els millors resultats dels 64 analitzats.
Les puntuacions més altes a l’Estat són les de la Comunitat de Madrid (34,8) i Castella i Lleó (34,6), mentre que a la cua figuren Ceuta i Melilla, amb 26,1 punts.
Aquesta prova de PISA analitza l’anomenada competència innovadora, que mesura la capacitat de l’alumnat de 15 anys per respondre a les demandes d’un món en canvi constant, on la innovació i la creativitat són elements clau per a l’adaptació, després de les matèries de matemàtiques, lectura i ciències que ja es van publicar el desembre del 2023.
Aquesta prova avalua la competència de l’alumnat en generació d’idees diverses, generació d’idees creatives i avaluació i millora d’idees. A Catalunya, s’obté un rendiment alt en pensament creatiu, arribant als nivells 5 i 6, molt similar al conjunt de l’Estat.
Diferències per nivell socioeconòmic
L’informe PISA estableix quatre nivells socioeconòmics i culturals de l’alumnat a partir d’un índex socioeconòmic i cultural (índex ISEC). Segons destaca el Departament d’Educació de la Generalitat, les diferències de resultats entre l’alumnat de la franja alta i baixa de l’índex són menors a Catalunya (8,6) que a la UE (10,2) i a la mitjana de l’OCDE (9,5). A l’Estat aquesta diferència és de 7,9.
El Ministeri ha remarcat que el 80% de l’alumnat de l’Estat ha arribat com a mínim al nivell de rendiment bàsic (nivell 3 o més) i el 25% va assolir un alt rendiment en pensament creatiu (nivells 5 i 6). Pel que fa al nivell socioeconòmic, hi ha 7,9 punts de diferència entre estudiants en una situació més afavorida i els que no ho estan. La diferència és de 9,5 punts en la mitjana de l’OCDE i de 10,2 punts en el total de la UE.
La diferència entre nois i noies és de 2,2 punts a Espanya, amb millor rendiment per a elles; mentre que a l’OCDE és de 2,7 i a la UE de 2,6. A Catalunya, la distància és de 2,79 punts, i és la comunitat amb la diferència més gran, per darrere d’Aragó (3,05).
A més d’avaluar el rendiment creatiu, els estudiants també van contestar preguntes sobre com perceben la creativitat. En el cas d’Espanya, el 86% està d’acord o molt d’acord que és possible ser creatiu o creativa en gairebé qualsevol matèria, i el 83% està d’acord o molt d’acord en que el satisfà fer alguna cosa creativa.
1 comentari
El que ens faltava pel duro! .