Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    El 25% de l’alumnat nouvingut és del Marroc, té necessitats educatives i va a la pública

    Bernat Ferrerjuny 19, 20244 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | Cedida
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L’educació primària a Catalunya compta amb un total de 452.009 alumnes, 307.660 dels quals s’escolaritzen en centres públics i 144.349 en centres privats finançats amb fons públics (el 31,9%). D’aquest total, un 36,9% compta amb algun tipus de Necessitat Específica de Suport Educatiu (NESE), mentre que un de cada cinc alumnes no compta amb la nacionalitat espanyola (88.933, el 19,6%), segons les últimes dades difoses pel Departament d’Educació referent al curs 2023/24. D’entre el conjunt de nens i nenes que no compten amb la nacionalitat espanyola, un de cada quatre és de nacionalitat marroquina (22.931, el 25,8%).

    Les dades obertes que ofereix el Departament no permeten creuar la variable nacionalitat i necessitats educatives, ja que l’alumnat està agrupat per regions -Espanya, resta de la UE, Amèrica del Nord…-. En canvi, segons agrupacions geogràfiques sí que es pot constatar com del total dels alumnes provinents de la zona geogràfica del Magreb (23.685), fins a 18.094 té algun tipus de necessitat educativa detectada (fins a un 76,4% del total) i que s’escolaritzen molt majoritàriament a escoles públiques (15.183, enfront a 2.911 que van a  escoles concertades).

    Entre l’alumnat NESE hi ha múltiples casuístiques, des d’alumnat amb trastorns de l’espectre autista als que se’ls detecten altes capacitats. Però el gruix principal el conformen els nens i nenes que es troben en ‘situacions socioeconòmiques desafavorides’ i en ‘situacions socioeconòmiques i/o socioculturals desafavorides’, que representen el 70,4% (117.290 infants d’un total de 166.568). D’aquests números generals d’alumnat en situació de pobresa, fins a 94.842 (80,9%) s’escolaritzen a escoles públiques, mentre que 22.448 (19,1%) ho fan a la xarxa privada finançada amb fons públics.

    El marroquí és el col·lectiu d’alumnat nouvingut més nombrós en 11 dels 12 serveis territorials d’Educació que hi ha arreu del país: Girona, Vallès Occidental, Tarragona, Maresme-Vallès Oriental, Catalunya Central, Penedès, Lleida, Baix Llobregat, Barcelonès, Terres de l’Ebre i Alt Pirineu i Aran. Al Consorci d’Educació de Barcelona, el col·lectiu d’alumnat nouvingut més nombrós és el xinès escolaritzat en centres privats-concertats, mentre que l’alumnat amb nacionalitat del Pakistan conforma el primer col·lectiu d’alumnat nouvingut a la xarxa pública barcelonina. Arreu de Catalunya, en canvi, la comunitat d’alumnat d’arrels xineses la conformen un total de 4.181 nens i nenes, mentre que la comunitat pakistanesa és de tan sols 3.644 infants.

    Posant el focus específicament en l’escola pública, les dades també mostren com els centres públics són els que escolaritzen un percentatge més gran d’alumnat nouvingut (27,2%), entre els quals el de nacionalitat marroquina arriba al 30%: 19.660 nens i nenes, d’un total de 65.619.

     

    Dificultats d’aprenentatge

    Si s’exclou l’alumnat en situació de pobresa i nouvinguts de l’equació, l’epígraf genèric ‘trastorns que condicionen l’aprenentatge’ és el més utilitzat per determinar si un alumne ha de comptar amb una detecció NESE o no. I, per tant, si pot ocupar una de les places reservades a tals efectes. Sota aquest epígraf és on s’hi troben els infants amb trastorn per dèficit d’atenció amb o sense hiperactivitat (TDAH) o bé els que pateixen dislèxia, entre d’altres casos. En total, hi ha 12.592 infants sota aquest epígraf.

    En aquest sentit, els Serveis Territorials d’Educació del Vallès Occidental detecten ‘trastorns que condicionen l’aprenentatge’ a un total de 1.675 alumnes (el 13,3% del total; 1.031 nens i 626 nenes), escolaritzats a la xarxa pública. En canvi, d’escolaritzats a les escoles concertades hi ha tan sols 695 casos. Al servei territorial del Barcelonès, aquestes dades són sensiblement inferiors a les dues xarxes (580 a les escoles públiques; 251 a les concertades), i fins i tot a Barcelona ciutat les xifres són de 747 infants amb ‘trastorns que condicionen l’aprenentatge’ que van a les escoles públiques i 996 a les concertades.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    alumnat alumnes nese
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous ArticleContinua l’esperança en l’educació a Mèxic
    Next Article
    Actualitat
    Catalunya aprova però no despunta en les proves de pensament creatiu de PISA
    Bernat Ferrer

    Related Posts

    Opinió
    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    maig 19, 2025

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    maig 15, 2025

    Reportatge
    Vull Català, aprendre i ensenyar català a través de la ràdio

    maig 13, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}