Ens trobem a les portes d’un nou curs escolar, ja ha arribat el setembre i amb ell deixem endarrere l’estiu i retornem amb les piles carregades. L’inicií de curs es moment de nous reptes i nous propòsits.
Per a les entitats de lleure, amb el bon regust de boca i la nostàlgia de les activitats d’estiu on els infants i joves han viscut experiències inoblidables, és el moment de revisar les avaluacions del curs passat i programar–n’he un de nou, continuar realitzant aquelles activitats que van funcionar, millorar els punts febles, buscar activitats noves, pensar en aquella sortida de cap de setmana o l’activitat ordinària del dissabte. En les sortides, en els tallers, les gimcanes i els jocs, els infants i joves aprenen i creixent com a persones, és per això que els monitors/es i educadors/es en la programació d’aquestes tenen molt present la importància educativa que tenen.
Per les famílies, que inicien el curs és un bon moment per valorar aquelles activitats que realitzaran els seus fills i filles i complementaran l’educació formal rebuda a l’escola. Participar de les activitats d’un entitat de lleure educatiu a l’esplai, el cau, dels centres socioeducatius és una experiència que té molt valor.
Un valor gairebé infinit però que podríem concretar en 10 motius que per participar en un de l’esplai:
- Adquirir valors i competències com l’entusiasme, l’alegria, la creativitat, el treball en equip, la participació, l’esperit crític, l’autoaprenentatge, la descoberta, la sostenibilitat,…
- Trobar un marc de relació i un entorn saludable basta en el respecte, la tolerància, la responsabilitat, el compromís i l’acolliment.
- Beneficiar-se d’una proposta educativa i enriquidora.
- Conèixer les tradicions, la cultura popular i l’arrelament a l’entorn.
- Descobrir l’entorn natural, gaudir de nous paisatges i adquirir el respecte pel medi ambient
- Formar part d’entitats i projectes que esdevenen espais inclusius, de llibertat i igualtat d’oportunitats, i on es té cura dels més vulnerables.
- Gaudir de l’experiència de conèixer noves persones.
- Participar en un ambient lúdic i diferent de trobada entre petits i grans.
- Sentir-se estimat per part d’un grup de joves, monitors/es, que també vetllen per la dimensió transcendent dels infants.
- Viure experiències noves, divertides i enriquidores que beneficien l’autonomia personal.
Les entitats d’educació en el lleure esdevenen veritables agents socialitzadors, és per això que com a societat hem de vetllar: per la formació dels educadors i educadores, per un treball conjunt entre escola, família i entitat de lleure, per la universalització de l’accés al lleure (els problemes econòmics no han d’ésser un impediment), per facilitar espais on realitzar les activitats i per alentir els ritmes accelerats que portem i invertir temps als nostres infants, l’educació és temps
Les entitats d’educació en el lleure generen uns espais privilegiats de creixement personal i de desenvolupament de la identitat, d’adquisició de valors, d’aprenentatges, on es potencien les relacions personals, la gestió de les emocions, l’assumpció de responsabilitats i on s’experimenten moments de felicitat i d’amistat. I tot això gràcies al compromís, entusiasme, energia i temps de milers de monitors/es voluntaris/es.
En les entitats de lleure els monitors/es deixem petjada en els infants i joves (són significatius), n’esdevenen referents de compromís i responsabilitat. Som una societat afortunada de poder comptar amb aquests referents positius pels nostres infants i joves. Aquest any és el moment, que no t’ho expliquin, apunta’t a l’esplai! On els infants viuen com a infants i creixen com a persones