Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
Clica aquí i ajuda'ns!
A 260 quilòmetres de Barcelona, i gairebé quatre hores de conducció, arribem al poble d’Esterri d’Àneu, la capital de les Valls d’Àneu. Som a l’extrem més al nord del Pallars Sobirà, la comarca amb menys densitat de població de Catalunya. Són 5,3 habitants per quilòmetre quadrat, segons les dades de l’Idescat corresponents a l’any 2023.
A les Valls d’Àneu viuen 1700 persones en quatre municipis (Esterri d’Àneu, Espot, Alt Àneu i La Guingueta d’Àneu), distribuïts en una mica més de quatre-cents quilòmetres que limiten amb França i la Vall d’Aran. L’escola on van els nens i nenes d’algun dels vint-i-quatre pobles de les Valls d’Àneu que estudien a Primària és l’escola La Closa, al poble d’Esterri d’Àneu.
Esterri és l’epicentre d’aquestes valls pirinenques i també el punt neuràlgic dels diversos escenaris que amb motiu de la celebració de la Mostra Internacional de Curtmetratges CurtÀneu se situen en diferents indrets de les Valls d’Àneu.
L’edició d’enguany d’aquesta mostra, que ja és la novena, tindrà lloc del 6 al 10 de novembre i, com cada any, dedica un espai i diferents projeccions de curtmetratges al públic familiar. Des dels seus inicis, la mostra sempre ha tingut presents els alumnes de l’escola La Closa i més des de fa quatre, quan varen començar el projecte Fem un Curt. És l’experiència d’acompanyar el centenar d’alumnes del centre a realitzar un curt que després es projecta en la mostra. Perquè un dels seus objectius és fomentar els curtmetratges entre els estudiants i animar-los a endinsar-se en la producció cinematogràfica. Aprenent a fer audiovisuals, aprenen també a ser més crítics amb tot allò que veuen com a espectadors, i conscients de la feina que hi ha al darrere.
És un veritable privilegi viure aquesta experiència a l’aula sent tan lluny de ciutats on els inputs culturals són més evidents i a prop. Envoltats de natura, cada any, al mes de novembre, només acabar el CurtÀneu, comencen a pensar el seu curt.
Tal com explica la directora de l’escola La Closa, Lídia Cardona Gasa, “Fem un curt” és una proposta reflexiva i oberta per prendre consciència del que perceben els infants, de la seva fantasia i creativitat en les diferents etapes escolars. Tot infant està envoltat d’un món visual i sonor molt divers i des de l’escola també volem ajudar a desenvolupar una actitud d’escolta i d’observació per poder percebre’l en la màxima amplitud. Volem que tots els infants de les Valls d’Àneu, a més a més de gaudir dels curtmetratges de qualitat que els acosta cada any el festival de CurtÀneu, en siguin també subjectes actius participant-hi cada any amb la seva producció. Creiem que així podem ajudar-los a fer un consum més crític de les produccions audiovisuals a mesura que van creixent i no sols a un “consum innocent”, sols per diversió”.
La directora agraeix el suport de l’Associació de Famílies de l’escola i, enguany també, haver rebut una maleta amb material audiovisual des del Departament d’ Educació, apostant per aquesta alfabetització en llenguatge audiovisual a les escoles.
Novembre, punt d’inici
“Primer, treballem amb els més grans”, precisa la Irene Obiols Cabrera, membre de l’associació Desoris, un grup creatiu ubicat al Pallars Sobirà que guia els alumnes durant tot el procés del projecte Fem un Curt. Tots els alumnes tenen molt presents els curts que han vist a la mostra. Dediquen un parell o tres de sessions amb els de sisè curs a pensar la temàtica, totalment lliure, i a elaborar el guió. “Ells són els que porten el pes del projecte, faran el guió i gravaran el curt”, diu la Irene.
Una primera pluja d’idees participada, a la pissarra, és el punt de partida cada any d’allò que culminarà en un curtmetratge que es projectarà en la mostra internacional CurtÀneu i en altres festivals de curtmetratges als quals l’envien.
Un cop els de sisè voten i consensuen cap a on volen enfocar la història, es defineix i s’escriu el guió. “Sempre són curts d’animació. No fem sortir ningú en pantalla per mantenir la transversalitat, que tothom hi participi sense donar més protagonisme a ningú”, precisa Obiols.
Passat Nadal, es distribueix la feina en tots els cursos. Encara que els de sisè portin el pes, és un projecte de participació global de tot l’alumnat de l’escola. Fomentar la creativitat, i que sigui molt participatiu de tots els cursos són dues premisses essencials de l’experiència. A l’escola La Closa hi ha 138 alumnes des de I2 fins a sisè de Primària.
Els de cinquè posaran les veus i s’encarregaran de cercar tot el so: banda sonora i doblatges seran cosa seva. A cada curs es treballa una tasca com a part de la preparació del curtmetratge, però en tots hi ha un temps per a visionar curtmetratges i fixar-se en els detalls que ells hauran de treballar. Parlen de cinema, i cadascú explica quins audiovisuals, pel·lícules, sèries o documentals ha vist.
Quart i tercer construeixen els personatges. Ho poden fer amb plastilina o dibuixant sobre estructures de paper i cartó, segons com siguin els personatges. Llegim el guió, treballem què hi ha d’haver en una pel·lícula: la presentació, el nus i el desenllaç, i així ja es van preparant per a les tasques del curt que faran quan passin de curs.
Quan acaben els ninos, preparen cartolines per fer de croma i, amb la tècnica de l’stop- motion, fotograma a fotograma, es comencen a fer una primera idea del que serà la gravació. Agafen la càmera i fan proves d’enregistrament de les diferents seqüències seguint el guió.
Precisament perquè són nens i nenes que viuen envoltats de natura, aquesta sempre és present en les seves històries, però no necessàriament com a element protagonista. La màgia i els viatges a països llunyans, sí. “La imaginació els fa volar des del seu hàbitat natural que són valls, muntanyes i boscos, cap a allò que imaginen, com astronautes que parlen diferents llengües o els menairons, els éssers màgics que viuen als boscos i viatgen a altres dimensions. Els companys de classe que han arribat d’altres països també els inspiren aquests viatges a altres cultures, i és una manera d’integrar la gent que ve de diferents llocs”, declara la Irene Obiols.
El curt s’explica a tots els cursos perquè la història quedi ben entesa. Els cursos de segon i primer treballen els decorats, construeixen els espais, amb dibuixos que ajunten i capses de cartó que seran escenaris com deserts o selves, depèn del que demani el guió. I, finalment, els alumnes d’infantil fan les lletres del títol i les pinten. L’escriuen a la pissarra i juguen a endreçar les lletres.
Al mes de març es fa la gravació amb els de sisè, amb unes tres sessions i, en la darrera, posen les veus amb els de cinquè.
Per Sant Jordi, la gran estrena
El dia de Sant Jordi es fa la gran estrena del curt, a l’Ecomuseu de les Valls d’Àneu, que és al costat de l’escola. Per cicles, es projecta el curtmetratge creat pels alumnes i es fa una exposició de tot el temps de la preparació i els materials que han fet servir. La Irene puntualitza que aquesta exposició només és per als escolars perquè en ella sí que surten imatges de tots fent la feina al llarg del curs”.
En tot el procés, han fet costat a la Irene la directora i tots els professors de l’escola. Aprofiten cada activitat per a treballar diferents aspectes d’aprenentatge. “A tots els alumnes els agrada molt participar-hi, i queden molt sorpresos quan veuen que passem entre sis i set mesos pensant en un curt que finalment dura uns cinc o sis minuts”, diu Obiols. Això els ajuda a pensar i veure l’audiovisual d’una altra manera, i a valorar la importància del treball i l’esforç, així com la necessitat de paciència. “Per als més petits, sobretot, esperar cinc minuts que els toqui fer alguna part pràctica mentre els companys la fan, pot ser una eternitat”, comenta.
L’experiència també serveix a l’escola per aterrar en el treball en equip. Els de sisè pensen el punt de partida, però saben que després ja no dependrà d’ells, sinó d’uns altres companys, i que serà una feina feta entre uns i altres, i això implica aprendre a delegar i confiar en la feina dels companys.
I als més grans se’ls obre un ventall de possibilitats laborals i d’estudis que potser no havien considerat. “Una nena em preguntava si a les televisions treballen amb guions. M’ho deia perquè a ella li agrada molt escriure, i va veure que fer guions pot ser una sortida professional”, comenta Obiols. Amb tot el que aprenem en els mesos que preparen el curt, veuen totes les sortides, com la realització de decorats, la il·luminació, l’actuació, les tasques més tècniques i el muntatge de l’audiovisual.
“A mi sobretot m’agrada és que aquest projecte fomenta la imaginació a partir de la cultura. Parlar de cinema ens serveix per parlar de moltes coses, de la integració, comunicació, respecte entre companys, ajudar-nos, tots aquests valors”, diu la Irene. Ella tria curtmetratges similars als que els alumnes preparen i junts els analitzen, valora molt poder parar i pensar què estan veient, repensar l’audiovisual.
Agraeix la implicació de l’escola La Closa, perquè sap que no hi ha tantes escoles rurals que donin tanta importància a l’audiovisual. “Aquí s’impliquen molt en treballar moltes competències diferents, se’n preocupen. Tots els mestres, des de la direcció, aprofiten tot el que l’audiovisual ens dona peu a treballar i sempre protegint la imatge dels nens i integrant el projecte en les seves dinàmiques d’aprenentatge. S’hi bolquen els nens, però també tot el professorat”, conclou la Irene Obiols Cabrera, membre de l’associació Desoris que du a terme Foment del cinema en l’àmbit rural.
Projecció internacional
Després de projectar-se a la Mostra Internacional de Curtmetratges CurtÀneu, també envien el curt a altres convocatòries com Mostremp, Cinema Rural al Pallars, on fa dos anys, el curt que van fer va endur-se un premi. També es projecta al Festival Internacional de Cinema de Catalunya (FIC-CAT), a Roda de Berà, on tenen una secció infantil i donen molta importància als centres educatius.
Tots els alumnes que participen del projecte Fem un Curt han vist pel·lícules, però pot ser que no tots hagin anat algun cop al cinema, perquè el que tenen més a prop és a Tremp, la capital de la comarca veïna del Pallars Jussà, a una llarga hora en cotxe.
El paraigua del CurtÀneu que ha donat peu al Fem un Curt a l’escola d’Esterri també irradia en diferents tallers vinculats a l’audiovisual que tenen lloc a l’Institut Morelló, també a Esterri. Els 87 alumnes que hi estudien, que venen de les Valls d’Àneu i d’altres municipis d’altres valls del nord del Pallars Sobirà, també participen com a espectadors visionant curtmetratges seleccionats per a la seva edat i enguany, els de quart són protagonistes aprenent maquillatge i caracterització amb efectes especials, amb un taller que els fan a l’aula.
D’aquesta manera, tant els alumnes de Primària com els de Secundària viuen la Mostra Internacional CurtÀneu molt de prop, treballant aspectes relacionats amb l’audiovisual i visionant curtmetratges adequats a la seva edat i preferències.
Al CurtÀneu d’enguany s’hi projectaran una seixantena de curtmetratges per a tots els públics amb deu sessions en set escenaris diferents al llarg d’una setmana. Aquesta ‘marató’ d’audiovisuals esdevé una excel·lent ocasió per a descobrir al mateix temps el patrimoni cultural, artístic, històric i natural de les Valls d’Àneu.
Amb motiu de la mostra es fan activitats paral·leles com el Curtast i sessions temàtiques de cinema familiar, ambiental i esportiu, així com una sessió per a la gent gran de la residència d’Esterri d’Àneu i set sessions específiques per als escolars. L’Auditori Mon Natura Pirineus, situat a les Planes de Son acollirà les activitats de cinema i natura en una sessió familiar.
Dins de la mostra es projectarà el nou curtmetratge realitzat pels alumnes de l’escola La Closa d’Esterri d’Àneu, el curs passat, dins del programa Fem un Curt, amb el suport de l’Associació Cineasta CurtÀneu, anomenat “Adéu, Monstres, un portal Màgic”, dirigit per Irene Obiols de Desoris Audiovisuals. Serà dins de la sessió familiar, el diumenge 10 de novembre, a l’auditori de Mon Natura Pirineus, a les Planes de Son.
“El balanç d’aquests tres primers anys fent participar l’escola d’Esterri en la mostra amb el projecte Fem un Curt és molt positiu. Alguns alumnes han presentat curts fets per ells sols a la mostra“, explica la Gemma Tizón, presidenta de l’Associació Cineasta CurtÀneu i directora executiva de la Mostra.
Durant els dies que durarà la mostra, també es farà una sessió al Centre d’Interpretació de la Vila Closa d’Escaló dedicada als premis VOC d’Òmnium, que són produccions catalanes i en català. Igualment hi haurà una sessió mediambiental dinamitzada pel guia de natura Francesc Rodríguez d’Obaga Activitats, que introduirà els films i farà un breu debat posterior i taula rodona amb els alumnes del Cicle Formatiu de Grau Superior d’Educació i control mediambiental de l’Institut de Pont de Suert.