Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Mor Pepa Òdena, mestra de mestres

    Redacciónovembre 4, 20244 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Pepa Òdena | Wikipedia
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La mestra i psicòloga Josepa Òdena Savé, més coneguda com a Pepa Òdena, ha mort als 85 anys el 2 de novembre a Barcelona, ciutat on va néixer l’11 d’abril del 1939. Impulsora de la renovació pedagògica en educació infantil, ha estat mestra, professora llicenciada en filologia clàssica i psicòloga clínica.

    Formada a la Universitat de Barcelona, es va especialitzar en el coneixement i tracte educatiu de la primera infància (0 a 3 anys), havent estat mestra i professora d’infants de totes les edats i de tots els nivells educatius, des d’educació infantil fins a batxillerat. Destacà la seva dedicació a la direcció pedagògica de l’escola Cooperativa Vilarnau de Sant Sadurní de Noia (1966) i el treball com a assessora psicopedagògica de pares de nadons amb discapacitat, al Centre de Paràlisi Cerebral de Barcelona (1970).

    A l’Escola de Mestres de la Universitat de Vic (1975) va ser professora de Pedagogia i de Psicologia infantil, i coordinadora del Departament de Preescolar. Considerant essencial per a la formació dels estudiants de magisteri el coneixement i el tracte dels infants des del naixement, va proposar, i introduir en la programació de l’escola de mestres osonenca, l’assignatura de Psicopedagogia de 0 a 3 anys.

    En el marc de l’Associació de Mestres Rosa Sensat, va ser coneguda per la seva feina de formadora permanent de mestres i va col·laborar en diferents activitats formatives de l’entitat en el camp de l’educació infantil juntament amb Irene Balaguer, Tere Maiem i Marta Mata, entre altres, desenvolupant activitats a escoles d’estiu i d’hivern de l’associació.

    Precisament, un dels records més emotius a Pepa Òdena l’ha protagonitzat Rosa Sensat, que ha destacat que era una mestra “senzilla, discreta, honesta i lluitadora. Segurament serien molts més els adjectius que la podrien definir però n’hi ha prou dient que era mestra de mestres i una referent per a la infància”.

    Eva Sargatal, membre de la comissió executiva de l’Associació de Mestres Rosa Sensat i directora de la Revista Infància de la mateixa entitat, ha indicat que “el seu llegat i la seva lluita diària a les escoles bressol catalanes va fer que la Pepa fos una gran referent per moltes persones que vam estudiar educació infantil als anys noranta”.

    “Va ser una d’aquelles mestres que et feia estimar la professió. No perquè els infants siguin bonics sinó perquè defensar els seus drets és una responsabilitat de totes les persones que ens dediquem a l’educació dels més petits”, ha afegit.

    Com a responsable d’educació infantil a l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona IMEB (1987) va col·laborar en el Pla de Formació Institucional promogut per l’Àrea d’Educació de l’Ajuntament.

    Va viatjar a diferents països europeus per conèixer altres realitats d’educació del 0-3 en col·lectivitat, i l’any 1975 va establir contacte amb l’Institut Lóczy de Budapest, dirigit per la pediatra hongaresa Emmi Pikler, i va introduir a Catalunya la línia pedagògica d’aquesta institució. Entusiasta difusora del treball de Lóczy, l’orfenat que llavors acollia infants en situació de risc, conseqüència de la Segona Guerra Mundial, des de Rosa Sensat Pepa Òdena va començar a establir intercanvis freqüents amb el personal de la Institució i a sovintejar els contactes amb les directores Judit Falk i Anna Tardos.

    Des de 1981, juntament amb Tere Majem, van difondre també el treball de la mestra i assistent social psiquiàtrica de Londres Elinor Goldschmied, especialment l’aplicació a les escoles bressol de dues activitats ideades per la mateixa professora Goldschmied: la panera dels tresors, per als infants de 6 a 12 mesos, i el Joc Heurístic amb Objectes, per als infants de 12 a 24 mesos. Des de Londres la professora Goldschmied va viatjar cada any a Barcelona per dedicar uns dies a la formació dels mestres d’escola bressol de Catalunya.

    Va escriure diversos articles i publicacions sobre l’educació a l’escola bressol i la majoria dels seus escrits han estat editats a publicacions de Rosa Sensat, sobretot a les revistes Perspectiva Escolar i Infància.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Obituari
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    22 municipis de València sense classes aquesta setmana
    Next Article
    Reportatge
    El curtmetratge com a eina educativa
    Redacció

    Related Posts

    Opinió
    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    maig 13, 2025

    Opinió
    L’Anella Verda: pedalar cap a un futur sostenible

    maig 7, 2025

    Opinió
    ‘Adolescence’ posa el focus en el malestar juvenil: educar en valors democràtics per revertir-lo

    abril 23, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}