Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
Clica aquí i ajuda'ns!
L’ensenyament de les ciències a Catalunya es troba en un moment crític. El Departament d’Educació ha anunciat una reforma que implicaria la fusió de les matèries científiques en 1r de Batxillerat, una decisió que ha generat una forta oposició per part de la comunitat docent i científica. Des del col·lectiu “Ciències en Perill”, que agrupa més de 1.000 professors i professores de disciplines científiques, denunciem que aquesta mesura suposa una greu amenaça per a la qualitat de l’ensenyament i pel futur científic del país.
En primer lloc, volem posar de manifest la nostra preocupació, ja que si la fusió de matèries tira endavant, aquesta comportarà una pèrdua de qualitat educativa. Reduir el temps dedicat a cada matèria empobreix els continguts i impedeix que els estudiants adquireixin una base sòlida. Sense aquesta base, l’accés a graus universitaris científics serà més difícil i els futurs professionals arribaran menys preparats a les facultats.
Volem posar de manifest que cada disciplina té la seva pròpia metodologia, llenguatge i manera de raonar. Unificar-les suposa diluir-ne l’essència i empitjorar l’aprenentatge. La manca de temps per a experiments i pràctiques suposarà una pèrdua irreparable, ja que l’experimentació és fonamental per entendre la ciència i per fomentar vocacions científiques.
El nou model proposat pel Departament, planteja la creació de matèries optatives, per tal de compensar les mancances degudes a la fusió. Des de la Plataforma, volem alertar del fet que aquesta optativitat que generarà desigualtats entre centres. L’oferta de matèries dependrà dels recursos de cada institut, creant una educació a dues velocitats i dificultant el compliment dels aprenentatges establerts per la llei estatal. També volem alertar de les dificultats que comporta ampliar una matèria mentre s’està impartint.
En un moment en què la desinformació, les pseudociències i les mentides es difonen ràpidament, l’educació científica és més necessària que mai
Una altra greu conseqüència de la proposta del departament serà la dificultat de cursar alguns itineraris concrets, ja que les optatives complementàries són incompatibles entre elles. Per exemple, podria donar-se el cas que un futur estudiant de medicina no pugui aprofundir adequadament en la Biologia i en la Química, que són dues disciplines fonamentals per als seus estudis futurs.
Des que el Departament d’Educació va fer pública la proposta, són més de 100 els claustres de Centres Educatius que s’han adherit al manifest de “Ciències en perill”. Les societats científiques, les universitats, les famílies i els sindicats també han fet comunicats en defensa d’un model que garanteixi el rigor acadèmic i la preparació dels futurs professionals. Hem copsat un gran consens social al voltant de la necessitat de tenir un model educatiu que garanteixi la qualitat de l’educació científica.
La pregunta de fons que volem plantejar és: quin futur volem per a Catalunya? De veritat renunciem a ser un motor en innovació i recerca? Necessitem metges, enginyers, científics i professionals formats amb una base científica sòlida. En un moment en què la desinformació, les pseudociències i les mentides es difonen ràpidament, l’educació científica és més necessària que mai. Com afrontarem el canvi climàtic o els reptes tecnològics sense una ciutadania formada i crítica? El futur de la societat depèn d’una educació rigorosa i no podem permetre que es prenguin decisions que posin en risc aquest futur.
No acceptarem una reforma que empitjori la formació dels nostres estudiants i posi en perill el futur de la ciència al país. Reclamem un model en què cada ciència tingui la seva pròpia matèria i que qualsevol canvi es faci amb debat, consens i criteris pedagògics sòlids.
Demanem valentia a la consellera i un compromís ferm amb el país. És el moment que lluiti per un model educatiu que garanteixi el futur científic de Catalunya. Necessitem voluntat política per defensar els interessos dels nostres estudiants i del futur de la societat en general.
Per tot això, reclamem: Cada Ciència la Seva Matèria!