Acadèmia Cultura serà una escola pública el curs vinent. Sembla un déjà vu, i ho és. Perquè aquest anunci ja es va fer el juny de 2021, com a final feliç d’una lluita que semblava perduda. Es va guanyar, però vuit mesos després esclatava una nova bomba: el Departament d’Educació es feia enrere del compromís al qual havia arribat amb la titularitat d’Acadèmia Cultura, la propietat de l’immoble i l’Ajuntament de L’Hospitalet, i comunicava que el traspàs a la xarxa pública finalment no es faria, donant com a argument que els edificis de l’escola no complien els requisits i que la inversió que feia falta per reformar-los era desmesurada. El Departament assegurava que havia complert el seu compromís d’estudiar el traspàs i que mai s’havia assegurat res. A la Torrassa això es va viure com una traïció. Era la sentència de mort. La segona. Dues vegades li han redactat la necrològica a aquest petit centre de barri obrer i totes dues, com el poblat gal d’Astèrix, ha estat capaç de derrotar als romans.
“La primera lluita va durar 70 dies, aquesta n’ha durat 63”, resumeix Sara Huertas, representant de les famílies al consell escolar del centre i que, juntament amb altres mares, no ha parat de moure’s i parlar amb tothom durant aquest temps. “Amb l’experiència de l’any passat tots estàvem molt més rodats en el que suposa mobilitzar-se, i això ha ajudat molt”, afegeix Íngrid López, mestra d’Acadèmia Cultura i delegada sindical. En conversa amb aquest diari, totes dues admeten l’enorme decepció del febrer, la incredulitat i l’angoixa que van sentir quan van saber que un pacte que semblava sòlid com una roca s’esmicolava en res. “Que de sobte et diguin que de tot allò res i que t’aniràs a l’atur va ser molt traumàtic, un gerro d’aigua freda”, diu la mestra. “Hem tingut por i hem intentat que els nostres fills no ens ho notessin”, rebla la representant de les famílies.
“Des del primer moment vam indicar al Departament que la solució passava per modificar el decret i no per engegar a dida tots els anys d’experiència d’uns professionals i la seva vinculació al barri i a les famílies, però han trigat molt a veure-ho”, explica Manel Pulido, exsecretari general d’Educació de CCOO, i un dels sindicalistes que més ha acompanyat a la comunitat d’AC en aquestes dues tongades de lluita. “Les coses que són lògiques i justes no haurien de costar tant d’aconseguir”, subratlla.
Tancar una escola quan falten places?
La primavera de 2021, la titularitat d’Acadèmia Cultura anunciava el seu tancament, després de 70 anys de presència al barri de la Torrassa, per les desavinences que mantenia amb l’Arquebisbat de Barcelona, propietari dels immobles que ocupa el centre, i la negativa d’aquest a renovar el contracte de lloguer. El Departament va autoritzar el tancament, però la comunitat de l’escola, amb el suport del teixit social del barri, de CCOO i de l’alcaldessa de L’Hospitalet, Núria Marin, van forçar les parts a buscar una altra sortida, davant l’argument de pes que ha servit per tornar a fer recular l’administració un any després: al barri de la Torrassa fan falta places escolars, encara en faltarien més si es perdés aquesta escola, i tampoc hi ha solars per construir-ne una de nova planta.
Durant aquests dos mesos, famílies, professionals i veïns s’han mobilitzat per aconseguir el suport del conjunt de forces vives de L’Hospitalet, per després aconseguir les del conjunt de forces vives del país. I se n’han sortit. “Hem estat cabuts, ens hem mogut per terra, mar i aire amb tots els partits i a poc a poc hem anat aconseguint el suport de tots ells, i no hem parat fins aconseguir el d’ERC”, comenta Sara Huertas. “Nosaltres estàvem convençuts que hi havia una solució i que el projecte es podia salvar, estàvem units, però al davant teníem un Departament i un partit amb una actitud que ens semblava molt tancada, sempre parlant de la normativa i de vegades entrant en contradiccions”, diu Íngrid López.
Modificar el decret 10/2019
I si el problema era la normativa, la solució s’ha trobat amb un canvi de normativa, encara que per tirar-lo endavant ha fet falta el suport de tot l’arc parlamentari. Dijous passat el ple del Parlament va votar una moció sobre assumptes diversos relacionats amb l’educació. El punt onzè deia això: “Impulsar una modificació del decret llei 10/2019, de 20 de maig, del procediment d’integració de centres educatius a la xarxa de titularitat de la Generalitat, per tal de garantir la demanda d’escolarització en entorns amb problemes d’edificis i manca de sòl públic, i instar a un acord de govern per la integració immediata de l’Acadèmia Cultura de l’Hospitalet de Llobregat en el marc d’aquesta tramitació legislativa”.
A favor hi van votar tots els grups parlamentaris, de la CUP a Vox, a excepció de Junts per Catalunya, que misteriosament es va abstenir. A fora ho celebraven un grup de famílies. Pels passadissos, les mares que havien estat convidades a seguir la votació des de l’hemicicle es feien fotos amb el conseller d’Educació. “Hem fet les paus amb ell”, apunta Sara Huertas. Per Pulido, “el govern es va parapetar en un problema burocràtic, però ara sabem que el compromís és total, i que el president i l’alcaldessa han parlat, i nosaltres ens posem a la seva disposició per si cal acabar de resoldre algun problema que pogués sorgir”.
Els serrells que s’han de decidir
Amb aquesta modificació del decret que regula el traspàs de centres concertats a la xarxa pública se salva l’obstacle que havia aturat el traspàs. Ara, en cas de falta de places escolars i de sol públic, el fet que un immoble presenti problemes no ha d’impedir fer el traspàs d’un centre concertat a la xarxa pública. Però a partir d’aquí encara queden decisions que s’han de prendre: si es firma un lloguer o es compren els immobles a l’Arquebisbat, si aquests es reformen o s’enderroquen del tot per fer-hi un nou centre, i si mentrestant Acadèmia Cultura s’està uns anys en uns mòduls prefabricats que ara ocupa una escola pública del barri (Ernest Lluch) que el curs vinent estrena edifici definitiu. La proposta del Departament, quan es veia clar que el centre tancaria, ja era que els alumnes d’infantil i primària d’AC passessin a ocupar aquests mòduls, amb un altre equip de mestres, mentre que als alumnes de secundària se’ls enviava a un institut situat en un altre barri i amb problemes de sobreràtios (com gairebé tots els de la zona).
“Estem tranquils i feliços –afegeix Íngrid López–, perquè ara la solució sorgeix d’un acord al Parlament i no en un despatx, però vista l’experiència que hem tingut no ho podrem estar del tot fins que el procés no es tanqui, o sigui que haurem de seguir vigilants”. “Ara el que hem d’aconseguir és que l’Acadèmia Cultura pública no sigui només una de les millors escoles de L’Hospitalet, sinó de tota Catalunya, farem que es parli bé del barri de la Torrassa”, remata Sara Huertas.