Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Incerts passos cap a l’educació inclusiva

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Addiccions conductuals en l’adolescència

    Jordi Badiellaabril 6, 20166 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Els dilluns acostumen a portar alumnes somnolents que paguen el preu d’haver passat el cap de setmana tan connectats com han pogut, que s’han despertat a la matinada per consultar el mòbil per saber quina era la situació a Instagram, Snapchat, Facebook o Call of Duty.

    Elles, habiten més les xarxes socials perquè “són més per fer-se fotos”; ells, els videojocs. Durant el cap de setmana hi troben gairebé tothom. No han sortit, no els ha calgut res més que jugar en línia o exhibir-se a les xarxes socials. I saben perfectament què haurien de fer les seves famílies: posar límits, marcar horaris, sortir amb els fills perquè no estiguin tant a casa, respectar la normativa de +18 i no comprar-los aquests videojocs tan addictius, prohibir el mòbil, la tauleta i l’ordinador a l’habitació, reduir el temps d’accés a internet i d’ús del mòbil. Però els adolescents saben que la família no se’n surt i, sense esma, els deixa fer.

    I l’institut?

    Davant d’aquesta xacra social, l’institut hauria de promoure’n el coneixement i actuar preventivament. Això vol dir, posar a l’abast de la comunitat educativa la informació disponible i fer un seguiment dels alumnes, observar si es produeixen canvis en la personalitat, si estan més irritables, si descuren la higiene més enllà de la proverbial desídia adolescent, si hi ha un increment notable de les hores que inverteixen a internet, si menteixen sobre el temps real que estan connectats, si tenen la necessitat de sortir del centre per connectar-se immediatament, si hi ha hagut una pèrdua de les activitats d’oci, una disminució de la comunicació amb la família, si utilitzen la xarxa per lliurar-se de sensacions negatives, si neguen la magnitud del problema: la disminució de les hores de son, el deteriorament físic (cefalees, insomni, dolors cervicals, augment de pes, ansietat, depressió, pensaments obsessius en relació a la xarxa). I, una vegada detectats els símptomes, alertar la família i fer costat a l’alumne, perquè l’adicció conductal de l’adolescent és, en bona part, una addicció afectiva: té la necessitat de ser estimat, dubta a l’hora de prendre decisions, és submís a les decisions de la colla, sent angoixa davant la separació, experimenta una pèrdua progressiva de les activitats d’oci i fins es culpabilitza pels conflictes familiars.

    Aquesta, és clar, no serà una tasca fàcil, perquè les addiccions comporten la impossibiliat d’abandonar una conducta malgrat les conseqüències negatives que comporta; en el cas dels adolescents: d’estudi, socials i familiars.

    Fotografia de l’aula

    Diu la literatura sobre l’addició conductual que el 90% llarg dels alumnes tenen un smartphone, i un 20% es consideren addictes, malgrat que només un 6% tenen problemes freqüents per aquest motiu i un 10% han tingut problemes relacionats amb la pèrdua de control. Els alumnes de 14 anys són els que tenen problemes amb més freqüència. La dependència emocional del mòbil és tan alta que fins i tot hi estan connectats a classe.

    Per la seva part, les famílies paguen la despesa del mòbil, entre 30 i 70 euros mensuals.

    I, pel que fa als videojocs, en disposa més d’un 80% dels alumnes, un 70% dels quals no reben cap tipus de control pel que fa al temps i el tipus de joc.

    I ells, què en pensen?

    Tenen 14 anys. Ho han escrit anònima i voluntàriament. De les xarxes socials, en pensen:

    “Món on hi poden haver perills i felicitat”.

    “És una vida plena de recursos, però també perillosa”.

    “Crec que les xarxes socials no són un mitjà molt bo, encara que tothom les utilitza”.

    “Les xarxes socials són un perill”.

    “Si les utilitzes de manera civilitzada no poden suposar un perill, però si ho fas amb molta freqüència i parlant amb persones desconegudes, et poses en perill, i també els que t’envolten”.

    “Jo considero que les xarxes socials la majoria de les coses que ens aporten no ens beneficien ja que són una manera d’allunyar-nos de la realitat i de les persones que ens envolten”.

    I dels videojocs:

    “Em fan sentir més lliure i relaxat”.

    “M’entretenen quan estic avorrit, però fa que no fem altra cosa que jugar”.

    “Addicció, violència, temor i llibertat”.

    “Pensem que un videojoc ens porta coses bones, però només crea addicció. I l’adicció és una malaltia, per això hem de posar-hi tots de la nostra part”.

    “Crec que els videojocs només t’angoixen”. 

    Parlem-hi? Una proposta

    Als alumnes els pot interessar el nostre comportament a internet? És més que probable, per tant expliquem-los des d’on ens connectem, quants dies a la setmana ho fem, quantes hores ens hi connectem de dilluns a divendres, quantes hores ho fem els caps de setmana, quin és el màxim de temps que hi estem connectats. Expliquem-los si perdem la noció del temps quan estem connectats, si ens sentim culpables per passar-hi massa temps.

    I preguntem-los si es consideren addictes al mòbil, si dormen amb el mòbil engegat, quantes hores l’utilitzen cada dia, quantes el cap de setmana, si perden temps de classe a causa del mòbil, si pensen que el seu aprofitament escolar es veu disminuït per aquest motiu, si menteixen a la família pel que fa a la freqüència i la durada de les connexions, si pensen que la vida fora d’internet és avorrida, si s’enfaden quan algú els interromp quan estan connectats, si tenen alteracions de la son, si cada cop hi han de dedicar més temps per sentir-se bé, si han deixat de sortir amb els amics, si estan malhumorats quan no es poden connectar, si els resulta més fàcil relacionar-se amb amics per internet, si juguen a jocs no recomanats per a la seva edat, si se senten culpables per dedicar massa temps als videojocs, si alguna vegada han intentat de no jugar i no han pogut, si algun familiar els controla les hores que juguen i el contingut dels videojocs, si s’han despertat a hores intempestives per jugar.

    Epíleg

    Parlem-hi i anem amb compte. Són massa joves, però no trigaran a fer un pas més, a adquirir els comportaments dels addictes adults: a jugar amb diners. El fet que no tinguin edat per tenir un compte corrent no és cap problema, tot té solució. Abans que ens n’adonem, poden entrar a les xarxes del joc lucratiu. L’esperit del nostre temps en fa propaganda abans, durant i després dels grans esdeveniments competitius, els seus herois són un clar exemple de com és de natural tenir una vida fàcil. I de com és no només desitjable, sinó possible. Sobretot si ets conscient de les teves habilitats perquè portes un munt d’anys entrenant-les.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    adolescència mòbils opinió TIC
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    El Congrés aprova paralitzar la LOMCE malgrat l’abstenció de Ciutadans
    Next Article
    Actualitat
    Psicomotricitat vivenciada a l’escola infantil
    Jordi Badiella
    • X (Twitter)

    Filòleg i professor de secundària a l'escola cooperativa El Cim de Terrassa, federada a EscolesCoop.

    Related Posts

    Opinió
    L’estiu: oportunitat o miratge per als infants?

    juny 3, 2025

    Opinió
    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    juny 2, 2025

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}