Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Anàlisi crítica de l’actualitat, una proposta per a l’ESO

    Un nombre considerable de joves europeus (18-29 anys) no ha sentit mai parlar de l'Holocaust. Un de cada quatre joves espanyols creuen que amb Franco es vivia millor. Quatre de cada deu homes menors de 25 opina que la democràcia no és la millor forma de govern. Vox és el partit que guanya entre els joves, amb un 27% d'intenció de vot, tendència que es registra entre els partits ultres de tota Europa. Tots aquests són titulars recents. Houston, tenim un problema.
    Víctor Saurafebrer 13, 20257 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Un sector del jovent (no majoritari, però sí molt important) ha comprat el marc mental de l’extrema dreta i de la internacional friqui conspiranoica. I així: la delinqüència és culpa de la immigració, que a més acapara tots els ajuts socials, els governs discriminen els homes a través de l’agenda feminista woke, els objectius de desenvolupament sostenible i el reciclatge de residus són una enredada, les vacunes causen l’autisme, l’administració pública s’ha de desparasitar i els mitjans de comunicació menteixen perquè estan controlats pels governs a través de les subvencions.   

    Som davant d’una greu crisi de valors, les causes de la qual probablement tenen a veure amb la tebior com el neoliberalisme ha abordat les desigualtats socials i com ha permès l’especulació sobre béns de primera necessitat, en especial l’habitatge, però també amb la brutal eficàcia de les xarxes socials a l’hora d’escampar la desinformació i amplificar el malestar. No estem passant per una crisi econòmica, sinó tot el contrari, però tenim la moral per terra, molt més que quan el PIB queia en picat i l’atur s’enfilava per sobre del 20% de la població activa.   

    L’escola no té cap responsabilitat sobre aquesta deriva ni té les eines per aturar-la. Han de ser, en primer lloc, els poders públics els qui persegueixin als professionals de la desinformació, ja que representen una amenaça real per a la democràcia. Però l’escola pot posar el seu gra de sorra per minimitzar el seu impacte. Com? Introduint en el segon cicle d’educació secundària obligatòria l’anàlisi crítica de l’actualitat. Alguns parlen d’alfabetització mediàtica, educació digital i expressions similars que s’han anat empescant en els darrers anys. Potser és el mateix. Jo opino que els debats de l’actualitat han d’entrar a l’aula.    

    Mentre jo m’informava dels efectes de la dana a través de mitjans més o menys convencionals, els meus alumnes s’alimentaven directament del que penjaven a les xarxes un seguit de personatges i pseudomitjans per a mi desconeguts

    Sobre el paper, els currículums de Ciències Socials de l’ESO i de Filosofia de 4t d’ESO (matèria optativa) ja tenen la vocació d’estimular el pensament crític de l’alumnat, confrontar-lo als reptes del món actual i imbuir-lo dels sabers i valors que fonamenten les societats democràtiques. En la pràctica, però, potser acabem parlant més de Pèricles i Aristòtil que de Hitler i de Goebbels, el seu propagandista, o de Rosenberg, el seu ideòleg. I, més enllà d’això, el més segur és que ho fem de forma unidireccional: els parlem de tolerància i respecte, de diversitat i cultura de la pau, de fal·làcies i de sofismes, i els fem fer lectures i tasques, però ignorem què estan consumint quan es connecten al món a través d’una pantalla.  

    L’anàlisi crítica de l’actualitat hauria de ser necessàriament bidireccional i gens adoctrinadora. Poso un exemple personal.  

    Fa uns mesos, en la meva primera substitució d’aquest curs (ja vaig per la cinquena), estava impartint l’optativa de Filosofia (entre altres matèries) a un grup de 4t d’ESO d’un institut de Barcelona. I va passar la catàstrofe de la dana. Era oportú parlar-ne, perquè era una notícia que ens havia commogut a tots, i perquè a cada sessió, al marge del contingut filosòfic que tingués pensat introduir, sempre intentava dedicar una estoneta a comentar alguna cosa de l’actualitat. I allà, durant els dies que vam parlar de València, em vaig adonar que, mentre jo m’informava del que havia passat a través de mitjans més o menys convencionals, però en tot cas fets per periodistes, els meus alumnes bevien i menjaven directament del que penjaven a youtube, tiktok i X un seguit de personatges i pseudomitjans per a mi totalment desconeguts.

    Si volen saber a què em refereixo, vagin a un cercador d’internet i posin aquests noms: RickyEdit, elXokas, Ángel Gaitán, Vito Quiles, HerQles… I després mirin com van informar sobre la dana, o si ho prefereixen mirin el que expliquen sobre qualsevol cosa. Compten amb una legió de seguidors. I segur que com aquests n’hi ha més. La capacitat de retorçar la realitat que tenen aquests telepredicadors del ciberodi és, valgui la redundància, molt real. En el cas de la dana, van construir un relat segons el qual, davant d’aquella tragèdia, l’Estat havia deixat abandonats a la seva sort desenes de milers de ciutadans. I molta gent ho va comprar. D’acord amb la seva narrativa, allà només es va veure la solidaritat dels veïns i d’altruistes com aquests mateixos personatges, els quals afirmaven haver recaptat milers d’euros que donarien als damnificats, mentre que ni les autoritats ni l’exèrcit feien res de res.

    El missatge era ben clar: l’Estat t’abandona, però et rescatem els patriotes. De fet, aquest és sempre el seu relat: l’Estat no funciona, ergo, la democràcia no serveix.  

    Desemmascarar, o si més no contrarestar, aquests discursos d’odi i desinformació és molt complex. Si ets periodista, tens alguna eina més per fer-ho, ja que com a mínim has estat entrenat per entendre com es fabriquen les notícies i es crea relat. I com de fàcil és manipular la informació si estàs mancat d’ètica ni escrúpols. Només cal apuntar la càmera allà on vols que tothom miri, i obviar la resta del paisatge; o posar-li la carxofa a aquell que diu el que vols que sigui dit, i ignorar la resta de veus; o descontextualitzar la dada que t’encaixa, i deixar de banda totes les altres que refuten la teva paranoia. I un cop fet tot això, cridar molt i molt fort.

    Una matèria sobre anàlisi crítica de l’actualitat permetria als adolescents entrar en conceptes com la credibilitat dels informadors, els tipus de fonts d’informació o la selecció de la informació. De tota la que ens arriba, quina triem i per què, i quina destaquem i per què. Aprendrien que tothom té un biaix, i que el bon periodisme és aquell que pren distància del seu propi biaix, i que el dret a la llibertat d’expressió també té límits. I veurien que les informacions s’han de contrastar, i que per sort avui dia disposem cada cop de més eines per comprovar si ens estan fent passar gat per llebre, com els portals especialitzats a desmentir notícies falses i desmuntar llegendes urbanes.

    Una matèria sobre anàlisi crítica de l’actualitat permetria als adolescents abordar conceptes com la credibilitat dels informadors, els tipus de fonts o la tria de la informació

    També reforçaria, des d’un vessant pràctic, continguts i competències que actualment ja formen part dels currículums de Llengua i Literatura, com reconèixer els diferents gèneres periodístics i els elements que es troben en cadascun d’ells o produir textos escrits per donar resposta a demandes comunicatives concretes. Per exemple, elaborar una crònica d’un acte que ha tingut lloc a l’institut, o entrevistar un professor que es jubila, o escriure una notícia sobre la remodelació de la biblioteca del centre. Coses que, per cert, el ChatGPT no és capaç de fer, i que impliquen treballar la sintaxi, el lèxic i, per descomptat, l’ortografia.

    I caldria adobar-ho amb altres qüestions que em són força alienes, que tenen a veure amb la tirania dels algorismes i la seguretat d’internet, el rastre que deixem pel ciberespai i les galetes informàtiques que ens cruspim alegrement, i com això condiciona també les nostres vides i configura els nostres gustos i les nostres consciències. Però insisteixo que sobretot hauria de ser un espai molt dinàmic i bidireccional, de debat, de cerca, de dubte, de contrast. I seria un treball sistèmic, amb la seva programació, avaluació i objectius d’aprenentatge, i no un bolet aïllat de l’hora de tutoria. Em consta que hi ha algun institut on això ja s’està començant a fer.    

    Un desig final: la cinquantena d’experts convocats pel Departament d’Educació per determinar com ha de ser la relació entre ensenyament i digitalització es quedaran curts si només es fixen en els continents i n’ignoren els continguts. Els dispositius digitals poden ser molt útils a l’aula i a la vegada una font important de dispersió, i trobar l’equilibri no és fàcil. A la mínima que et despistes estan escoltant música o jugant a videojocs a través del portàtil. Però el veritable problema comença quan, a l’escola o a casa, salten del videojoc al youtuber graciós i d’aquí a consumir, acríticament, els continguts dels telepredicadors de la ultradreta.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    alfabetització digital educació mediàtica fake news opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Anàlisi
    MIR 2025: present i futur
    Next Article
    Entrevista
    Consuelo Vélaz de Medrano: “La igualtat d’oportunitats d’accés a una escola infantil propera i saludable és condició ‘sine qua non’ per a la qualitat”
    Víctor Saura
    • X (Twitter)

    Periodista i professor de secundària. Exdirector del Diari de l'Educació i secretari de la Fundació Periodisme Plural. Autor de 'Aquest confús i desigual món explicat als joves' (Octaedro)

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Anàlisi
    Com es construeix una teoria de la conspiració

    maig 28, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    2 comentaris

    1. Maria Jesús Comellas on febrer 17, 2025 2:30 pm

      Una assignatura d’anàlisi crítica al final de la ESO i Batxillerat (optativa?)
      Bé, em fa pensar amb un grau d’ingenuïtat o d’un altre núvol de fum.
      No acabo d’entendre com és que ens estranya que el jovent no tingui idea de
      les barbaritats que van passar durant el segle XX ( o d’altres canvis del segle
      XIX), per no focalitzar-ho en cap sinó en totes.
      N’hem parlat a l’escola o la història sempre comença amb els grecs i els
      romans? O hem amagat el cap sota l’ala, com a perdedors, i no hem transmet
      la tant reivindicada memòria historia a nivell europeu?
      Hem parlat de les causes o sols fets? Hem fet anàlisi? I ara sembla que no
      entenem perquè el jovent es deixa dur per un discurs de les xarxes que, a més
      de ser fals i parcial, no considera cap (o pocs) dels factors que han portat a
      aquest moment. Si en lloc de mirar què diuen le xarxes agafem la paraula
      potser serà més clar.
      M’ha sobtat quan es diu que l’escola no té “cap responsabilitat” ni té eines?
      (sempre parlem d’eines com si fóssim una factoria). Quins són els professionals
      de l’educació? No vol dir la única responsabilitat però, perdó, no amaguem el
      cap sota l’ala. Jo crec que sí, que l’escola hi té una bona responsabilitat, no pot
      ser que el col·lectiu professional que s’ha format per educar no ho assumeixi
      amb autocrítica i, sobretot, amb un treball d’equip i unes directrius clares. No es
      pot parlar de “no estàvem preparats” perquè mai estarem preparats per un futur
      que no es coneix. Això ha passat tota la vida i en tots els camps professionals o
      personals i domèstics. Bé hem aprés a fer funcionar cotxes, mòbils i altres
      dispositius.
      Segur que aquesta matèria sobre l’anàlisi critica és important i cal fer-la però si
      pensem en 4t d’ESO o batxillerat i “no obligatòria, no fos cas”; …penso que
      s’haurà fet tard, com en tantes altres mesures perquè responen a una anàlisi
      parcial i sembla que es busqui més un “tapa forats” que una repercussió a llarg
      termini.
      Crec que la sobrevaloració de la matemàtica i tecnologia, especialment a les
      primeres etapes, ens ha portat a una renuncia molt clara del que són les
      humanitats (literatura, poesia, art, oralitat, lectura de la persona adulta per
      posar èmfasi al missatge del text i les arts enteses de manera àmplia”).
      Igualment podríem parlar d’altres aspectes fonamentals de l’educació.

      No es creen complicitats i proximitats. La música no embolcalla l’escola, és una
      Maria, el dibuix no té valor real, és una altra Maria. La conversa, el comentar a
      l’aula (oralitat) i opinar i …explicar els llibres o el llibre que cada infant llegeix…
      parlar del què passa al carrer, no sols alarmes sinó maneres de reaccionar de
      tots plegats.
      No acusem més a la família perquè no practiquen la conversa. Vigilem d’anar
      construint un missatge cada vegada més classista, i xenòfob. No hi ha llibres
      amb totes les llengües de l’alumnat i els horaris laborals no es poden ajustar als
      horaris escolars.
      Ja ens recorda el David Bueno l’art o la pràctica de la conversa per poder
      compartir el què passa al carrer, al voltant de l’escola i experiències de
      proximitat.
      Potser podrem, com a professionals de l’educació, afavorir una anàlisi arrelada
      a la realitat però des de les primeres etapes perquè si esperem una
      assignatura, quan ja tenen un marc d’interpretació donat a fora, crec que serà
      uns nova oportunitat perduda.
      La deriva del currículum tant a l’ESO com al batxillerat no ajuda gens a posar
      valor al llenguatge ni a altres manifestacions humanes. La construcció del
      pensament, l’anàlisi i la critica no poden ser una assignatura. El procés és lent
      i, si esperem tant, les construccions de la realitat, tendencioses o
      descontextualitzades, ja estan fetes. La història dona molta informació si la
      mirem amb una certa profunditat.
      En aquesta línia no entenc que en la formació del professorat no s’analitzin ( i
      aprenguin) tantes experiències del segle XIX i XX de la mà de grans persona
      de la pedagogia, sociologia: Dewey, Maria Montesori, Freinet, Ferrer i Guàrdia,
      Rosa Sensat i un llarguíssim llistat. També van donar resposta a noves
      situacions

      Reply
    2. Ricard on febrer 17, 2025 3:38 pm

      Penso que l’encertes, Víctor. Si no es fa a la institució escolar, qui ho farà? TikTok? X? Instagram? Els influenciadors que es mouen en funció del que resulta més rendible econòmicament i personalment? I per treballar-ho bé és imprescindible fer-ho amb l’eina que tenen i habitualment usen els i les adolescents: el mòbil. Ha de ser eina de formació, d’aprenentatge, de comunicació sana,… coneixent les seves potencialitats positives i també els seus riscos i limitacions. I estendre aquesta idea a les famílies i altres espais educatius. Si no és així, com?

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}