Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Apunts per al debat

    Josep Miquel Palaudàriasgener 21, 20224 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Aquests dies estic acabant de llegir un llibre que cada cop m’està interessant més i que té la virtut que des del passat, convida a reflexionar sobre el present i la nostra història com a humanitat i també sobre alguns reptes del futur. És el llibre Sàpiens. D’animals a Déus, de l’autor Yuval Noah Harari (2015).

    Un dels motius pels quals més m’interessa aquest llibre és que m’està fent cavil·lar sobre com hem anat construint veritats que si ho mirem bé no ho són tant. Tenen uns fonaments, més o menys febles, però aquestes veritats les hem creat i recreat en les nostres ments, tot i que moltes no són positives, ni per al present ni per a l’esdevenir de la nostra espècie.

    Un dels capítols que he llegit fa una atractiva, per a mi, aportació. Es tracta de veure la humanitat i la seva evolució, des del que jo diria una visió global, que parteix de dues idees:

    1. Per una banda, la humanitat en la seva essència com a natura: el nostre genoma, la nostra evolució com espècie des d’una perspectiva biològica, sense oblidar que en som part de la mateixa.
    2. I, per altra, la nostra capacitat de crear mites, és a dir, crear relats per explicar fets o fenòmens que tenen una certa complexitat: les religions, les ideologies polítiques, discursos que volen conduir la vida de la societat humana basant-se en supòsits científics poc o gens contrastats i en alguns casos clarament imposats… Em centraré en la segona qüestió.

    La humanitat va fer la revolució cognitiva fa milers d’anys, ens diu Noah. Amb aquesta revolució vam ser capaços de transmetre informació que ens era útil per a la vida (com la domesticació del foc i de certs animals…) i també amb relació a les coses que no existeixen en absolut, els mites, però amb els que creiem en més o menys grau i que marquen la nostra vida.

    A la vegada, la humanitat també va començar a fer de la realitat imaginada una eina cada cop més forta, que ha acabat dominant en alguns aspectes elements de la natura. Per exemple, Déus que ho han creat tot.

    Un pas que no podem obviar en aquest procés, és que, paral·lelament, la humanitat va anar desenvolupant formes de col·laboració i d’organització social que facilitaven la vida del dia a dia i que també possibilitaven la transmissió de determinats mites.

    Posteriorment, amb la revolució agrícola (fa uns deu mil anys) van aparèixer els excedents i, en conseqüència, la gestió d’aquests, i aquí podríem dir que la creació del que avui denominem classes socials va anar desplegant-se. Qui gestionava els excedents? Com es repartien? De quina manera s’exercia el poder sobre els excedents? El famós codi d’Hammurabi, entre altres històrics referents legals, ja van posar un ordre social, que d’alguna manera ha anat evolucionant fins als nostres dies. Això sí, amb una constant, el domini d’uns i l’acatament o repressió dels d’altres.

    Per què he exposat tots aquests referents? Senzillament, per tenir una perspectiva de com els mites que avui dominen la nostra societat, d’una manera o altra, amb més o menys intensitat, els hem anat creant, heretant i recreant.

    L’educació, en un sentit ample, és un dels més potents mitjans de transmissió d’aquests mites i tradicionalment, amb excepcions, ho ha fet d’una forma conservadora i poc crítica.

    Hem de prendre consciència que determinats mites estan infiltrats en els processos educatius. Interrogar-nos sobre nosaltres com a espècie és una eina excepcional per desmuntar els mites que ens oprimeixen

    Cal que l’educació, un coneixement contrastat, ens convidi a reflexionar sobre la nostra evolució com a espècie des del passat, però també posant atenció cap a on evolucionem. Prendre consciència de l’evolució de l’espècie humana, aprendre a reflexionar sobre nosaltres com a humanitat, és fer un pas contra la ignorància i contra “la concepció ingènua de les relacions de la humanitat amb el món” en paraules de Freire.

    El procés educatiu ens ha d’ajudar a veure’ns com a éssers amb capacitat de crítica reflexiva i d’alliberament dels mites que ens oprimeixen. Com a humans que tenim el nostre pensament en el present, sent conscients del nostre passat, tanmateix també com a individus amb capacitat de veure cap a on anem com a humanitat. Els reptes són majúsculs. Per exemple, l’evolució de la ciència al servei d’un determinat sentit del progrés, d’uns mites, obre molts interrogants sobre el nostre futur.

    L’educació, com bé sabem, no té capacitat per respondre per si sola a aquests reptes. Hem de prendre consciència que determinats mites estan infiltrats en els processos educatius. Cal educar amb la convicció que el diàleg que ens porta a interrogar-nos sobre nosaltres com a espècie i el nostre entorn, és una eina excepcional per desmuntar els mites que ens oprimeixen.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Nucli Paulo Freire UdG opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Més de 8.000 nomenaments de substituts des de la represa escolar
    Next Article El TSJC declara ferma la sentència del castellà i insta la Generalitat a aplicar-la
    Josep Miquel Palaudàrias

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025

    1 comentari

    1. Martí Teixidó, pedagog dr. on gener 21, 2022 10:44 am

      L’educació i els mites. Reflexió interessant, necessària que es va iniciar per a nosaltres amb Sócrates-Platon i en l’època actual va tractar Freire amb la demitificació (incloent la desmitificació de la conscientització).
      Les tres obres d’Harari tenen gran interès per als docents per disposar d’una visió global i evolutiva de l’animal humà i de la construcció cultural. Malgrat tenir una especialitat, tot docent ha de poder presentar el coneixement als alumnes amb una visió global.
      En la primera i segona infància l’educació s’ajuda dels mites, narracions per comprendre la realitat (Egan ho ha actualitzat sense contradicció amb la ciència). En la tercera infància o adolescència s’ha d’anar desmitificant, entre racionalitat i emocionalitat. L’activitat crítica no és anar a la contra sinó veure el fons de saviesa dels mites, quan han estat utilitzats interessadament i quina són falsos ja en origen. Cal sortir de la ignorància i de les supersticions. La ciència, és un altre mite explicatiu de moltes percel·les de la realitat, no de totes. Les filosofies-religions aporten visió del cosmos i sentit de vida i han d’acceptar el veto de la ciència. Amb una educació consistent cada persona farà la seva opció amb llibertat de consciència.

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}