Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Arts i educació per a la sostenibilitat

    Mariana Dornellesjuny 29, 20235 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Plenària Mutare 2022 | Fundació Carulla
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L’excepcionalitat de la situació ambiental actual és un fet que no pot ser obviat pels centres educatius. La sequera a Catalunya i el seu impacte en la vida diària de la comunitat està generant moltes preguntes i inquietuds als infants i als joves, que, individualment, tenen dificultats per cercar respostes que els animin i, per descomptat, els donin aquella seguretat tan necessària per imaginar un futur habitable i sostenible que tota generació ha de procurar de construir.

    Està clar que les respostes no són senzilles i encara no estan definides, ja que estem tot just començant a dibuixar-les. Queda molta feina per fer. Tanmateix, hi ha una certesa que no podem oblidar, és a dir, la responsabilitat col·lectiva d’orientar i acompanyar aquests joves i infants a favor de la sensibilització, reflexió i voluntat de canvi i transformació social.

    Però, per on podem començar? Quins serien els primers passos per agafar embranzida? Sostenim que un primer punt de partida és el de promoure la consciència de la interdependència i la vulnerabilitat de les persones i del planeta. Després, seria el torn de fomentar la cura del medi eco-social on vivim, així com de la cerca conjunta i contínua de maneres de viure que assegurin la sostenibilitat. I, en darrer terme, seria oportú ampliar l’abast usual d’aquest concepte -centrat en la perspectiva mediambiental (planeta)- per incloure-hi un vessant econòmica (prosperitat) i una triple dimensió social (persones, pau i partenariat), amb la intenció d’assolir una concepció global i sistèmica dels factors que condicionen la vida al planeta.

    Mitjançant la música, el teatre, la poesia o les arts plàstiques, els estudiants i el professorat es connecten amb la sostenibilitat des de les emocions

    Tenim, però, bones notícies a casa nostra. Diverses escoles i instituts a Catalunya ja desenvolupen, amb encert i determinació, projectes extraordinaris en aquesta direcció i, en molts d’aquests casos, el gran secret de l’èxit resideix en la incorporació de les arts i la cultura com a motor i fil conductor dels seus projectes i activitats, portant a la pràctica el concepte d’educació cultural per a la sostenibilitat. Mitjançant la música, el teatre, la poesia o les arts plàstiques, els estudiants i el professorat es connecten amb la sostenibilitat des de les emocions i són capaços d’entendre-la de forma àmplia, holística i com un desitjable resultat d’accions col·lectives de corresponsabilitat, fruit del raonament i el pensament crític treballat en grup.

    Aquesta realitat és justament la que hem pogut percebre, en els darrers anys, en els diferents projectes desenvolupats per la Fundació Carulla en diàleg amb la comunitat educativa; des de centres que participen en les activitats educatives del Museu de la Vida Rural i en el Festival d’Educació per la Sostenibilitat (FES) fins a les escoles i instituts guardonats en l’última edició dels Premis Baldiri Reixac. Són, sens dubte, exemples de centres que van reaccionar davant de la realitat climàtica global i van innovar en el seu pla educatiu, per tal de treballar la sostenibilitat de forma transversal entre cursos, nivells educatius i assignatures, tot estimulant que l’alumnat reflexioni sobre la situació actual i sobre formes d’actuar per canviar el present mirant cap al futur.

    La transformació que s’ha vist en aquests centres segurament no hauria estat possible sense la força de les arts. La seva extraordinària capacitat educativa i transformadora els va oferir altres maneres de mirar i sentir la realitat, altres formes d’empatitzar amb l’entorn, d’anticipar escenaris futurs i d’assumir el compromís d’actuar per provocar el canvi.

    El poder de les arts, en aquest context, és realment impressionant. Ens connecten a nosaltres mateixos i al que passa al nostre voltant d’una forma directa, sense intermediaris. És una trobada sublim, on les arts ens emocionen, ens qüestionen i ens fan reaccionar i posicionar-nos davant de la nova perspectiva que ens acaben de presentar. A més, ens permet dissenyar, imaginar i construir nous camins i possibilitats. En altres paraules: ens remouen, ens eduquen i tenen una capacitat de transformar, tant a un mateix com la seva realitat.

    Fer servir les arts en els centres formatius, de manera global i no només en les assignatures d’educació artística, permet a l’alumnat treballar i aprendre de forma transversal

    En aquest sentit, el fet de posar la cultura en el centre dels processos d’aprenentatge ens obre un ventall immens de possibilitats. Fer servir les arts en els centres formatius, de manera global i no només en les assignatures d’educació artística, permet a l’alumnat treballar i aprendre de forma transversal, integrant coneixements que normalment queden aïllats i facilitant el desenvolupament de noves habilitats, tant d’aprenentatge com d’interacció social i de relació amb el medi. I, a més, quan aprofitem tot aquest potencial per treballar i parlar de temes que ens afecten a tothom, com la sostenibilitat, el resultat pot ser molt potent i suggeridor.

    Aquest efecte és justament el que busquem, des de la Fundació Carulla, amb la nova edició del Mutare Educació d’enguany: el de reflexionar, conèixer i viure experiències sensibles que potencien la sinergia entre art, educació i sostenibilitat en una trobada suggeridora i experiencial entre el sector educatiu, cultural i social. Aquesta jornada està pensada per tractar la sostenibilitat des de diverses mirades (clima, territori, llengua i cohesió social), posar en valor moltes experiències interessants que ja s’estan portant a terme a les escoles i a diferents centres socioculturals, però sobretot es cercarà, amb l’educació i la cultura, diferents formes d’acompanyar els infants i els joves en la construcció d’una societat més oberta, cohesionada i més sostenible.

    És cert que es tracta d’un gran repte, però no podem defugir-lo ni tampoc deixar-se vèncer pel pessimisme o la inèrcia. La millor alternativa és fomentar, amb valentia i determinació, l’educació cultural per a la sostenibilitat que ens ha de donar eines per facilitar i possibilitar la construcció d’un món més sostenible. Ni més ni menys.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Art educació artística medi ambient opinió sostenibilitat
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Fi de curs, proper setembre
    Next Article
    Opinió
    Nou govern, velles polítiques
    Mariana Dornelles

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}