A l’espai del CaixaForum de Barcelona s’hi barreja constantment la cultura amb l’educació. La seva oferta de tallers i activitats per a escoles s’adapta a totes les edats i necessitats. Hi podem trobar propostes molt interessants sempre lligades a les seves exposicions tant permanents com temporals.
La pandèmia de la Covid-19 va deixar buits molts museus i equipaments culturals durant molts mesos. Aquest any el nombre de visitants escolars al CaixaForum ha disminuït, però així i tot, de gener fins al 31 de maig han passat per les seves instal·lacions un total de 5.828 escolars.
Un matí de visites escolars
A poc a poc el CaixaForum ha anat recuperant la seva activitat i els dies de cada dia la seva entrada s’omple d’escolars de totes les edats que vénen a visitar les exposicions i a realitzar algun dels seus tallers.
La seva programació d’activitats és molt completa, en diferents formats i que giren entorn de la plàstica, la literatura, el cinema, les arts escèniques, l’arquitectura i l’orientació. La Montserrat Sampietro, responsable de l’àrea d’Activitats de Cultura i Ciència de la Fundació “la Caixa” assenyala “enguany, a més, hem elaborat itineraris per les nostres activitats que permeten aprofundir en un tema concret i un projecte d’iniciació al món audiovisual a partir de les lliçons del primer cinema”.
Abans d’acabar el curs, durant un matí hem pogut acompanyar a dos grups durant la seva visita i taller al centre cultural. Per un costat, a un grup d’aula d’acollida de sis joves de 4 d’ESO de l’IES Barres i Ones de Badalona que han visitat la nova proposta interactiva del TeamLab. I per l’altre, els nens i nenes de 1r de primària de l’Escola Cavall Bernat en el taller Mans a l’obra.
Exposicions que transformen conceptes
La proposta de teamLab. Art, tecnologia i natura és tota una experiència immersiva i interactiva que es pot visitar al CaixaForum fins al 9 de gener de 2022. Abans d’entrar l’Andrea, l’educadora del centre, fa una breu introducció als joves de 4 d’ESO de l’IES Barres i Ones per fer-los reflexionar sobre el concepte d’art que tenen. La primera resposta que surt del grup és “l’art és avorrit”, però un cop travessen la porta de l’exposició les seves cares canvien del tot.
Precisament el col·lectiu teamLab sorgit al Japó l’any 2001 ha capgirat i revolucionat el concepte tradicional que tots tenim de l’art. Aquest està format per professionals de diferents disciplines (art, programació, enginyeria, matemàtica, animació, música o arquitectura). Amb les seves instal·lacions investiga les vinculacions entre l’art, la tecnologia, el disseny i la natura amb l’objectiu de fer-nos reflexionar sobre la relació dels individus amb el món que ens envolta.
En aquesta exposició descobrim dues de les seves propostes multisensorials més atractives. Per una banda, a Born from the Darkness, a Loving, and Beautiful World se’ns mostra un espai fosc i fred a on els visitants han d’interactuar amb tota una sèrie d’ideogrames japonesos que es van projectant a les parets. Quan hi apropem la mà aquests es converteixen en el seu significat. Apareixen fonts d’aigua, arcs de sant martí, arbres que creixen amb les seves branques, papallones que busquen flors, etc. El resultat és la creació de tot un món a on regne la natura gràcies a les nostres mans.
Els joves es queden meravellats i la seva tutora, especialitzada en història de l’art també. Durant una bona estona interactuen amb els kanjis i es fan fotografies i selfies amb el mòbil. Sembla que el seu concepte d’art ha començat a canviar, però encara els espera el millor.
L’Andrea els convida a passar a l’altra sala, Graffiti Nature: Lost, Immersed and Reborn a on predomina la vida i el color. Es tracta d’un ecosistema habitat per una gran diversitat d’espècies animals a on cal mantenir l’equilibri entre la flora i la fauna. Les flors creixen en els nostres peus i si caminem s’expandeixen. Les papallones de tots els colors volen sense parar, però compte perquè si es trepitgen, aquestes moren. També hi veurem cocodrils i una gran balena de colors que neda pel terra de la sala.
A més, en aquest espai es convida al visitant a interactuar amb l’ecosistema afegint-hi noves criatures. Així en una sala interior s’hi ofereixen plantilles de papallones, granotes, flors, etc. per acolorir. Cadascun dels joves escull la seva i durant una bona estona es queden hipnotitzats pintant les seves creacions. Un cop enllestides, un escàner és l’encarregat de donar-los vida. Pura màgia que cap d’ells s’esperava i ara es miren embadalits com corren per la sala les seves pròpies obres d’art. Està clar que teamLab ha aconseguit captivar el seu interès i de ben segur canviar la seva visió clàssica de l’art.
Descobrir l’art a través de les pròpies mans
Els nens i nenes de primer de l’escola Cavall Bernat també passen un matí al CaixaForum realitzant el taller Mans a l’obra. Durant una hora i mitja en Samuel, l’educador d’aquesta activitat, els guia en diferents propostes perquè descobreixin tot el potencial que tenen les seves mans a escala sensorial, comunicativa, expressiva i creativa.
El taller s’inicia amb un espai comú per repassar totes les parts de la mà (el palmell, el puny, els dits i les ungles). Així experimenten amb el tacte, exploren sobre superfícies amb textures diverses o repassen gestos que fem amb les mans a l’hora d’expressar-nos. Un moment de descoberta i joc que els fa riure en molts moments.
A continuació, en Samuel prepara tres espais d’art a on crear amb les mans amb diferents materials. Els més petits poden modelar plastilina i veure l’empremta que hi deixen. També munten una llarga garlanda tot arrugant i doblegant papers de diferents textures i colors. O experimenten amb la pintura, aquí s’ho passen pipa dibuixant fent pessigolles, picant, assenyalant de forma suau o amb més força.
Repensar l’oferta en temps de pandèmia
Durant el confinament, des del CaixaForum es va fer tot un procés de reflexió intern per analitzar la situació i adaptar-se a ella. Així al setembre amb l’inici de curs a les escoles es van reprendre les sortides i activitats al centre cultural sempre oferint una opció segura i adaptada a les restriccions sanitàries de cada moment.
Aquesta vivència també ha aportat noves oportunitats de treball amb les escoles. Com explica Sampietro: “S’han dissenyat activitats en línia, algunes d’elles amb doble opció: en versió presencial si l’escola podia venir a CaixaForum, i en versió en línia si la classe s’havia de quedar al seu centre. Això ens ha obligat a explorar les possibilitats que ofereixen els canals digitals i a transformar les activitats perquè mantinguin els objectius d’aprenentatge i la participació del grup”.
Un nou espai permanent dedicat a la música clàssica
En aquest sentit, el CaixaForum seguint la seva voluntat d’acostar l’art i la cultura a tots els públics, ha estrenat aquest any un nou espai permanent. Symphony és una experiència immersiva audiovisual a on el visitant s’acosta a la música clàssica a través de les composicions de Bethoveen, Mahler i Bernstein.
En una primera sala es projecta un audiovisual en una gran pantalla i amb un sistema de so envoltant. Un espectacle sonor i visual que ens fa escoltar la música a través de tots els sentits.
A continuació, arriba l’experiència immersiva amb equips i visors de realitat virtual. Aquí el visitant se sent com un músic dins de l’orquestra. També pot contemplar i escoltar un instrument des del seu interior. I viatjar a l’ànima de la música gràcies al director d’orquestra Gustavo Dudamel i als més de cent músics de la prestigiosa Mahler Chamber Orchestra.
Una vivència increïble que combina l’última tecnologia amb la sensibilitat i la creativitat visual i musical.