Ara que arriba la primavera i el bon temps, pot ser un bon moment per plantejar excursions amb els alumnes. Sortir del centre educatiu i aprofitar el nostre patrimoni per continuar aprenent, i és que la cultura és una gran eina educativa que cal explorar i potenciar. En aquest recull trobareu vuit propostes de museus i sales d’exposicions de tot el territori català. Entre d’altres, hi ha cicles de contes, exposicions de fotografia, un espai d’experimentació per tenir el primer contacte amb la ciència i la tecnologia, una mostra d’autores de còmic i molt més. Propostes per als cursos d’educació Primària i Secundària, i alguna d’infantil.
Petites històries, grans dones
Amb motiu del Dia Internacional de la Dona i per sisè any consecutiu, 9 museus de Barcelona i l’àrea metropolitana coorganitzen el cicle de contacontes “Petites històries, grans dones”. La programació d’un conta contes per a cada museu que tindrà lloc al llarg dels tres primers caps de setmana de març.
Aquesta iniciativa conjunta vol donar a conèixer a través d’un conte contes teatralitzat la figura d’una dona relacionada amb el patrimoni de cada un dels museus participants. Així hi veurem dones protagonistes de l’àmbit de les arts, de les ciències, de la biologia, de l’arquitectura o del món empresarial. “Petites històries, grans dones” és una activitat gratuïta, pensada pel públic familiar amb infants a partir dels cinc anys i amb aforament limitat.
Els museus que hi participen aquest any són: el Museu de Ciències Naturals de Barcelona, el Museu Nacional d’Art de Catalunya, el Museu d’Arqueologia de Catalunya, el Museu Marítim de Barcelona, el Museu Picasso, el Museu del Disseny de Barcelona, els Museus d’Esplugues de Llobregat, la Fundació Joan Miró i el Museu d’Història de Catalunya.
Espai d’experimentació del MNACTEC
Al MNACTEC de Terrassa hi ha un espai únic per als més petits, l’Explora 0-6. Aquí els infants de 0 a 6 anys poden experimentar i aproximar-se a l’àmbit científic i tècnic a través de propostes de joc amb diversos materials i aparells.
Els nens i nenes, acompanyats d’un adult, troben en una sala diàfana diferents propostes per experimentar i explorar lliurament i sobretot, despertar la seva curiositat. Com ara un sorral a on fer transvasaments o transmetre moviments com rodes de molí, balances o politges. Un espai aeri a on pedalejar en una bicicleta, fer moure un helicòpter de grans dimensions que vola pel sostre. També hi ha una fantàstica maqueta de transports per jugar amb vies de tren, carreteres per on circulen camions i vagons, que es poden carregar i descarregar. A més, hi ha altres propostes de per aprendre més sobre el magnetisme, la llum, el so, els engranatges, l’espai fosc, etc.
Els més petits tenen l’espai de bebès, una zona amb el terra tou i diverses paneres dels tresors amb objectes de llum i miralls, materials naturals, rodes diverses, roba, etc.
Postals de les Terres de l’Ebre
Fins al 4 d’abril el Museu de les Terres de l’Ebre d’Amposta acull l’exposició “Col·leccionar Passions: Joan Cladelles i les postals de les Terres de l’Ebre”. Una mostra de prop de 500 postals d’Amposta i Tortosa, principalment, i altres poblacions de la zona a través de les quals podem veure la seva evolució al llarg dels anys. Totes elles formen part de la col·lecció personal de Joan Cladelles, veterinari de professió i col·leccionista de vora de 4.000 postals, que ordena, investiga i documenta amb passió.
L’exposició és un homenatge a la targeta postal il·lustrada que va néixer a Àustria el 1869 i que no va arribar a l’estat espanyol fins al 1871. Una mirada etnològica sobre les postals, més enllà de la imatge de l’anvers, totes tenen un missatge personal, sovint afectuós en el seu revers. A partir dels anys noranta hem vist, però com aquesta forma de comunicació, igual que la carta escrita, cau en desús i és rellevada per les noves tecnologies en línia i la seva immediatesa que també han transformat les formes de relació socials actuals.
Joan Brossa i el parateatre
El pròxim 15 de març la Fundació Joan Brossa – Centre de les Arts Lliures inaugura Altres Brosses, una retrospectiva de l’artista i al que ell anomenava el “parateatre”, la poesia en escena, la poesia en directe. Una disciplina que busca el contacte amb l’espectador a través de la fascinació, de la sorpresa, de l’ocurrència, de tot allò que succeeix a un escenari i que no té a veure amb l’argument i la narració de l’obra teatral.
En aquesta nova instal·lació expositiva el públic podrà transitar per diferents racons de l’edifici que, a través de la màgia i la instal·lació, es transformaran gràcies a la mirada del poeta. S’inclouran obres visuals (poemes objecte, poemes visuals, llibres d’artista) que Brossa va dedicar al món de l’imaginari teatral (o parateatral); reculls fotogràfics i documentals de la col·laboració de Brossa amb artistes de l’escena; documents i obres que acostaran el públic a l’imaginari del transformisme, la màgia, el circ, al cinema de trucatge o l’streptease. El comissari de la mostra és Joan M. Minguet i el dissenyador dels espais, Javier Morera.
El mar educa
Des del passat mes d’octubre, i fins al pròxim 19 de març, al Museu Marítim de Barcelona es pot visitar l’exposició “El mar educa”, que mostra el seu potencial pedagògic.
El mar, com a temàtica, cobreix pràcticament tot el currículum educatiu. D’una banda, es pot interpretar el mar com a espai natural; també com a espai humanitzat, d’intercanvi cultural, de comunicació entre països; i per últim, també com a espai ocupat per l’imaginari a través de la literatura, la música, la filosofia…
Totes aquestes mirades converteixen el mar en un centre d’interès que afavoreix la motivació i desperta la imaginació de l’alumnat.
El Museu Marítim, per tant, gràcies a la seva temàtica, es converteix en un còmplice ideal per a la comunitat educativa en tant que complement de l’aprenentatge formal i gràcies a la seva temàtica tan transversal.
L’exposició fa una repassada a la trajectòria educativa del museu, mostrant els diferents formats que s’han anat desenvolupant al llarg dels darrers anys (aliances, projectes educatius, exposicions, jornades i congressos…).
Constel·lació gràfica
El CCCB dedica una exposició als universos creatius de joves autores de còmic d’avantguarda. A la mostra trobarem representada l’obra de Bàrbara Alca, Marta Cartu, Genie Espinosa, Ana Galvañ, Nadia Hafid, Conxita Herrero, María Medem, Miriampersand i Roberta Vázquez. En la seva obra, les 9 creadores tracten, amb mirada crítica i humor, temes de la realitat millennial com la precarietat econòmica i laboral, la desaparició de l’estabilitat, la relació amb la tecnologia, la sororitat o les relacions a Internet, entre d’altres.
La mostra, comissariada per l’editora Montserrat Terrones, aposta per exposar el còmic d’una manera innovadora, deixant que les historietes i els personatges de les autores envaeixin l’espai expositiu en nou instal·lacions que les artistes han creat expressament per a l’ocasió. Constel·lació gràfica convida, també, a conèixer com una xarxa de fires d’autoedició, petites editorials i impremtes han fet possible la consolidació d’una escena alternativa en què es mouen i formen aquestes nou artistes. I posa de manifest com el còmic pot traspassar el paper i tenir vida en altres suports artístics com la ceràmica, els tapissos i les animacions.
L’exposició es podrà veure del 2 de desembre de 2022 al 14 de maig de 2023 a la sala 3 del CCCB.
Entranyes
El Centre LGTBI de Barcelona ha presentat el cicle “Els nostres cossos són camps de batalla”, amb un programa d’activitats que s’estendrà fins a l’abril de 2023, i que té per objectius entendre el cos com un projecte polític, un camp de batalla en el qual estan en joc la definició de normes i valors.
Entre les propostes hi ha la mostra Entranyes que es pot veure al Centre LGTBI de Barcelona fins al 29 d’abril. Aquesta convida als visitants a trencar amb les estructures binàries que ens presenten la realitat en funció de binomis contraposats: natural, artificial; dins, fora; home, dona; individu, col·lectiu; cultura, natura; etc.
La mostra aplega les obres d’una dotzena d’artistes i col·lectius que treballen amb llenguatges artístics diversos i que es recolzen en la tecnologia per reivindicar diferents nocions del cos com a territori. Així trobem, per exemple, les investigacions sobre cos, identitat i tecnologia del projecte Quimera Rosa; les reflexions des de la resistència en entorns rurals del col·lectiu migrant, antiracista i transfeminista Sami Wasi; o les denúncies dels mecanismes d’opressió que fa el col·lectiu Imagen Ensayo des de l’audiovisual, entre altres propostes. Persones referents dels activismes migrades i racialitzades com la treballadora sexual i artista Linda Porn, l’artista multidisciplinarii i activista travesti no binarie Feña Celedón/Norma Mor o l’activista i autora Iki Yos Piña Narváez Funes són altres de les persones convidades.
Com sona un museu?
Si voleu acostar els infants d’infantil i primària al concepte de què és un museu el MACBA ens proposa una activitat que us anirà la mar de bé.
Un recorregut singular on l’edifici i les obres es converteixen en una gran partitura que pot sonar i ser ballada. Els participants fan una exploració sensorial dels espais del MACBA per relacionar-s’hi amb el cos i la veu. Posant en primer pla la necessitat de gaudir i de potenciar la curiositat en la mirada i l’interès pel món que ens envolta.
Amb Jorge Horno, artista plàstic, coreògraf i educador; i Itxaso Corral, artista performativa, investigadora i educadora es treballa el moviment i el so. Amb propostes com arrossegar-se per terra, pels bancs, fregar l’esquena a les parets i columnes, llançar les cames enlaire i deixar-les caure; sonar la textura d’un cub de vidre o la partitura d’una grafia; baixar les escales acompanyant-ho amb el so de la nostra veu, o deixar anar suaument els nostres noms fins al sostre de l’atri.
Com sona un museu?, vol ser doncs una espurna que faci del museu un lloc ple de vida, escalfor, transformació, joc, sorpresa, oportunitat i bellesa.