La Gisela Arimany, professora d’Arts plàstiques al IE Greda d’Olot, és l’autora i coordinadora del projecte Arrela’t. Una docent apassionada de les possibilitats que ofereix la comunicació artística.
De fet, en l’època post-Covid-19 Arimany va crear un projecte ben bonic amb l’ajuntament de la capital de la Garrotxa, Mirades Compartides. Aquest va ajuntar alumnes de primer d’ESO del Greda amb avis i àvies per crear conjuntament un projecte artístic. Va tenir molt d’èxit i ara s’està pensant de recuperar en format de Servei a la comunitat.
Després d’aquesta experiència i aprofitant la convocatòria anual dels premis Baldiri Reixac, la direcció del Greda va proposar a la Gisela Arimany crear un nou projecte. Partint de les característiques del centre, considerat d’alta complexitat amb molts alumnes nouvinguts, va pensar treballar el concepte d’arrelament al territori i així també tractar l’emergència climàtica. Aquest es va proposar en l’optativa de Visual i Plàstica de 4t de l’ESO.
Una nova possibilitat per donar resposta al conflicte de què és casa per mi? Per què em sento a casa aquí i no a una altra banda? Com explica Arimany: “per mi ser sostenible és cuidar i només cuidem el nostre entorn o alguna cosa quan l’estimem. Per tant, volem aconseguir que els nostres alumnes s’arrelin al territori, s’hi sentin protegits i escoltats, perquè l’estimaran i així el cuidaran”.
Per aconseguir aquesta fita, un dels requisits de l’Arrela’t és el contacte amb la natura, sortir del centre i descentralitzar-se d’Olot. I allà utilitzar l’art plàstic i la poesia com a eines per a poder connectar amb un mateix, expressar el què sentim i construint-se com a persones.
Al llarg de tot el curs escolar 23/24 doncs els alumnes de l’optativa de Visual i Plàstica de 4t de l’ESO van poder sortir de l’institut per a visitar diferents espais naturals de la Garrotxa. Així es van plantejar cinc sortides a la natura, en cadascuna es treballava un ODS amb un artista local. Trobades que els van permetre aprendre altres formes de pensar i viure.
Cada sortida a la natura, un nou aprenentatge
El projecte va arrencar amb la llavor, amb la reflexió profunda de respondre a on sentim que estem a casa nostra? Per fer-ho possible van disposar de l’equip de Resilience Earth que treballen la intel·ligència col·lectiva de forma sistèmica i altres estils de governança. “Va ser un treball reflexiu de definir el sentiment de sentir-se a casa, però també de com ens imaginem el món a partir de preguntes que els mateixos alumnes s’anaven construint”.
La primera sessió va ser amb en David Caño, poeta de la comarca, amb qui es va treballar l’ODS Ciutats i comunitats sostenibles. Aquí els nois i noies participants van aprendre el concepte de la metàfora en la poesia. I a través d’aquesta van reflexionar sobre allò que volien treballar amb l’Arrela’t.
Seguidament, van anar a l’espai Cràter d’Olot on van conèixer els minerals de la Garrotxa. Allà els esperava l’Edurne Bordas, una artesana dels colors, amb qui van poder transformar aquests minerals de la nostra terra en colors naturals.
El segon taller el van fer en un espai natural protegit a on es troben crancs de riu autòcton de la Garrotxa, de fet, aquests estan tancats en peixeres perquè a fora no poden sobreviure a causa de la invasió del cranc americà. El guia d’aquesta sortida va ser en Job Ramos, que també és pare d’alumnes del Greda. Ramos els va fer comparar la forma que tenen de sobreviure aquests crancs amb la dels humans. Una ocasió ideal per treballar l’ODS d’Acció Climàtica.
A més, aprofitant aquesta sortida també van recollir mostres del pas del temps, i en unes teles gegants cedides pel col·lectiu TMT (Tenim Molta Tela) que treballen amb excedents industrials de lones gegants de publicitat, els alumnes van crear unes pancartes amb frases que definien tot el que acabaven d’aprendre en aquella sessió.
El tercer taller va ser amb NyamNyam amb els quals es va treballar l’ODS Consum i Producció responsables. Un treball conceptual amb què els nois i noies van reflexionar sobre l’ús dels objectes i la resignificació que els hi podem donar. Com a resultat es van crear uns pòsters amb frases reflexives sobre la nova vida que podem donar a les coses.
A la quarta sortida a la natura els van acompanyar els artistes del col·lectiu Salchichas amb qui es va treballar l’ODS d’Aliances pels objectius. La seva proposta es va iniciar amb l’escolta d’un àudio i a partir d’aquest els nois i noies van fer un treball creatiu de dibuixar una vista de la planta d’una casa que havia sigut important per a cadascun d’ells.
A continuació, van crear dibuixos gegants de possibles cases i se’ls va proposar de recollir àudios de familiars a on expliquessin també vivències que havien tingut en cases importants per a ells.
Per acabar, el cinquè i últim taller va ser amb l’artista Esther Roca amb qui van treballar l’ODS de Vida Terrestre. Els alumnes van treballar l’aquí i l’ara a través del moviment corporal i amb respostes automàtiques. Aquest va quedar plasmat amb l’experimentació que van fer amb l’art plàstic i abstracte sobre unes teles de gran format.
I per acabar el projecte, Arimany va comptar de nou amb el suport de Resilience Earth. Junts van avaluar de forma sistèmica tots els objectius del projecte.
Comentaris dels alumnes i mostra al Festival Meandre
El projecte va tenir molt bona acollida per part del centre i els artistes participants. Però Gisela Arimany en destaca el feedback dels alumnes i de les seves famílies. Com bé explica: “En aquesta primera edició els alumnes estaven molt predisposats i amb moltes ganes, realment es van fer seu el projecte. També va ser molt fàcil de portar-ho gràcies a l’equip docent que som el Greda”. I afegeix: “Tinc alumnes que gràcies a participar en l’Arrela’t em van dir que ara veien l’art d’una altra manera, amb uns altres ulls”.
De fet, una mostra dels treballs fets amb els diferents artistes locals participants es va poder exposar al Festival Meandre que se celebra a Sant Jaume de Llierca a l’aire lliure. Aquest va durar un cap de setmana, era a l’aire lliure. Hi van poder assistir els alumnes i les seves famílies.
Com recorda la docent d’arts plàstiques i autora del projecte, “Va ser una bonica forma de donar visibilitat a la ruralitat i a la descentralització, i entendre que les obres són vivies i modificables per la naturalesa. Ja que just aquells dies va ploure”.
Fins i tot, es va fer un documental de tot el procés que es va viure amb el projecte Arrela’t que es va estrenar el passat 28 de novembre d’aquest any. Amb la intenció de poder compartir una altra manera de cuidar i sentir-se part del territori. Com diu la Gisela Arimany, “crec que la fórmula que hem utilitzat és fàcil d’aplicar a escoles i instituts, i m’agradaria molt que anessin apareixent petits projectes arrela’t al llarg del territori català i qui sap més lluny i tot”.
De moment, aquest curs el projecte Arrela’t tornarà a l’optativa de Visual i Plàstica en l’últim trimestre però en un format més petit. Aquest cop hi haurà la participació d’un únic artista per treballar l’arrelament al territori. Però la ment efervescent i inquieta de la Gisela Arimany continua pensant noves propostes per continuar acostant la comunicació artística als alumnes de l’institut escola Greda d’Olot.