Els Premis Baldiri Reixac de la Fundació Carulla reconeixen el component transformador i el compromís amb la societat i la cultura catalana dels centres educatius. Els guardons anuals reparteixen un total de 45.000 € en dues categories: Premi Baldiri Escola i Premi Baldiri Experiències.
Al llarg de tota la seva trajectòria els Premis Baldiri Reixac han permès a més de 570 escoles i 441 mestres tirar endavant les seves iniciatives transformadores. En la convocatòria d’enguany es van rebre un total de 101 propostes de projectes educatius, 29 dels participants han estat guardonats.
Marta Esteve, directora de la Fundació Carulla, destaca que “la integració de la cultura i les arts en l’educació no només enriqueix el procés d’aprenentatge, sinó que també promou una educació més inclusiva. En aquests quaranta-cinc anys dels guardons, l’impuls i el reconeixement als projectes i a les escoles transformadores han beneficiat a gairebé 22.000 alumnes d’escoles catalanes”.
Premiats en les diferents categories
Premi a l’escola transformadora: premi de 3.000€ per aquell centre educatiu compromès en el treball amb la cultura, la llengua catalana i les arts per fer front als reptes socials i culturals actuals.
L’escola Santiago Ramón y Cajal de l’Hospitalet de Llobregat per ser una escola catalana de titularitat pública, oberta a tothom, integradora i inclusiva, creada l’any 1964. El projecte educatiu del centre parteix del convenciment que en la diversitat hi ha la riquesa que ens ajuda a desenvolupar-nos com a individus particulars en un entorn socialitzador.
Premi Baldiri a projectes artístics de llengua catalana: quatre premis de 4.000€ i els guardonats són:
Recital La Fàbrica de l’escola Puig-Agut de Manlleu per impulsar l’ús del català a través de la teatralització de poemes de Miquel Martí i Pol entre l’alumnat d’aquest centre de màxima complexitat on la majoria dels alumnes tenen llengües maternes diferents del català.
Meraki, de l’escola Ponent de Granollers per adaptar tot el currículum de català, des d’Infantil 3 (I3) a 6è de primària, per treballar-los íntegrament a través del teatre, impulsant les arts escèniques a l’escola per fomentar la llengua catalana i la cohesió de l’alumnat.
ART360 de l’Escola Municipal de Música d’Artés amb l’objectiu que tots els alumnes de 3r d’ESO del municipi, a través dels seus instituts, puguin desenvolupar un projecte d’arts comunitàries i liderar tot el procés creatiu entorn una temàtica que els interessi.
Del text al gest, de l’escola Casals-Gràcia de Manlleu on els alumnes de 4t d’ESO, en un context en què bona part no tenen el català com a llengua materna, tenen el repte de portar a escena una adaptació pròpia d’un text fonamental de la literatura catalana combinant un treball de llengua amb plàstica, moviment i creació audiovisual.
Premi Baldiri a projectes artístics d’emergència climàtica: quatre premis de 4.000€ i els guardonats són:
Blau, del FEP Sant Ramon de Barcelona: a partir del conte “Blau. Què amaga l’horitzó?” coproduït amb Open Arms, es vol convidar els alumnes de les 18 escoles de la xarxa Fundació d’Escoles Parroquials, a reflexionar sobre temes que afecten el mar com la justícia migratòria, la climàtica, la global i la memòria.
Arrela’t, de l’IE Greda d’Olot. El projecte vol fomentar l’arrelament al territori entre els alumnes d’aquest centre de màxima complexitat a través del muntatge d’una exposició de grans teles pintades i modificades pels alumnes amb pigments naturals i amb poesia escrita.
ExpressART, de l’Escola EDUMAR de Castelldefels. Els alumnes d’I3 a 6è es converteixen en “artivistes” pel canvi social a través de la música, la dansa, l’expressió corporal i les arts plàstiques.
Tresor, Escola Sant Jordi de Sant Pau d’Ordal. L’escola es converteix en l’espai on es gesten canvis socials reals a través d’espais com la vinya, l’hort, el galliner o la caseta ibèrica. Els alumnes aprenen els principis de l’agricultura regenerativa, recuperen tècniques de fertilització sostenible i creen intervencions artístiques a la natura per fomentar coneixement i consciència sobre el canvi climàtic.
Premi Baldiri a experiències innovadores: 20 premis de 500€
- Projecte Streaming, de l’escola Daina-Isard, Cooperativa d’Ensenyament d’Olesa de Montserrat
- El dol en tres dimensions, de l’INS Euclides de Pineda de Mar
- Tu tens un superheroi, del Centre de Formació d’Adults de Tarragona
- El Tipi, el racó del conte, de la Llar d’infants Escola Joan XXIII de Tarragona
- Un artista resident a l’Escola Bressol Can Serra de Cardedeu
- Virtu@lia, del Col·legi Sant Josep de Navàs
- Els àngels toquen, de l’escola Els Àngels de La Granja, a Tarragona
- Cerdanyola abans i ara, de l’escola Xarau de Cerdanyola del Vallès
- Conèixer el passat per entendre el present, de l’Escola Prat de la Riba de Reus
- Tothom pot fer música! De l’Escola Antoni Botey de Badalona
- L’escola en vers, de l’Escola de Rellinars
- Passaport Grafiter, de l’Escola Pau Sans de l’Hospitalet de Llobregat
- Vermell, del Centre d’Educació Especial Santa Maria de l’Alba de Tàrrega
- Projecte TEA Accessible: per una comunicació a l’abast de tothom, del Centre d’Educació Especial l’Estel de Balaguer
- Espaia’t 360º_#Lleidatanejar, de l’Institut Samuel Gili i Gaya de Lleida
- El petit príncep, una mirada diferent, de l’escola Vedruna Escorial de Vic
- Photober, de l’Institut de Tona
- Covid, lliçons de vida, de l’Institut La Garrotxa
- Pliboniga, millorem el nostre entorn, de l’Institut Cendrassos de Figueres
- Els oficis artesans, de l’Escola Cooperativa el Puig d’Esparreguera.
La cultura i l’educació com a motor de canvi
La Fundació Carulla té com a missió posar la cultura i les arts al centre dels aprenentatges dels alumnes. L’art proporciona una forma única i enriquidora d’aprendre, connectar i explorar el món. Mitjançant l’ús de l’art i la cultura en l’educació, s’ofereix als alumnes l’oportunitat de treballar des de diferents capacitats i perspectives, estimulant la seva creativitat, la seva sensibilitat i la seva capacitat de reflexió crítica. Aquest enfocament permet als alumnes una experiència educativa més activa, significativa i propera, que els permet aprendre de manera més enriquidora i connectada amb el món que els envolta.
Les arts ofereixen una àmplia gamma d’expressió i comunicació que pot connectar-se amb les diverses habilitats i estils d’aprenentatge dels alumnes. Això permet a cada alumne explorar i expressar-se d’una manera que sigui més significativa i rellevant per a ells. A través de l’enfocament en la cultura i les arts, la Fundació Carulla proporciona als alumnes eines per a treballar des d’altres capacitats, desenvolupar la seva identitat i créixer de manera integral.