Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Aules hospitalàries

    Jaume Celaabril 21, 20224 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Aula hospitalària del Parc Taulí de Sabadell | Foto: ParcTaulí
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Un centre hospitalari és un espai d’esperança. També és un espai de dolor. Trobar sentit al patiment –aquest càstig bíblic– no és gota fàcil, sobretot quan afecta als infants o als més joves de la comunitat. Molta gent perd la fe en tots els déus quan es veu abocada a l’abisme del patiment infantil. Camus, entre altres, ha escrit pàgines inoblidables sobre aquest tema.

    Cada any miro de participar en aquesta activitat que consisteix en compartir una estona amb criatures malaltes a les seves habitacions o reunir-nos en un espai comú per parlar de llibres. El Consell, amb la col·laboració de les editorials, els regala un llibre que l’autor visitant firma al final de la sessió.

    No surts indemne, d’aquesta activitat, perquè –i em repeteixo– està lligada al sofriment i al fet de qüestionar el seu sentit.

    Recordo aquell adolescent que em va explicar que era un crack fent paelles –era del Delta de l’Ebre– i que un dia, quan estigués bé, em convidaria a casa seva, a menjar una paella feta per ell. No ho ha fet i no n’he sabut res més. Li he desitjat moltes vegades en silenci, confiant que els meus pensaments seran transportats fins a les seves orelles per algun vent amable i  benefactor, que s’hagi recuperat. I si un dia em convida que pensi que l’arròs covat també m’agrada. O aquella nena que em deia que no li agradava gota llegir però que llegiria el llibre que li havia dedicat perquè li havia dedicat i que això el feia un llibre especial.

    En aquesta última visita de fa pocs dies una noia ens explica que el llibre que li havia agradat més era La utilidad de lo inútil, perquè tenia molt interès en els temes filosòfics. O el noi que ha estat molt content quan hem coincidit que L’Illa del Tresor és una gran història. O aquell altre, que el dia de la visita va tenir una recaiguda important que li va impedir assistir a la trobada i jo li vaig prometre que un altre dia l’aniria a veure, i vaig fer-ho i em va passejar per tot arreu, com si fos l’amo del tros, i m’anava presentant el personal hospitalari dient: és en Jaume Cela, un escriptor molt famós. Quantes vegades he pensat en aquesta criatura tan generosa!

    Repeteixo: en aquesta mena d’activitats sempre surts tocat, és inevitable no sentir-te profundament commogut.

    Poques vegades en parlem, d’aquestes professionals magnífiques, que tenen molt clar que la seva funció és ensenyar però tenir cura, somriure per tenir cura, acaronar per tenir cura

    Però aquests nois, noies, nens i nenes reben l’atenció del personal mèdic, però també de les seves mestres i ja sé que no tinc proves d’això que diré ara llevat de recórrer a la meva experiència: són persones que tenen molt clar que la seva funció és tenir cura, és ensenyar però tenir cura, somriure per tenir cura, acaronar per tenir cura, parlar per tenir cura. Mirada, paraula i gest en una íntima comunió per tenir cura. Una mena de mestres molt especials. Si existeixen els àngels diries que estan encarnades en aquestes persones que passegen pels passadissos, que entren a les habitacions, que parlen amb les famílies i saben com han de consolar (l’any que vaig veure un avi al costat del llit del seu net greument malalt vam estar una bona estona parlant de com s’arriben a estimar els nets i les netes. Quan vaig de sortir de l’habitació vaig plorar tancat la lavabo), que es relacionen amb les escoles on van els que ara són també els seus i les seves alumnes.

    I poques vegades en parlem, d’aquestes professionals magnífiques, d’aquestes mestres que preparen una classe que no sabran si podran fer perquè l’alumne haurà empitjorat o perquè li hauran donat l’alta.

    Dia a dia escriuen al llibre de la vida la bellesa que contenen els actes plens de bondat.

    Són àngels? Crec que no. Són mestres que saben que la funció principal del seu ofici és atendre les necessitats dels nens i de les nenes, dels joves que estan al seu costat, siguin quines siguin aquestes necessitats.

    I en parlem ben poc, d’aquestes professionals.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Aules hospitalàries opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    El sistema educatiu no detecta ni la meitat dels infants amb trastorns d’aprenentatge
    Next Article
    Anàlisi
    El Departament de Salut posa límits a l’escola inclusiva
    Jaume Cela

    Mestre i escriptor

    Related Posts

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}