Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Avaluació d’un llarg primer trimestre

    Jose Martín Tellodesembre 14, 20226 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Foto: VS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Aquest curs va començar el dia 5 de setembre amb jornada matinal durant tot el primer mes. L’hora lúdica de la tarda va ser un experiment d’aquells que necessiten una anàlisi acurada. Caldria preguntar-se quin cost va tenir i quins beneficis va aportar als infants. Pensem que es va encomanar a persones que només tenien l’obligació de fer una tasca de guarda. El concepte “guarderia”, que havia caigut completament en desús, va reeixir les caloroses tardes de setembre a les escoles de tota Catalunya.

    Mentre a Espanya i a Europa les escoles tenen l’opció de fer jornades intensives amb activitats extraescolars de tarda que complementin l’activitat lectiva, aquí es fan bromes de mal gust com els ventiladors que havien d’arribar a les escoles en el llarg i calorós inici de curs. A Lleida, cada cop hi ha més dies a més de 30ºC dins l’aula i això implica que no hi ha unes condicions adequades pels infants. Caldrà posar sobre la taula canvis horaris en els cinc mesos on la calor és més forta (setembre, octubre, abril, maig i juny).

    El boom digital i la pluja de dispositius electrònics als centres de la mà dels Next Generation ha aminorat, però continua carregant de feina la coordinació d’estratègia digital dels centres. Una escola qualsevol de primària pot tenir més de dos-cents equips que cal gestionar. Les persones que s’encarreguen ho fan amb un complement econòmic i una dedicació horària totalment insuficients. A secundària la problemàtica es multiplica. Per contra, qualsevol família o docent pot constatar les dificultats generalitzades en la capacitat de concentració de l’alumnat i, no podem obviar, que una part bé de l’abús en els dispositius electrònics diversos. A que respon aquesta massiva introducció d’ordinadors a les escoles? Estem donant resposta a una necessitat o estem vivint el resultat de mesures preses en calent a l’escalfor dels confinaments i els temps més durs de la crisi de la covid19? Som a temps de reconduir la situació i racionalitzar-ho?

    La formació permanent del professorat també ha estat tensada durant aquest inici de curs amb les Formacions Internes de Centre d’Estratègia Digital que s’estan fent de manera massiva arreu de Catalunya. La figura del mentor digital està sent molt útil als centres, però cal fer un reflexió profunda sobre la utilitat d’una formació genèrica per un conjunt de professionals tan divers com els mestres amb realitats ben diferents en funció de com es treballa a cada escola. Aquesta proposta genèrica xoca frontalment amb l’autonomia de centres, perquè es fa de forma obligatòria a tothom, sense comptar amb el bagatge individual i col·lectiu dels mestres i les escoles.

    A finals de setembre també es va publicar el decret d’ordenació de l’educació bàsica, que concreta aspectes tan importants com el currículum, incloent canvis importants també en com es fa l’avaluació. La Lomloe aporta alguns canvis. El que fan, a grans trets, és intentar adaptar la llei a les pràctiques que fa anys que s’estan duent a terme a moltes escoles. Les franges horàries interdisciplinars, les noves formes d’avaluar o la creació de situacions d’aprenentatge en el context del treball basat en projectes són aspectes a tenir molt presents, que sorgeixen de la pràctica quotidiana dels centres.

    I com en un bon informe d’avaluació en el qual s’informa del treball realitzat, es necessiten fer algunes propostes de millora que farien bé d’entomar els diferents partits polítics que parlen de pressupostos i que, de ben segur, ja estan pensant en com afrontar el curs 2023-24. Els sindicats de l’ensenyament també fan bé de copsar tota aquesta problemàtica que es respira als centres i que aplicant petites modificacions podrien ajudar a millorar l’educació a Catalunya. Polítics i sindicats faran bé d’abandonar els brindis al sol i les reivindicacions grandilocuents i fent propostes concretes que responguin a les necessitats dels professionals de l’ensenyament.

    Cal temps per gestionar els entorns virtuals d’aprenentatge, les pàgines web, les incidències dels ordinadors, l’assessorament entre companys… i per tant cal una major dotació horària o un complement econòmic digne que compensi als mestres que entomen la coordinació d’estratègia digital

    En primer lloc, cal posar sobre la taula la possibilitat real de fer jornada contínua si el Consell Escolar així ho decideix. Rellançar l’autonomia de centre des de la participació democràtica podria ser una bona idea. La calor, però també l’organització quotidiana, pot fer possible aquesta organització horària present arreu. Es poden garantir activitats extraescolars de qualitat per tothom, reduint els preus per les famílies amb els diners que es va sufragar l’hora lúdica, que era una simple “guarderia”.

    Un segon problema que cal afrontar, amb dotació econòmica, és la gestió de l’estratègia digital dels centres. Es necessita temps per poder gestionar els entorns virtuals d’aprenentatge, les pàgines web, les incidències dels ordinadors i els equips amb els quals es doten les escoles, la gestió adequada de l’INDIC i l’IDI, l’assessorament entre companys i companyes i totes les tasques que entoma la figura de la coordinació d’estratègia digital. Aquest temps ha d’implicar una major dotació horària o un complement econòmic digne que compensi la dedicació dels mestres que encapçalen aquest repte digital. No seria cap bogeria la inclusió de la coordinació d’estratègia digital dins dels equips directius, tan sols per la quantitat de dades a la que es té accés i la importància creixent dels EVA i la presència a la xarxa dels centres educatius. Una altra bona opció seria un augment de les plantilles per possibilitar aquesta major dedicació horària o la contractació fixa de tècnics informàtics en els centres amb més de 100 equips. Hi ha moltes possibilitats, però no es pot continuar mirant cap a una altra banda i seguir “qui dia passa any empeny” a cost zero.

    Per acabar, seria clau racionalitzar la formació permanent del professorat i evitar la sobrecàrrega que implica l’obligació de seguir un itinerari formatiu estàndar a tot el professorat en una societat tan complexa i focalitzar-la en generar un clima de reflexió a les escoles que permeti fer una aturada després d’un temps excepcional marcat per la covid19 i que faci possible recuperar aquelles pràctiques que es van anar abandonant i mantenir les noves iniciatives que la crisi va fer-nos engegar.

    Després d’aquest intens i llarg primer trimestre, la preparació del curs 2023-24 ja ha d’estar en marxa i necessita un treball quotidià de copsar el que està passant a les escoles i recollir les propostes dels mestres, en aquests i altres aspectes, evitant nous invents que tensionin encara més els centres i no repercuteixin positivament en la vida escolar dels nens i les nenes.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La Diputació insisteix: la ‘gratuïtat’ d’I2 la suporten els pressupostos municipals
    Next Article
    Actualitat
    Barcelona, Milà i Oslo assagen una aliança europea de ciutats contra la segregació escolar
    Jose Martín Tello

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}