Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Balears només autoritza tutories per alguns cursos i acollida infantil

    Montserrat Nadalmaig 26, 20206 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    El conseller Martí March, el dia de la conferència sectorial d'educació amb el ministeri i la resta de comunitats
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La tarda del dilluns dia 25 de maig es publicava al Butlletí Oficial de les Illes Balears la “Resolució del conseller d’Educació, Universitat i Recerca per la qual s’aprova el Protocol per a la fase 2 del procés de desescalada progressiva per als centres educatius de les Illes Balears”, que posava fi a totes les especulacions i dubtes que s’havien produït al llarg de les últimes setmanes en relació a la tornada a les aules de l’alumnat de les Illes.

    Activitats presencials als centres

    Pel que fa a les “activitats educatives de caràcter presencial als centres educatius”, la Resolució diu que no es reprendran amb caràcter general les activitats educatives presencials  fins al curs 2020-2021. Malgrat aquesta afirmació de caràcter general, uns paràgrafs més avall deixa la porta oberta a un possible canvi d’escenari, ja que llegim el següent: “No obstant això, abans de la finalització del curs 2019-2020, en relació a les distintes etapes educatives, es podran posar en marxa activitats puntuals de manera presencial en els centres educatius, en el marc del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat del Ministeri de Sanitat, Consum i Benestar Social, si les condicions sanitàries ho permeten”.

    Així, doncs, tenim que, de moment, a partir del 27 de maig les activitats presencials que es duran a terme són les següents: tutories d’orientació o de matèria per l’alumnat de 2n curs dels cicles d’FP, 2n de batxillerat, 4t d’ESO, darrer curs dels ensenyaments de règim especial i 6è curs d’educació primària, amb cita prèvia, individuals o en grups de màxim 5 alumnes.

    En una informació emesa per la Conselleria d’Educació sobre la fase 2 i 3 adreçada a les famílies i als alumnes, s’explica que en les tutories d’orientació “s’ha de tenir en compte l’aspecte socioemocional i l’orientació educativa i/o professional dels alumnes”. Per la seva part, “a les tutories de matèria, es prioritzaran els dubtes referits als aspectes curriculars”.

    Així mateix, també a partir del 27 de maig els centres privats o de titularitat municipal de 0-3 anys podran reprendre les activitats educatives presencials, per decisió dels seus titulars, amb ràtios màximes i amb els protocols sanitaris establerts en la mateixa resolució. Les ràtios màximes seran:

    • 0-1: 3 infants
    • 1-2: 4 infants
    • 2-3: 6 infants
    • Aules mixtes: 30% de la ràtio d’abans de l’estat d’alarma

    Pel que fa als centres de 0-3 anys, les anomenades escoletes a les Illes Balears, crida l’atenció que el conseller Martí March ha decidit el tancament de les que depenen de la Conselleria d’Educació, però no de les que són privades o de titularitat municipal. Preguntat sobre aquesta decisió, la seva resposta va ser que “no era competent per a decidir sobre aquestes escoletes que no depenen de la Conselleria”.

    Pel que fa a les tutories d’orientació o de matèria, la resolució comenta que la direcció dels centres n’organitzarà l’horari a partir de les sol·licituds rebudes i determinarà el professorat que ha d’acudir de manera presencial als centres, en els dies i hores que s’estableixin; amb una antelació mínima de 24 hores, i de 48 hores en el cas del professorat resident en una illa diferent a la de destinació.

    En aquest sentit, el professorat de les Illes Balears pateix una situació mot peculiar, amb docents que han passat el confinament en la seva illa de residència,  però que pot ser diferent de l’illa en què tenen el seu lloc de treball; o de professors que han estat confinats a la península. Per aquest motiu, des de la Conselleria d’Educació s’informa que s’hauran d’incorporar a fer les tutories sol·licitades “sempre que hi hagi opcions de desplaçament”. També s’especifica que “la direcció general de Personal Docent valorarà individualment cada cas a petició del docent afectat”.

    Les hores de permanència del professorat en el centre es limitarà a les tutories presencials, mentre la resta de jornada de treball (reunions, coordinacions, etc.) se seguirà fent mitjançant teletreball, sempre que sigui possible.

    Durant aquesta fase 2, per tant, els alumnes continuaran el seu ensenyament de manera no presencial, com han fet d’ençà de la proclamació de l’estat d’alarma a mitjan del passat mes de març.

    Mesures de protecció de la salut

    Pel que fa a l’altre punt calent de la situació actual, això és, les mesures de protecció de la salut per a les persones treballadores del sector educatiu, la resolució diu que s’haurà de realitzar el qüestionari de salut, proporcionat pel Servei de Prevenció de Riscos Laborals abans de la incorporació presencial de professorat i personal no docent. Aquests qüestionaris seran enviats al Servei de Prevenció de Riscos Laborals. En el cas que alguna de les 3 respostes del qüestionari sigui “Sí”, la persona treballadora no es podrà incorporar al lloc de feina, fins que no disposi de l’informe que autoritzi la incorporació signat pel metge de treball del Servei de Prevenció de Riscos Laborals.

    L’àrea sanitària del Servei de Prevenció haurà d’avaluar la situació de les persones treballadores vulnerables a la Covid19: treballadors amb hipertensió arterial, malalties cardiovasculars, diabetis, malalties pulmonars cròniques, càncer en tractament actiu o immunosupressió, majors de seixanta anys i situació d’embaràs. Tindrà l’obligació d’emetre un informe de les mesures de prevenció, adaptació del lloc de treball i protecció necessàries seguint el procediment d’actuació per als serveis de prevenció de riscos laborals enfront de l’exposició als SARS-CoV-2.

    Com no podia ser d’una altra manera, el Servei de Prevenció de Riscos Laborals està del tot desbordat, amb una allau de sol·licituds pendents de resoldre, a les portes de l’inici d’unes activitats presencials molt concretes en els centres educatius. Segons s’ha sabut, es resoldran de manera prioritària les sol·licituds d’aquells docents que es veuen més afectats per les peticions de les tutories presencials que es poden fer en els centres a partir de dia 27.

    Curs 2020-2021

    Queden pendents molts aspectes relatius al proper curs, com la reducció del nombre d’alumnes a les aules, la distribució i adequació dels espais, les plantilles docents que seran necessàries per a atendre una possible combinació de l’ensenyament presencial i en línia, i tantes altres. Una qüestió que el conseller Martí March es va comprometre a abordar a partir del mes de juny. Restarem a l’espera.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Illes Balears
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Repensem l’escola, oportunitats de la tornada
    Next Article
    Actualitat
    Educació, món local i confinament
    Montserrat Nadal

    Related Posts

    Actualitat
    Comença el curs escolar 2024-25 amb 1,6 milions d’alumnes i més de 82.000 docents

    setembre 6, 2024

    Entrevista
    Miquel Àngel Alegre: “Les trajectòries educatives no poden solucionar-se només des de l’escola, calen polítiques educatives en sentit ampli”

    juliol 11, 2024

    Opinió
    El compromís del moviment feminista amb la coeducació: Primera Escola d’Estiu d’USTEC-STEs (IAC)

    juliol 10, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}