Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Barbiana, anys seixanta: una altra educació és necessària

    Antoni Tortgener 20, 20174 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Lorenzo Milani amb els seus alumnes
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Fa cinquanta anys, com avui mateix, l’hivern era dur als turons de Mugello, a la Toscana italiana. Al llogaret de Sant’Andrea di Barbiana, un capellà de quaranta i pocs anys orienta un petit grup de vuit nois en l’escriptura d’un text que havien començat a redactar l’estiu anterior, el juliol de 1966. Dirigeix aquesta feina amb dificultats, perquè el tipus de leucèmia que va començar a manifestar-se-li set anys abans s’està agreujant i condiciona clarament la seva activitat diària. El text és una carta adreçada a una professora que havia suspès dos antics alumnes de l’escola, en els seus estudis superiors. Lettera a una professoressa, ( “Carta a una mestra”) es publicarà a Florència, al maig de 1967, un mes abans de la mort de Lorenzo Milani, el mestre de Barbiana.

    No era la primera carta que escrivia sol o amb els seus alumnes; coneixem la seva activitat i el seu pensament per la seva correspondència. En aquest sentit, Carta a una mestra és l’última de les tres amb les quals un Milani ja malalt s’enfronta al seu entorn: en defensa de l’objecció de consciència (Carta als capellans castrenses, 1965), en el seu al·legat davant el tribunal que el jutja per aquesta posició respecte a la militarització (Carta als jutges, 1965), i en la denúncia d’una institució educativa que expulsa i menysprea als joves de les classes populars (Carta a una mestra, 1967). Com és sabut, la carta als jutges va ser llegida en el judici pel seu advocat, a causa del precari estat de salut de Milani. És el text conegut com “l’obediència ja no és una virtut”. Va ser absolt en primera instància i condemnat en sentència definitiva, un any i mig després de la seva mort.

    A Barbiana hi arribaven poques cartes, pràcticament només les ordres d’allistament obligatori. Milani comparteix la seva correspondència amb els alumnes de l’escola. En resposta a una carta d’una jove estudiant napolitana, Lorenzo Milani escriu: “Potser no t’agradarà que la teva carta sigui llegida pels nois, però pensa que els fa bé. Són xavals, pobres, de muntanya, de 12 a 16 anys. Ja t’ho he dit, visc per a ells, tota la resta són instruments perquè la nostra escola funcioni. Fins i tot les cartes als capellans castrenses i als jutges són episodis de la nostra vida i serveixen per ensenyar als nois l’art d’escriure; és a dir, d’expressar-se; és a dir, d’estimar els altres; és a dir, de fer escola”.

    En els seus escrits, Milani i els nois apunten el fet que la institució educativa exclou o ja no deixa entrar al sistema als sectors més humils de la societat. I el llenguatge és un instrument d’exclusió. Però també pot ser l’eina que permeti subvertir un sistema que deixa persones humils sense paraules. I a això es dediquen a Barbiana, escrivint cartes per empoderar –com diem ara– i per assenyalar una societat que no els vol.

    L’impacte de Carta a una mestra va ser enorme i no només a Itàlia. Una mostra en són els més de 33.000 exemplars venuts a Espanya els anys setanta entre les vuit edicions en castellà i les tres en català, segons José Luis Corzo, un dels millors coneixedors de la trajectòria de Milani. Personalitats del seu temps tan dispars com Erich Fromm o Pier Paolo Pasolini van prestar atenció i respecte a aquestes poques pàgines enviades des d’una aldea toscana.

    La carta continua vigent, criticada i elogiada; molestant en la seva radical simplicitat. Pot llegir-se com una flamarada singular en un context molt particular, sense més; pot llegir-se com un símptoma del que el 68, pocs mesos més tard, amplificaria de moltes maneres i des d’altres sectors socials; o pot llegir-se com un recordatori per avui, en la societat del precariat i de la desigualtat creixent: “He après que els problemes dels altres són els meus. Sortir-ne, tots junts, és una qüestió política. Sortir-ne, en solitari, és avarícia”. En això estem.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Carta a una mestra història de l'educació lorenzo milani opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Barcelona s’alia amb entitats educatives per fer arribar la innovació a tots els seus centres
    Next Article
    Opinió
    Els robots entren a l’aula per contradir Asimov
    Antoni Tort

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}