Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Barcelona, de ciutat amb àrees de joc a ‘ciutat jugable’

    Redacciófebrer 7, 20195 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    L'alcaldessa Ada Colau, en el tancament de la jornada sobre ciutat i joc
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El Pla del joc presentat ahir, en el marc d’una jornada sobre joc i ciutat que va tenir lloc al CCCB, concreta 63 actuacions que responen “a una òptica integrada i transversal que combina accions d’urbanisme (des de microintervencions i urbanisme tàctic a grans transformacions urbanes) i accions socials (des de dinamitzacions itinerants a nous conceptes en serveis públics)”, segons explica el consistori en un comunicat. En la redacció del pla hi han participat més de 400 persones, de dins i fora de l’Ajuntament, recull demandes ciutadanes i socials, i s’inspira en plans de joc pioners d’altres ciutats com Dublín o Londres.

    S’han definit 10 “projectes tractors” que fomenti el canvi de visió entorn al joc:

    1 – Retirar els cartells de la ciutat que prohibeixen el joc a pilota

    Substituir els cartells de prohibit jugar a pilota que contribueixen a generar un imaginari col·lectiu de prohibit jugar a l’espai públic per senyalètica que anima als infants a jugar amb una actitud de respecte que fomentin la bona convivència amb els altres usos de l’espai. Tal i com ja s’ha començat a fer a Horta-Guinardó.

    2 – Diumenges al carrer pel joc i el lleure: talls de trànsit d’un carrer principal a cada districte cada diumenge al matí

    Tancar el trànsit temporalment d’un carrer principal de cada districte durant els matins de diumenge per guanyar, de manera periòdica, nou espai públic per al joc i l’activitat física a l’aire lliure des de la promoció d’hàbits saludables que milloren el benestar i la qualitat del lleure compartit dels veïns i veïnes. Mesura complementària a les peatonalitzacions permanents a les superilles. S’ha provat a Gran de Gràcia i Consell de Cent.

    3 – Juguem a les places: propostes lúdiques itinerants per afavorir l’hàbit de trobar-se a jugar a les places

    Promoure accions de manera periòdica i itinerant per diferents places, tal i com ja s’està fent a Gràcia o Sants, oferint propostes d’activitats amb diversos quioscos de jocs (tradicionals, circ, de taula, etc.), jocs de carrer de gran format, ambients i intervencions efímeres per al joc creatiu lliure, de descoberta i experimentació, kit de jocs d’aigua per la temporada d’estiu, campionats de pilota d’escuma…

    4 – Esplais i caus: “zones prioritàries pel joc” en certes places i carrers dissabtes

    Facilitar els usos lúdics de places i carrers propers als esplais i caus com a zones prioritàries pel joc en certes franges horàries amb la coresponsabilitat de l’associacionisme educatiu, previs acords del model i pactes d’usos amb els districtes.

    5 – Transformacions dels patis escolars amb diversificació de les propostes de joc, coeducació i naturalització, i els seus usos comunitaris

    Treballar -com ja s’ha fet en els 20 centres educatius de nova creació des del 2018- i millorar progressivament els prop de 200 patis de centres educatius, tant de primària com de secundària, a partir de l’actualització de l’inventari de patis, sistematitzant criteris i oferint espais d’intercanvi i recursos (guia, acompanyament, fons econòmic…).

    6 – Microintervencions urbanes als entorns escolars perquè esdevinguin places i espais de trobada i vida comunitària amb joc fortuït

    Afavorir la interacció social d’infants i persones adultes a les entrades dels centres educatius, tant de les comunitats escolars com del barri, impulsant progressivament en el conjunt de la ciutat micro-intervencions urbanes com són guanyar superfície de vorera i/o xamfrà, mobiliari urbà confortable per a la interacció i possibilitats de joc espontani. A partir de les experiències dels districtes de l’Eixample amb la mesura Omplim de Vida els Entorns escolars i de Ciutat Vella en el marc de Pla de Barris.

    7 – Increment de joc amb aigua com a recurs imprescindible en la infraestructura lúdica de la ciutat

    Implantar tres línies d’actuació: instal·lació de fonts d’aigua potable de fàcil ús per infants als espais lúdics i entorns d’àrees de joc amb el doble ús d’hidratació i joc; adequació d’espais pel joc d’esquitxar-se i refrescar-se durant la temporada d’estiu i, incorporació d’un kit de jocs d’aigua per l’estiu en el Juguem a les places.

    8 – Co-creació amb joves de nous parcs esportius urbans

    Fomentar la creació participada amb joves de nous parcs esportius urbans per a la pràctica d’esports de roda petita tipus skate, scouter, patins, etc… tal i com s’ha fet a la Marina perquè tots els districtes comptin amb aquestes infraestructures lúdiques a l’aire lliure i d’accés gratuït.

    9 – Obertura de guinguetes-bar en espais lúdics per oferir lavabos i préstec de jocs

    Incrementar el número de guinguetes-bar en els parcs i jardins amb un triple objectiu: assegurar que hi ha accés lliure i gratuït a lavabos; oferir un servei de préstec de material per jugar amb un kit bàsic de jocs (pilota escuma, corda, cubell i pala, guixos, bàdminton, jocs taula…); i millorar el benestar de tothom i ampliar el temps d’estada i la qualitat del joc.

    10 – Servei de Suport al Joc per a infants amb discapacitat

    Creació del Servei de Suport al Joc per impulsar el joc inclusiu a l’espai públic per a tots els infants sense discriminació i facilitar el joc autònom i relacional amb d’altres infants sense discapacitat, inspirats per l’èxit del nou servei de suport al bany a platges durant l’estiu.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Les competències oblidades; l’absència de les competències per a la convivència al currículum
    Next Article
    Actualitat
    ‘Família no nuclear’, un documental recorre quatre dècades d’experiències comunals a Barcelona
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    La comunitat educativa es mobilitza contra els desnonaments 

    desembre 2, 2024

    Opinió
    A la taula d’en Bernat, qui no hi és, no hi és comptat

    setembre 3, 2024

    Opinió
    Obres a l’institut, més enllà del que sembla

    abril 2, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.