Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta

    Javier González: “L’Associació Escola Benaiges continua gràcies al suport de la gent”

    Ana Basanta

    Feu-los llegir… Com?

    Josep Maria Turuguet Salgado
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    A la taula d’en Bernat, qui no hi és, no hi és comptat

    Alba Caballé i Riverasetembre 3, 20245 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Planificació territorial, regeneració urbana i barris són paraules cada vegada més presents en el disseny de polítiques i estratègies territorials, malgrat que el sector educatiu hagi estat poc present en aquest debat, i no hagi mostrat gaire interès en la planificació sota fórmules com ara les agendes o les missions. Aquests conceptes i metodologies no són però, un tema nou.

    L’any 2004 el Govern de la Generalitat de Catalunya va aprovar la Llei de millora de barris, àrees urbanes i viles, una política que comportava accions de rehabilitació física, sostenibilitat am­biental, benestar social i dinamització econòmica dels barris, que a partir d’un abordatge integral d’intervenció pretenia superar els programes sectorials implementats fins llavors. La Llei es va acompanyar de set convocatòries (2004-2010) amb 1.135M€ d’inversió executats fins al 2021.

    Aquesta llei quedà derogada el 2022 per l’aprovació de la Llei de millorament urbà, ambiental i social dels barris i viles, que es focalitza en la implementació d’actuacions de millora d’edificis amb deficiències causats per la degradació urbana o desequilibris en la cohesió social. Mantenint la voluntat d’implementar intervencions integrals, la llei incorpora la visió sociocomunitària. Aquesta llei no compta amb un fons econòmic, però sí amb el projecte pilot Barris amb futur que tot just ara s’inicia, i que inclou diverses conselleries (entre elles la d’Educació), coordinades pel Departament de Drets Socials.

    Mantenint la voluntat d’implementar intervencions integrals, la llei incorpora la visió sociocomunitària

    Altres iniciatives a destacar en la mateixa línia són els projectes transformadors de la Diputació de Barcelona Regeneració urbana integral: barris i viles en transició i Barris i comunitats: motors de transformació social, inclosos en el mandat 2023-2027 amb un pressupost aproximat anual de 13M€, i on almenys fins ara, la col·laboració amb l’àmbit d’educació ha estat escàs.

    Totes aquestes iniciatives legislatives i d’actuació parteixen del capital social com a motor de transformació de les condicions de vida dels barris, amb un argumentari que tanmateix podria formar part d’un text o d’una política d’educació, especialment de segregació escolar o noves oportunitats educatives:

    • El canvi de les condicions socials s’ha de produir per l’encaix de la perspectiva social i urbana en una sola dinàmica
    • L’enfortiment de la capacitat comunitària proporcionarà a mitjà i llarg termini majors oportunitats vitals per als participants en els projectes
    • En la mesura que millorin les condicions de vida de les persones, es donarà l’incentiu que es continuï residint en aquell entorn i s’obri la possibilitat que altres persones i famílies que no requereixin atenció social optin per viure-hi

    La cronologia de lleis, projectes i bases metodològiques que acabem de relatar culminen (en realitat continuen) amb l’anunci per part del nou President de la Generalitat Salvador Illa de la creació d’un comissionat per la qualitat de vida dels barris, com un dels tres eixos prioritaris del seu govern, passant a dependre però (i de nou), del Departament de Territori. Sembla per tant que hi haurà una reedició de les convocatòries de finançament dels Pla de Barris de la llei del 2004, impulsades pels Presidents Maragall i Montilla del 2004 al 2010 mencionades anteriorment.

    És també plausible que les noves polítiques de regeneració urbana tinguin com a exemples les experiències de les agendes urbanes implementades a diversos municipis en els últims anys, i de les quals en són referents i grans avaladores Núria Parlón (alcaldessa de Santa Coloma de Gramenet i Consellera del nou govern) o Lluïsa Moret (alcaldessa de Sant Boi de Llobregat i Presidenta de la Diputació de Barcelona), entre altres actors polítics que ara estan a primera fila del Govern (i de la Diputació de Barcelona).

    Un altre fet molt rellevant en aquest context és la presentació de l’eina metodològica Estadístiques barrials sobre condicions de vida i estructures d’oportunitat (ECVEO) el passat mes de juliol. Entre altres funcionalitats, l’eina permet generar estadístiques desagregant la informació de les unitats censals i agregant-la de nou en unitats territorials consensuades amb els ens locals (els barris o els pobles), fent possible una veritable comparativa i alienament de dades primàries fonamentals. L’ECVEO inclou 57 indicadors de nou dimensions[1], una de les quals és la socioeducativa.

    És urgent alinear les polítiques d’educació amb les polítiques integrals i les polítiques de mandat

    Aquesta dimensió recull estadístiques sobre el nivell d’estudis de la població, el fracàs escolar, l’abandonament escolar prematur, l’alumnat amb NESE i la població jove que no estudia ni consta com ocupada. Són dades que faciliten la generació de propostes de mapes de zonificació escolar, entre moltes altres aplicacions dins de l’àmbit educatiu. Cal ressaltar però, que el sector educatiu no va estar en la posada de llarg d’aquesta eina impulsada per la Diputació de Barcelona i l’Institut Metròpoli.

    És, per tant, urgent alinear les polítiques d’educació amb les polítiques integrals i les polítiques de mandat (es compten amb els dits de la mà els municipis que tenen una jerarquia de planificació educativa coherent i alineada tant a nivell horitzontal com vertical), i fer-les convergir en una acció de planificació territorial i de regeneració urbana. Cal trobar noves fórmules, estratègies i veus que permetin provar nous camins[2] en la lluita contra aquests problemes estructurals.

    Les polítiques integrals basades en els barris han vingut per quedar-s’hi, com també les metodologies de treball d’agendes i missions. Aquestes fórmules d’actuació han demostrat ser eines rellevants en la creació d’estructures d’oportunitat per la ciutadania; i en elles, l’àmbit educatiu ha de ser un actor fonamental i proactiu. Seguirà el sector educatiu quedant-se fora de les taules de debat i d’acció d’aquest nou paradigma de planificació, regeneració urbana i estratègia territorial, o demanarà tenir-hi un paper destacat? Recordem que a la taula d’en Bernat, qui no hi és, no hi és comptat.

     

    [1] Les altres dimensions són: demogràfica, sociolaboral, socioeconòmica, habitatge, entorn residencial, salut, participació i acció comunitària, polítiques públiques

    [2] Vegeu també l’article https://diarieducacio.cat/la-roda-del-hamster-en-escolaritat-equilibrada/

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió Pla de Barris urbanisme Zonificació escolar
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Reportatge
    El DUA, sí o no?
    Next Article
    Anàlisi
    Quan la intolerància irromp a l’aula
    Alba Caballé i Rivera

    Doctora en Geografia (UAB), Màster en Gestió i Direcció de RRHH (UOC) i Postgraduada en Estudis d’Impacte Ambiental (UPC). Consultora i tutora del Grau d’Economia i Empresa de la UOC. Tècnica del Servei de Planificació i Avaluació de l’Àrea de Presidència de la Diputació de Barcelona

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}