Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La inestabilitat de les plantilles penalitza els centres de màxima complexitat

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Entrevista
    Bintou Jarju: «Equips de centres amb un 80% d’alumnat d’origen magrebí et diuen: amb aquests no hi ha res a fer»

    Redaccióoctubre 13, 20217 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    “Parlar de racisme i de discriminació és políticament incorrecte, no agrada. Hi ha com un vel perquè no s’evidenciï. I quan s’evidencia, es diu que no n’hi ha per tant. Hi ha equips de centres educatius on el 80% de l’alumnat és d’origen magrebí i et diuen: ‘Amb aquesta gent no hi ha res a fer’. Què estan dient amb aquesta expressió? Aquestes senyors i senyores són funcionaris públics, han passat unes oposicions i han guanyat una plaça! I si jo em trobo amb aquests comentaris, això vol dir que no sóc l’única que s’hi troba, perquè ho comentem com a professionals!”, s’exclama, traçant una línia nítida entre racisme i segregació escolar.

    En tant que mestra interina durant anys i, per tant, coneixedora de la realitat de multitud d’escoles, Jarju descriu: “Tots els mestres sabem que no és el mateix ensenyar a Pedralbes o al Gòtic. Si no ens creiem que tenim una funció social, la tasca docent perd un sentit important per fer front a la igualtat d’oportunitat. I no tothom té la capacitat, formació, valors o motivació per fer-ho.  Ho entenc, però com pot ser que no sàpigues la realitat on vas a parar ni hi empatitzis? I alguns són mestres que s’estimen la professió, però la funció social del mestre també s’ha de posar sobre la taula”.

    A l’hora de relacionar-se l’escola amb la família, considera que “es mira la situació familiar de l’alumne més des de la crítica que no pas des de la construcció i des de la voluntat de donar ales i possibilitats. En ocasions jutgem la família des d’una posició benestant estàndard”. I protesta: “Què vol dir, que perquè la mare sigui analfabeta, el seu fill ha de ser un fracassat? Aquesta correlació es fa! Inconscientment moltes vegades, però es fa. Oi que aquesta senyora porta el seu nen cada dia a l’escola, berena cada dia, té el material necessari… No em diguis que no aprèn català perquè a casa parlen un altre idioma, que això també es diu i hi ha qui es queda tan ample. Tu com a professional tens una responsabilitat, dóna-li inputs perquè l’aprengui”.

    Des del seu punt de vista, un dels motius que expliquen l’existència de claustres desmotivats en centres que escolaritzen gran proporció d’alumnat de famílies desafavorides s’explica pel fet que les direccions tenen poc marge per triar els seus equips. “És un handicap fortíssim, ni pots triar el professorat motivat ni el pots retenir. Les direccions estan indefenses. Això és un motiu de fracàs pedagògic en segons quins casos. Si tens un claustre que creu en la igualtat d’oportunitats, que no té problemes perquè entri aquest i l’altre, que tingui una actitud empàtica…, llavors tot plegat és quan funciona”, apunta.

    Jarju deixa clar que no és una crítica a la totalitat del sistema: “També hi ha direccions amb realitats socioeducatives molt dures que van a totes, que es creuen la igualtat d’oportunitats i que vetllen perquè tot l’alumnat tiri endavant”. Però l’existència d’actituds racistes en l’àmbit escolar, assenyalades recentment pel Síndic de Greuges, hauria de fer saltar les alarmes del conjunt del sistema, considera. “Hi ha professors que només mirant la llista ja diuen: ‘Uf, quants en tinc d’aula d’acollida…’”, exposa. “I alguna vegada també se sent a dir: ‘Va amb mocador, però és llesta!’ Però què vol dir això? Això és racisme, és discriminació, és un prejudici”, s’exclama. I afegeix que parla de mocadors perquè, segons la seva vivència i percepcions personals, “el magrebí és un dels col·lectius més castigats”.

    “Qüestionar-se si un és racista no agrada”

    El pare de Jarju, Cherif Jarju, provinent de Gàmbia i el Senegal, va optar per quedar-se a viure al Maresme quan emigrava cap a França fa més de 50 anys, essent un dels primers immigrants negres arribats a la zona de Llavaneres-Teià-Mataró. “Ser filla del meu pare és una gran responsabilitat: hi havia gent que s’amagava pel carrer quan el veia! Tenien la idea que els negres posaven els blancs a la cassola!”, recorda. Ara aquesta percepció pública ja no és tan agressiva, sosté, però el substrat persisteix. “Ara no em poden dir directament la negreta com quan era petita, tot i que m’ho diuen d’una altra manera. Ui, la comunicació no verbal!”, s’exclama.

    I deixa clar que “no és el mateix que li diguin a un nen negre de merda que gilipolles, perquè la setmana vinent el nen a l’escola resoldrà un problema matemàtic i deixarà de ser gilipolles. En canvi, negre ho serà sempre. Segurament hi ha qui diria que no n’hi ha per tant, segurament algú blanc. Que això són coses de nens, que s’estan exagerant els fets… Però no, ho hem de tenir clar com a societat: quan tu fereixes l’altre amb un agreujant comunitari, d’origen, sistèmic, global…, això fa molt de mal. I si socialment es menysté, el nen i l’adolescent no té eines per combatre-ho i es va fent petit internament. Quan provens de cultures diferents a la d’acollida, qui està al mig té molta feina per estar en pau tot i que hagis nascut al país, tinguis DNI, tinguis èxit en un sentit ampli i no et falti de res. Gestionar la diversitat de qualsevol àmbit és complex. No podem negar una obvietat ni tampoc podem girar-nos-hi d’esquena”.

    “He vist i he sentit expressions de professionals que menystenen comentaris racistes que arriben dels alumnes i no actuen”, assegura Bintou Jarju. Des del seu punt de vista, aquesta no-intervenció s’explica, en part, perquè no hi ha debat social sobre el racisme. “Qüestionar-se un mateix sobre si és racista no agrada”, ressalta, “i a sobre socialment i políticament és incorrecte parlar-ne”. En tant que el marc mental és aquest, quan algú denuncia algun cas de racisme, “moltes vegades el focus tendeix a posar-se sobre qui ha formulat l’acusació”, es lamenta.

    Com a mare, té clar que els seus fills hauran de continuar vivint situacions com aquestes: “Els meus fills seguiran pringant, quan estiguin en entorns desconeguts i siguin els únics afrodescendents s’hi aniran trobant. Ho sé des de la realitat que visc amb ells perquè em trobo amb situacions idèntiques a les que jo vivia durant la infantesa i l’adolescència”. De fet, recorda que de petita a vegades evitava explicar als pares, mestres o monitors diversos casos de discriminació que patia. I ja visualitza que els seus fills probablement acabaran fent el mateix, tot i que espera que amb menys freqüència i sap que tindran més suport del que va tenir ella. Sigui com sigui, “els hem deixat clar que el problema és dels altres, que ells no s’han d’amagar de res”, exposa.

    “Els negres amb responsabilitats, amb comptagotes”

    Jarju també inclou en l’equació un nou factor, més enllà del racisme: el classisme. En la seva opinió, “els diners mouen el món. I un negre amb diners i estudis ja no és tan negre. Ni un magrebí, ni un asiàtic”. “Confio que tot plegat començarà a canviar socialment quan aquests col·lectius comencin a ocupar càrrecs de poder o feines ben remunerades o ben considerades –exposa–. No hem normalitzat la presència de gent negra en determinats llocs de treball”.

    De fet, Jarju s’interessa cada cop que detecta la presència de fills de la immigració en llocs de responsabilitat: “Els negres amb responsabilitats existeixen amb comptagotes. Una treballadora en un CRAE aquí, un educador social allí, una mestra allí… Quan els trobo, penso: ‘Visca!’ Però és que encara no hi ha gent en llocs professionalitzats, costa molt. Quan això passi, la percepció serà diferent”. Segons diu, “encara no hem interioritzat que una Bintou o una Alae són catalanes. Encara, per ser catalana, t’has de dir Maria”.

    I parlant de noms, i en base a la seva trajectòria personal i professional, trasllada una reflexió al conjunt de la comunitat educativa: “El nom és un element d’identitat sagradíssim. És un primer regal. Tal nen porta un determinat nom perquè fa cinc generacions que la família el transmet i recorda a una persona molt reconeguda en la comunitat. No fa pas tant, de fet, també era tradició fer-ho aquí. Per tant, si te n’estàs burlant, o l’estàs menystenint, no només t’estàs burlant d’aquell nen, sinó de tota la història d’aquella família”. I puntualitza: “Un dels objectius educatius és preservar i valorar la identitat dels alumnes. Fins a on s’hi aposta?”

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    racisme
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    De l’ESO al caos
    Next Article
    Actualitat
    El codi deontològic de la professió docent s’amplia amb un capítol sobre educació i tecnologies
    Redacció

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Opinió
    Quan les cançons de casa no sonen a l’aula. Per una educació antiracista

    maig 2, 2025

    Opinió
    Què passa quan les cançons de casa no sonen a l’escola?

    abril 22, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}